Nekromanti How Worldcon Banned a Larp

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Demenssjukdomar är väldigt speciella i hur de påvärkar anhöriga, och jag kan förstå att folk blir upprörda när det ser ut som den sjukdomen spelars för skratt.

Jag har själv blivit illa till mods när jag sätt filmer som drivit mee sjukdomarna eftersom det ger till minne det helvete demens orsakade min familj när min mormor insjuknade.

Jag tycker inte det hade varit något problem med ett lajv om demens.
Men jag tycker att ett lajv om demens som skaparen taggar med komedi ger tveksamma vibbar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg


The description of the event published in the Worldcon 75 Programme was not a fair representation of the game. It was written for a specific audience and as presented to Worldcon lacks vital context and frameworks. Both the convention and the event facilitators acknowledge more care should have been given to this, in light of the very sensitive subject and the cultural differences between many Worldcon members.
These cultural and contextual differences were at the root of the decision to cancel the item.
http://www.worldcon.fi/news/statemen...larp-home-old/

Hade detta inte fått en fånig backlash, så hade evenemanget inte blivit inställt men det fick en backlash på grund av dålig information. Konstigt att ställa in istället för att ställa tillrätta? Varför ändrade de inte bara informationen? Varför fungerade det här i andra länder utan backlash, där evenemanget redan arrangerats - däribland Fastaval?

Fast om evenemanget behandlade känsligt tema med respekt, kanske det borde ha kommit på tal i blurben? Så jag kan förstå deras beslut om att ställa in (inte "förbjuda"). Nu vet jag dock inte hur andra evenemang med känsliga teman är skrivna på Worldcon.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Som någon som skrivet scenarion med döda barn relativt ofta så är jag inte precis känslig för att man spelar om alzheimers fast det hemsökt personer i min närhet. Och jag tycker inte att blurben är konstig heller, den verkar ok. Så det är lite tramsigt att de ställde in. Men det är deras beslut som arrangörer att ställa in så tycker de det behövdes får vi acceptera det... och rösta med fötterna och inte gå på nästa års.

Å andra sidan... Skriver man med målet att provocera är det konstigt att klaga när någon blir provocerad.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
@Lukas Ja, "tragicomic" är kanske ett dåligt ordval här när det riktas mot en publik som inte har koll på genren...

@Rickard: Mm. Det är sjukt trist att de valde den approachen tycker jag, och särskilt det sätt de uttryckte sig på. Det känns på något vis lite diskvalificerande för rollspelshobbyn att det inte finns en tro på att ämnen som detta kan hanteras med respekt. Att ändra lite i beskrivningen hade ju, som du säger, fått effekt även det.

@God45: Förvisso sant, men här tror jag kanske inte att det var provokationen som var kärnan i intentionen, men absolut.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
RasmusL;n254840 said:
https://jaakkostenros.wordpress.com/...banned-a-larp/

Jättespännande, tråkigt och intressant om kulturella skillnader, syn på spel och att utforska svåra ämnen genom rollspelshobbyn!

Vad tycker ni? Får vi göra spel som utforskar precis allt? Var går gränserna givet att utforskandet görs på ett respektfullt sätt?
Den enda gränsen är vart man marknadsför det. Så länge det är respektfullt gjort kan man göra om allt, men man kan inte räkna med att alla gillar det.

Sen behöver man alltså inte trycka upp det I ansiktet på folk som uppenbart kommer triggas av det.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Detta känns som ett fall av att en liten instängd (i brist på ett bättre ord) grupp som gör något för den större massan utan att inse hur olika syn folk har på sådana här ting. I många mindre grupper så kan jag tänka mig att detta är ett fullkomligt accepterat beteende, beroende på medlemmarna, men när man försöker bjuda in resten av världen så måste man vara väldigt försiktig med hur man uttrycker sig för att inte kränka någon.

?Personligen så tar jag inte illa upp av särskilt mycket, och skulle inte ha reagerat alls på den texten i ett informationsblad om jag inte sett denna tråden innan, men kan förstå att andra ser det annorlunda,
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Intrycket jag fått, och jag påstår absolut inte att jag är insatt, är att ämnet INTE behandlas på ett respektfullt sätt, utan driver med det. Och då tycker jag det är helt rätt att ställa in.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jag har svårt att förstå vad problemet är, oavsett om intentionen är att skoja om demens (vilket den kanske inte är, men det är alltså skitsamma). Har inte alla vuxna människor erfarenheter av demenssjukdomar i sin närhet? Om man inte kan skoja om demens kan man väl inte skoja om döden heller antar jag. Med risk för att låta som brunhögern tycker jag att twitterreaktionerna som refereras och citeras är lättkränkt trams.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
(För protokollet: det finns massor av kritik (mot exempelvis rasism, sexism, homofobi etc) som INTE är "lättkränkt trams".)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Är det ens dåligt att bli bannad? Blir man inte lite coolare då?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Eftersom jag bara läst ena sidans skildring, och inte vet hur smakfullt eller smaklöst arrangemanget skulle behandla ämnet väljer jag att bara uttala mig generellt. Det här är saker jag tycker:

1) En privat mässa har naturligtvis rätt att tacka ja eller nej till arrangörer efter eget godtycke, men när de inte bara har tackat ja, utan dessutom bjudit in dem, så bör de visa lite stake och stå för det.

2) Folk som protesterar genom twitter bör man inte lyssna på.

3) Folk får protestera hur mycket de vill -- det har de rätt att göra -- men att kräva att ett kulturellt arrangemang ställs in eller att förstöra är aldrig rätt. Protestera mot det, skriv på twitter, skriv arga insändare, stå utanför och skrik om hur hemskt det är om det gör er gladare, men låt de som vill ta del av det göra det!

4) Kultur får utforska precis allting, och det behöver inte göras respektfullt. Eller bra.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
God45;n254903 said:
Är det ens dåligt att bli bannad? Blir man inte lite coolare då?
Lite så kanske, de har redan fått en inbjudan till Grenselandet som är nordens mest prestigefyllda kammarlajvfestival tack vare banningen, men det är ju ändå ett mycket mer internt sammanhang för lajvkretsen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
kaptendral;n254892 said:
Intrycket jag fått, och jag påstår absolut inte att jag är insatt, är att ämnet INTE behandlas på ett respektfullt sätt, utan driver med det. Och då tycker jag det är helt rätt att ställa in.

Det behandlas på ett respektfullt sätt och drivs inte med. WorldCon hade manuset där detta står att se :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Steg 1: Lyssna aldrig på Twitter (som för övrigt verkar ha lagt till lite på arrangemangets beskrivning..?)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Den här debatten togs upp i senaste podavsnittet av Della Monde (Della Arte) och bland annat God45 citerades. Tyckte jag var lite roligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Oh my god! :D Bästa shout outen någonsin! "De okänsliga rycker in" :D
 
Top