Nekromanti Hovlivet i Soldarn [Spoiler mina spelare]

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag sitter just nu och bygger en storslagen kampanj med centrum kring en rollperson som är den tolvårige kronprinsen av Soldarn samt alla i hans omgivning.
Jag behöver egentligen inte mycket hjälp med olika intriger och äventyr eftersom att Soldarn redan är ett såpass splittrat och problemfyllt rike men jag behöver däremot en del hjälp när det gäller olika detaljer...

Hovfolket till exempel. Är det t.ex. väldigt orimligt att det finns sändebud från avlägsna länder som Ebhron och Mûhad i Soldarns hov? Rent historiskt har vi ju t.ex. Marco Polo som levde i Kublai Khans hov, och Mundana är ju väldigt mycket mindre än jorden... även om folk som Marco Polo kanske var ett udda undantag i medeltidens hov.

Vilka titlar bör kronprinsen av Soldarn ha? Är han "bara" kronprins av Soldarn eller har han andra titlar samtidigt i egenskap av tronarvinge (typ "Prince of Wales")?

Sedan ifall någon har tips på böcker, filmer eller vad som helst som behandlar kungligt hovliv under senmedeltiden realistiskt så skulle det uppskattas väldigt mycket. Övriga, allmänna tips och synpunkter är också väldigt välkomna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Många historiker har börjat tro att Marco Polo aldrig nådde Kina. Hans imponerande beskrivning av den stora muren är ett av många talande tecken på detta; den var i själva verket mest en bortglömd, förfallen stenhög på Marco Polos tid. Man tror att han kanske nådde städerna i Centralasien och där fick höra imponerande berättelser om Kina av div. resenärer, och att han utifrån dessa fabricerade alltihop.

Anyhow...det är nog orimligt om det finns sändebud från för många avlägsna länder vid Soldarns hov, men enstaka kan man motivera genom att Soldarn har speciella band till just den kulturen. Man ska dock tänka på - historiskt fanns ju bara behov av ambassadörer från länder man faktiskt hade nån slags direktkontakt med. Den franske kungen utväxlade brev med Timur Lenk, förvisso, men hade inget som helst behov av diplomatiska relationer - Frankrike och Timuridimperiet hade liksom inget samröre. Däremot hade Japan tidigt en ambassadör i Europa, vi snackar typ 1600-tal...det finns en intressant wikipedia-artikel om honom, om jag bara kunnat komma på hans namn.

Men sådant tillhör undantagen. Historiskt hade avlägsna länder som bäst mycket sporadiska kontakter med varandra.

Å andra sidan, precis som du själv påpekar, Mundana är inte så stort. Det tar inte alls lika långt tid att resa från Soldarn till Menon-Aun som från Genua till Kina. Det borde ju spela in.

Vid Drunoks hov i min maffiga intrigsoppa finns ambassadörer från (åtminstone):

- Jargien (ett flertal olika)
- Asharien
- Cermira (info kommer)
- Caserion
- Sanarialliansen
- Ebhron

I praktiken har man diplomatiska relationer med Den eviga vinden eftersom drottningen är dotter till Uriangkathai och har med sig en massa raunländskt fölk, och flera drunokiska ätter har massiva ingiften med damariska fursteätter, så banden där är täta även om det saknas officiell representation. Man har försökt skapa diplomatiska relationer med Mûhad vid flera tillfällen, för att få en allierad mot Jargien, och Drunok har skickat ambassadörer dit, men än så länge saknas officiell mûhadinsk representation i Drunok.

Man har däremot en ambassadör från Ebhron, men det är inte så osannolikt givet att Kabalaorden har filial i fucking Asharien, och att Drunoks kung personligen bjöd in dem att starta filial i Drunok.

Sanaris ambassadör...är mest skum. Plus då att hon är i semi-landsflykt och har en klistrig lesbisk bdsm-relation med Drunoks hovmagiker, så det är inte säkert att hon verkligen är så sanktionerad som hon utger sig för.

