HP som värjningsförmåga: Hur beskriva?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
HP är köttets styrka. Storlek och fysik förenas i förmågan att lida köttsår och fortsätta kämpa. Till sista blodsdroppen.

Eller?

En vanlig tolkning här på forumet och annorstädes säger att HP inte alls är skadetålighet. I stället är HP förmågan att undvika skada, att i sista ögonblicket undvika eller parera faran. Först när HP är förbrukad lider man verklig skada. Ungefär som gard i Järn då.

Men hur beskriver lyckade anfall? När HP är kroppspoäng känns det rätt givet: Du tar en smäll. Där finns många detaljer att gotta ner sig i. Vilket vapen, hur illa det skqdar, var det träffar, utbrott av smärta.

Hur gör man då när HP är gard? Om försvararen inte tar någon värre kroppslig skada, hur skiljer man då på en lyckad och en misslyckad attack. Hur visar man att det går riktigt illa för ena parten när den ändå lyckas skydda sig rätt väl?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
I de här sammanhangen har jag beskrivit HP-förlust typ som att man pressas tillbaka, kanske tvingas kasta sig till marken, får en snuddande träff på axeln, känner hur bröstet värker av ansträngningen, etc.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det där varierar mycket från system till system. I DnD där hög-level karaktärer har väldigt mycket mer HP än låg-levels så är det ju i första hand förmågan att undvika allvarlig skada.
I BRP-system där skickliga rollpersoner inte har mer HP än nybörjare så är HP mer ett mått på hur mycket skada man tål.

En hög-level fighter i DnD som tar skada får ytliga sår, blåmärken, blir alltmer utmattad, och liknande vartefter han förlorar HP. Förlorar han inga HP av en attack så lämnar det inga märken på honom.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
För min del har det aldrig funkat att hit points är 100% gard. Vad är då den stora skillnaden på en miss och en träff? Och varför behöver jag göra en Save vs Poison när jätteskorpionen fått in en träff, men jag har en massa hit points kvar?

Så jag ser träffar som reducerar hit points som skrapsår, blessyrer och annat jobbigt. Så länge du har hit points kvar blir det inget dödligt, men klart synligt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
För min del har det aldrig funkat att hit points är 100% gard. Vad är då den stora skillnaden på en miss och en träff? Och varför behöver jag göra en Save vs Poison när jätteskorpionen fått in en träff, men jag har en massa hit points kvar?

Så jag ser träffar som reducerar hit points som skrapsår, blessyrer och annat jobbigt. Så länge du har hit points kvar blir det inget dödligt, men klart synligt.
Håller med - den bästa tolkningen av D&D-HP är att det är hur tuff man är. Det är inte så att du faktiskt tål att ta 20 svärd genom kroppen, det är att den ”egentliga” skadan blev mindre.

(Det som inte håller ihop då är varför det krävs mer helande för att få dig kry igen, men D&D-HP är designade så att antingen är du en supermänniska som inte bryr sig om de första halvdussinet spjuten som spetsar dig, eller så blir det inkoherent någon stans.)
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
För min del har det aldrig funkat att hit points är 100% gard. Vad är då den stora skillnaden på en miss och en träff? Och varför behöver jag göra en Save vs Poison när jätteskorpionen fått in en träff, men jag har en massa hit points kvar?
Det där är precis skälet till att jag gillar när man har en tydlig gräns mellan värjnings-hp och kött-hp, som med Gard och Hälsa i Järn/HT. En "träff" som absorberas med Gard blir man förstås inte förgiftad av (men däremot kan man fortfarande kanske bli tillbaka- eller omkull-"slagen" när man desperat duckar undan), men en som går in på riktigt har alla såna effekter. Och "värjnings"-hp går förstås fort att få tillbaka medan kött-hp kan vara desto jobbigare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Håller med om vad som skrivs om att skadorna bör få värre beskrivningar ju närmare personen är att åka ned. Så här skriver jag bland annat i Matiné, där alla har 25 kroppspoäng och normalt slås ut när de får 10+ i skada.

matine_skadebeskrivning.jpg

Men för att svara på trådstarten så är det smärta jag beskriver mer än faktiska skador. En träff tar i rustningen och slaget i sig gör ont.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,938
Location
Ludvika
Det hjälper om man inte beskriver själva attacken i förväg så mycket, och tolkar ett anfall mer som en utväxling av flera slag.

