Nekromanti Hovvrande fiender?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En sak har slagit mig: varför skulle en artillery-inriktad fiende (typ beholder, chaos shard, misfortune devil, succubus, drake eller whatnot) med fly (hover) någonsin befinna sig så nära marken att melee-inriktade rollpersoner kan nå att anfalla den? Har jag missförstått någonting med fly-reglerna, eller är fly (hover) något man bör vara försiktig med (i synnerhet vad gäller tex en solo-drake)?

Med andra ord; hur f-n gör fighters nytta mot en beholder?

- Ymir, undjaj
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Om den får välja terräng själv kvarstår visserligen problemet, men man borde kunna få ner dem på jorden med låg takhöjd eller dylikt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ymir said:
En sak har slagit mig: varför skulle en artillery-inriktad fiende (typ beholder, chaos shard, misfortune devil, succubus, drake eller whatnot) med fly (hover) någonsin befinna sig så nära marken att melee-inriktade rollpersoner kan nå att anfalla den? Har jag missförstått någonting med fly-reglerna, eller är fly (hover) något man bör vara försiktig med (i synnerhet vad gäller tex en solo-drake)?

Med andra ord; hur f-n gör fighters nytta mot en beholder?

- Ymir, undjaj
Vad det gäller Fighters: Marks. En fighter Mark:ar ett mål när han attackerar det, oavsett om det är närstrid eller avstånd, eller ens om attacken träffar eller inte. I teorin räcker det med att fightern kastar sten på härket för att ge beholdern -2 på att träffa alla andra rollpersoner. Ett lämpligt avståndsvapen är dock ännu bättre.
Sen är det upp till resten av partajet att få ned beholdern på jorden med slide/ pull (eller push om man kommer upp ovanför den). Har man väl gjort det är fightern jävligt bra för att hålla den kvar där.

/Joel
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Du ska spelleda schyst och vara snäll med att bygga terrängen och vara snäll helt enkelt. Dnd handlar om skoj, skickar man beholders som hovers utanför en grupps reach så gör man det bara tråkigt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
DarkMystic said:
Du ska spelleda schyst och vara snäll med att bygga terrängen och vara snäll helt enkelt. Dnd handlar om skoj, skickar man beholders som hovers utanför en grupps reach så gör man det bara tråkigt.
Det finns gott om spelare som uppskattar en utmaning.

Och D&D-karaktärer tål rejält med stryk (särskilt när de lämnat de allra lägsta levlarna), så det finns sällan någon anledning använda silkesvantar.

Och, återigen med de lägsta levlarna som möjligt undantag, ett välbyggt party har massor med trick att använda sig av, så min erfarenhet som SL är att man kan lugnt slänga in lite vad som helst - inklusive "taskiga" möten - och förbereda sig på att spelarna fixar biffen.

Att slänga in en encounter som den ovan är precis vad jag skulle gjort mot ett party som fokuserat för hårt på sin närstridskapacitet och glömt hur viktigt det är att kunna slåss på avstånd. Sällan leder det till en TPK eller ens nära. Istället uppmuntrar det ju till kreativt tänkande, och sådant kan man aldrig få nog av i ett spel som D&D...

(Och avstånd och avstånd. Du behöver ju ingen båge eller eldbollar om du helt sonika kan hoppa/teleportera ut på Beholdern och brotta ihjäl den!)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Ymir said:
Med andra ord; hur f-n gör fighters nytta mot en beholder?
Gosse, du har mycket att se framemot. När väl en fighter lämnat de lägsta levlarna sparkar han så mycket stjärt att man riktigt känner smärtan i kroppen.

En fighter har inga problem med att plocka ner fiender från himlen, eller från bakom skyttevärn eller liknande.

Men visst måste partyt ibland tänka till lite, och inte slåss på monstrets villkor. En dungeon erbjuder (som sagt ovan) utmärkta möjligheter för att slåss i trånga utrymmen.

Avslutningsvis är det inget fel alls med att kanske en strid av fem (eller en av tio) fokuserar på partyts avståndskapacitet; så de med range 10 och range 20 får glänsa litet grann.

Det är väl helt enkelt så att det väldigt sällan bjuds på en strid som helt saknar närstridsnissar som fightern kan roa sig med...?

Och att det i dessa fåtaliga fall får vara okej att som fighter spela en underordnad roll?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
wallahad said:
sedan finns ju alltid levitate eller fly spells att lägga på fightern.
Jo.

Att jag inte tog upp dessa beror på att sväva/flyga är betydligt svårare/dyrare än i tidigare upplagor, dock.
 
Top