Kronprinsen av Soldarn lär ha en shitload av titlar. Go nuts. Exempel från mitt Mundana:

Mûhads andre arvprins officiella titlar är: Amir Ezra i-Wolani, Hög prins av Mûhad och Ziu, furste av Tarhai och De bortre öarna, kefal av Tabbah, 'abir av Ilja och Dzamirerna, herre av Gulja-floden, khan av Zaghlakhe, Tabîm och Koshanshe, De sköna konsternas beskyddare, Målarkonstens mecenat, Fûms betvingare och innehavare av Khalimstjärnan av första graden.

Kortformen av Drunoks konungs titlar är: Akala Gahallan III, kung av Drunok och Illtariet, furste av Pavara och Ramdors fallna marker.


George RR Martins romansvit 'A Song of Ice and Fire' är gritty intrigfantasy i senmedeltida setting full av färgstarka karaktärer, och nära nog universiellt hyllad. Den är indeed genial, och mycket, mycket läsvärd, men Martin förenklar mycket av hovlivet för att dra ned på komplexiteten i ståryn (och den är lugnt komplex nog). Ett påtagligt exempel är heraldiken, som tycks mycket basal och simpel i Martins setting.

GG Kay är också bra på hovintriger, men de är mer lågmälda och existensiella än Martins (men lika blodiga). Det är sällan semedeltida miljö, dock, utan mer typ Byzans ('The Sarantine Mosaic) och Reconquistan ('The Lions of Al-Rassan). 'Tigana' är rätt mycket senmedeltid emellertid.

'Kushiel's Dart'-serien av Jaqueline Carey är typ 100% hovintriger och bdsm-porr. It's quite good, men hennes setting är väldigt klyschig jämfört med Kays och Martins alster.

Sedan kryyyyyyllar det rimligen av historiska romaner som utspelar sig vid senmedeltida hov. Englands 1400-talskungar är ju populära tex *HostShakespearehost*, men vi har också italienska furstar, etc. En relativ aktuell är väl 'The Other Boleyn Girl', och även om den är något post-medeltid är det väl såpass nära att det ändå kan fungera. Precis som inom filmbranschen drunknar senmedeltiden i romanvärlden dock lite i den gigantiska populärkulturella skithärd som högmedeltidsfixeringen utgör.

Det är väldigt, väldigt, jag skulle säga tragiskt, ont om filmer som utspelar sig under senmedeltiden (en av de få som gör det är den bästa medeltidsfilmen av alla, dock), men det finns maaassor av filmer som utspelar sig vid 1500-talshov, courtesy of britternas och jänkarnas fixering vid denna era. Och Skakspjut skrev ju en hel del som utspelade sig på 13-1400-talet, trots allt. Vi har tex 'Elizabeth', 'Elizabeth the Golden Age', 'The Other Boleyn Girl', 'Richard III'. I övrigt finns tex 'Röda dödens mask', och en massa obskyra östeuropeiska medeltidsrullar, typ 'Jan Hus', 'Otrars fall', 'The Teutonic Knights', 'Ivan den förskräcklige' ...jag skulle säga att filmer generellt förenklar intrigsoppor på ett lite tråkigt sätt dock, givet filmmediets snäva tidsramar. Romaner och tv-serier är bättre på intriger.

Det finns däremot, såklart, massor av bra facklitteratur om senmedeltiden. Barbara Tuchmans 'In a distant mirror' är ett mycket bra och underhållande exempel på mikrohistoria. Dick Harrisons bok om Karl Knutsson Bonde är rätt schysst också, den snubben var...inte så snäll.

Nåja. Nu ska jag äta.

- Ymir, gör så
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ok, de länder som jag hade tänkt skulle ha diplomater på plats i Talon från scratch är:

- Jargiska kejsardömet, uppenbarligen. Allmänt hatade och misstrodda, misstänks stödja hertig Amirro Silversparre. Eller ska de kanske rentav ha blivit utslängda av rikskonungen, Soldarn och Kejsardömet ligger ju trots allt i krig.

- Asharien. Vänligt inställda men ofta något taktlösa. Ledda av den snorkige diplomaten "Baron" Jhasto Kieres av Drina.

- Consaber, ledda av sir Burwell Eamond av Calana - en smörig dandy som inte verkar ta sitt uppdrag på stort allvar.