Spelare A - Jag svingar mitt tvåhandssvärd i högsta hugg och går till anfall!

[Attacken lyckas, gör 5 i skada, motståndaren har nu 45 av 50 HP kvar]

Spelledaren - Motståndaren parerar dina tunga hugg, men du pressar dem bakåt.

Spelare A - Jag fortsätter attackera!

[Attacken crittar! och gör 30 i skada, motståndaren har nu 15 av 50 HP kvar]

Spelledaren - Du fortsätter pressa motståndaren bakåt, du ser en oväntad öppning och drämmer till motståndaren i ansiktet med hjaltet på tvåhandssvärdet. Blodet droppar från deras näsa och du ser tvivel och rädsla i deras ögon.

(Notering: 30 är väldigt mycket, det är lockande att förutsätta att det måste resultera i en väldigt effektfull skada, men skadan måste sättas i perspektiv med hur många HP motståndaren har kvar! Det är viktigt att förklara för spelarna, om de inte förstår det, att _effekten_ fortfarande var väldigt påtaglig även om de inte högg av en arm. Motståndaren är nu blodig, spelare A har nästan besegrat dem.)

[striden fortsätter några rundor till, och motståndaren har nu bara 1 HP kvar!]

Spelare A - Jag skriker trotsigt och pressar anfallet!

[Attacken lyckas och gör 2 i skada, motståndren har nu -1 av 50 HP kvar. Låt oss förutsätta att detta betyder att de dör]

Spelledaren - Motståndaren försöker parrera ditt anfall, men du gör en oväntat ripost och stöter ditt tvåhandssvärd in i deras mage. Motståndaren tittar uppgivet på dig innan de faller omkull död.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Hur gör man då när HP är gard? Om försvararen inte tar någon värre kroppslig skada, hur skiljer man då på en lyckad och en misslyckad attack. Hur visar man att det går riktigt illa för ena parten när den ändå lyckas skydda sig rätt väl?
Jag brukar betrakta gardförlust som utmattning och beskriva det så. Allteftersom striden fortgår och garden sjunker så blir man tröttare och klumpigare. Rörelserna blir yviga och okontrollerade.

En attack som lyckas och plockar gard beskriver jag som att den blir parerad och undviken, men det är på håret, det är ansträngande och smärtsamt och det är hopbitna tänder och skräck i blicken. Det är någon som vet att nästa attack riskerar att gå igenom och sätta sig djupt i kroppen.

Sedan, oavsett om det gäller Gard eller Hälsa, så fokuserar jag hellre på hur mycket som är kvar än hur mycket man tappade när man ska beskriva effekten. Tar man 2 i skada och hamnar på 5, så beskriver jag det som värre än om man tar 5 i skada och hamnar på 10.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,220
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
För min del har det aldrig funkat att hit points är 100% gard. Vad är då den stora skillnaden på en miss och en träff? Och varför behöver jag göra en Save vs Poison när jätteskorpionen fått in en träff, men jag har en massa hit points kvar?

Så jag ser träffar som reducerar hit points som skrapsår, blessyrer och annat jobbigt. Så länge du har hit points kvar blir det inget dödligt, men klart synligt.
Löste det dilemmat i Skodon så att man har ett värde för ”gard” som bryts ner eller byggs upp under strid, när det når noll och under uppstår skador. Skador är inte HP utan just olika skador av varierande allvarlighetsgrad.
 
Top