Nekromanti HP

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
I Danmark har vi i øjeblikket denne diskussion:
HVOR KOMMER HP FRA?
HVEM GIVER HP?

Er det guder?
Er det en form for urkraft, kampen mellem godt og ond?
Er det en SL-bonus, helt uden for ALTORs sfære?

Vi er selv meget i vildrede.

Lindquist
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag tror att HP är en psykisk kraft. När man gjort ngt hjälteaktigt så vet man att man kan prestera mer och känner sig nog bättre tillmods. Då kan man även prestera bättre ngn annan gång. Annars kan ju även HP komma från gudar eller andra makter. Ta t ex konfluxen i Trakorien. Löser man en massa gåtor osv i den kampanjen får man en hel del HP. De HP:na kommer antagligen från en gud eller ngn annars sorts kraft i världen.

Den mest logiska förklaringen är nog att SL vill belöna en spelare som han tycker är värd lite mer än de andra spelarna tex. Svår fråga faktiskt.

Spelas det mkt DoD Ereb Altor i Danmark förresten?

mvh
/joakim kalcidis
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Jag skulle vilja påstå att HP kommer till allt eftersom
kroppen blir starkare och allt mer stryktålig när man
äventyrar. Man blir bättre (mer van) att läka skador etc.
det har alltså en helt »naturlig« (så naturligt det kan bli
när det gäller rollspel) förklaring om man frågar mig. :)
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag skulle faktiskt vilja tillskriva den delen till erfarenhetspoängen. Då de gör dig mer erfaren (no shit?).

mvh
/joakim kalcidis
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
Jeg vil meget gerne svare på spørgsmål, men jeg er ikke så god til svenske forkortelser, så jeg ved ikke hvad, "mkt" betyder.

Lindquist
 

Lindquist

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
47
Location
Danmark
AHA

Så forstår jeg. Jeg må sige, at jeg faktisk ikke helt er klar over DoD udbredelse i Danmark, men jeg har på fornemmelsen, at mange har prøvet det, specielt i 80'erne og starten af 90'erne, men er gået over til andre systemer.
Hvor mange af de "aktive", der bruger Ereb Altor som spilverden har jeg ingen anelse om.
Grunden til DoDs manglende (???) udbredelse i Danmark, kunne jeg forestille mig, er, at det er sparsomt, hvad der er oversat til dansk. Expert er det sidste regelsystem, og der er ikke mange scenarier på dansk. Ereb Altor boxen (eller bogen for den sags skyld) er heller ikke oversat.
Generelt er svensk ikke noget problem for danskere, men mange vil helst have regler og scenarier på dansk eller engelsk.

Følg den danske debat på
www.erebaltor.dk Lindquist
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Jag själv tror att det är ett tecken på hur modig eller ärorik någon är. På så vis ger de goda gudarna en lite mer kraft.
Just eftersom de onda personerna får Härjar poång, och inte hjälte poäng. Så jag tror att det är onda eller goda gudar. Det är dock lite konstigt att man inte kan träna med att lyfta vikter för att öka sin sturka.


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Man kan se HP=hjälte poäng, DP=dåd poäng, NP=Nidpoäng på olika sätt beroende på varför man får dem.

Om de delas de ut på grund av att man har dödat eller oskadlig gjort ett monster eller en varelse av något slag och bör då betraktas som om man har fått ökat självförtroende.

Medans om man får dem efter att ha hittat en gammal relik som tilhör ett prästerskap så kan man se det som en belöning från den guden.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Eeh.. Bra fråga.. Aldrig tänkt på det. Gudarna antar jag ger HP. En munk som gör modiga saker kan få "Språkets gåva", en tjuv "Kattfot". De som har hjälteförmågor utmärker sig från den vanliga erebinvånaren så antagligen är det gudarna som har belönat RP:n.

/[color:green]Han</font color=green> som är Rickard (svensken) på erebaltor.dk
 
Top