- Thalamur, vars gravallvarliga och realpolitiska diplomater mestadels håller en väldigt låg profil. Öppet i alla fall. Ledda av medborgaren Gezim Qendrimir Akana.

- Melorion, en samling lismande och manipulerande cirefalier som vill blanda sig i allting. Jag vet ännu inte om Caserion skall ha en egen representation i Soldarn eller ifall alla cirefalier skall arbeta tillsammans, för Samväldet.

- Damarien, representerad av en grupp bistra och hårt supande riddare med grötig dialekt ledda av riddar Bolek van Romul. Misstros starkt av rikskonungen som tror att de är kejsarens knähundar.

- Västmark. Det är ett grannland, och de måste därför ha en representation oavsett hur ointressant deras land är.

- Sanarialliansen. Hävdar sturskt att de även talar för Iracskogens alver.

- Någon dvärg från Talon-Renk-Ghor lär naturligtvis finnas på plats.

Jag överväger att slänga in en representant för Kabalaorden också, kanske något exotiskt som en taup eller raun som alla ser som en "dansande björn" och aldrig tar på allvar.

Att Mûhad eller något annat västerland skulle ha något större intresse av diplomatiska förbindelser med Soldarn eller vice versa vette fan. Här finns annars stor äventyrspotential när sådana förbindelser väl blir aktuella...

Jag får jobba vidare på alla mer eller mindre meningslösa titlar som kronprinsen skall ha, och kolla upp lite mer historier av William Runkspjut...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En sak som kan vara väldigt viktig att reda ut om du ska spelleda hovintriger är exakt vilket arvssystem som gäller i Soldarn. Det vill säga; vem får ärva en titel, och hur? Det fanns en väldigt bra sammanfattning av alla olika som funnits i Europa på Crusader Kings wiki, men eftersom den har dött måste man antagligen spela själva spelet för att kolla upp dem nu, och där ges tyvärr inte särskilt extensiva förklaringar.

Men bra wikipedia-sökord kan tex vara 'order of succession' (bra start), 'salic law', 'gavelkind', 'consanguinity', ''primogeniture', 'agnatic law', tyvärr är det en snårig jungel jämfört med Crusader Kings enkla, pedagogiska sammanfattning av saken.

Det har varit alldeles för luddigt i min egen Drunokkampanj i vilken mån kvinnor själva har rätt att ärva, och det börjar bli väldigt aktuellt att reda ut det. Problemet är, i vissa situationer har min ståry givit intrycket av att det råder semi-salisk lag, dvs att kvinnor får ärva om inga manliga arvingar överhuvudtaget återstår i någon släktgren, men i andra som att det råder kognatisk primogenitur, dvs att en dotter får ärva så fort alla hennes bröder och deras manliga ättlingar är döda. I somliga sammanhang, framförallt vad det nära nog utdöda huset Drakenhjälm och deras hertigdömen Valdus och Navar beträffar, har det verkat som att arv kan gå genom kvinnor men kvinnorna själva kan inte ärva. Jag försöker förgäves komma ihåg vad den varianten heter...

Det finns något system som går ut på att Den Värdigaste sonen vinner. Typ nån slags salisk socialdarwinism. Det är vad de kör i Mûhad. Det finns trots allt inget bättre än bröder som intrigerar och krigar mot varandra (det skulle vara systrar, då). Håtunaleken for the win! Den sittande Mhîmen slog tex ihjäl sin bror once...

Hursomhaver så är det här krångligt som faen. Om jag bara kunde få tag i Crusader Kings sammanfattning igen vore min lycka gjord. Varför sparade jag den inte?


Jag har förresten lagt upp en massa vapensköldar från min Drunokkampanj här. Jag vet inte, det kanske kan inspirera. (Ibland anges i kommentarerna till bilden hur folk är släkt med varandra etc). As hovintriger goes har jag och Fahnen vidare något riktigt smaskigt på gång snart, i nivå med Mörkret Redux Grande Tortilla. Fast lite mer jordnära typ.

Stay tuned.

- Ymir, borde plugga
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Åtminstone när det gäller den konungsliga tronföljden så är Soldarn strikt patriarkalt. En kvinna har aldrig setat på Soldarns tron under rikets 1588 år(!) långa historia om man ser till regentlängden i A&S så det skulle till något av ett mirakel innan det systemet blev brutet (å andra sidan tror jag inte att den soldiska rikskonungen är underställd lagen på samma sätt som t.ex. kungen av Consaber, så han kan kanske egentligen bestämma vem som skall få ärva honom bäst fan han vill).
I boken står det också att om rikskonungen inte har någon son så tillfaller kronan hans farbror, äldste manlige kusin på faderns sida eller slutligen, om varken farbröder eller kusiner går att uppbringa, morbroder eller äldste manliga kusin på mödernet. Samtidigt står det i A&S att hertig Amirro Silversparre kan göra anspråk på Soldarns tron vid händelse av rikskonungens fall genom sitt släktskap med ätten Leijon på mödernet, det betyder alltså att Amirro är kusin eller morbror till Sachsar Leijon om jag har fattat allt rätt.
Fast nu finns det ju i Mitt Mundana redan en tronarvinge, unge kronprins Sachsar som snart skall fylla tolv, lyckligt ovetandes om vilka mörka makter som suktar efter hans position...

Annars antar jag att myndiga (=gifta) kvinnor kan ärva jord och titlar precis som män eftersom att det finns åtminstone en kvinnlig jordägande grevinna (Vanessa Spegelsköld). Det där får jag verkligen kolla upp annars.

Jävligt fräscha vapensköldar förresten, jag lär ju rippa dem någon gång när rollpersonerna drar till Drunok (tillsammans med i princip allt annat som ni Drängar har skrivit om Drunok).
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Trevligt med en hovkampanj, intressant upplägg! Några kommentarer:

En ambassadör från Talon-Renk-Ghor bör inte kopplas samman med ordet "naturligtvis". Khazim-Renk-Ghor eller Khrûn-Renk-Roghan verkar troligare (varför inte båda?) - Talon-Renk-Ghor känns ju knappt till av någon i Soldarn, och kan gärna förbli dolt och mystiskt.

Att Damarien skulle få ha en hel grupp av riddare vid det soldiska hovet verkar otroligt. Möjligtvis en eller två, men fler än så skulle man nog inte ha, av säkerhets- och trivselskäl. Damarien har heller inte några band till någon annan nation heller, och handlar knappt alls med Soldarn.

Takalorr lär faktiskt ha en ambassadör också, även om denne är djupt misstrodd. Handelsutbytet med ön är stor, tiraker blir mer och mer vanliga och accepterade i Soldarn, och politiken mellan "länderna" är het och rafflande. Dessutom kan en skön tirak alltid förgylla stämningen vid hovet, och därmed vid spelbordet.

Sedan till själva intrigerna, där jag har ett hett tips - överväg iaf möjligheten att upprorsstämningen i riket delvis kommer sig av att Sachsar är ett inskränkt och smygtyranniskt as som är en pissigare ledare för Soldarn än Hertig Amirro Silversparre. Kampanjen skulle vinna en jävla massa på det i moralisk komplexitet, särskilt eftersom vi har kronprinsen som en rollperson. Hur hanterar han situationen när det slutligen går upp för honom att hans fader kanske inte borde regera? Osv.

Lycka verkligen till! :gremlaugh:

/Hjalle
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Om man inte vill ha en representant ifrån Takalorr (som faktiskt saknar centraliserat styre) Så kan man ju alltid ge ambassadörsrollen från Asharien eller Västmark till en tirak.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Tiban är ändå så pass civiliserat och "viktigt" för Soldarn att en ambassadör därifrån absolut vore tänkbar. Ja, han behöver egentligen inte ha ambassadörsstatus, utan kan vara en "utsänd".

Både Västmark och Asharien styrs av människor, och eftersom Soldarn är ett människorike, tillika ett där man lägger stor vikt på adelsetikett och fin hovföring, så tror jag absolut inte man skulle sända en tirakisk representant. Trots en betydande tirakisk population i Västmark, och ett par tiraker i maktpositioner i Asharien.

-Hjalle
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
När jag senast höll till i Soldarns adel var de koolaste ambassadörerna Thalamurs (som officiellt aldrig gjorde något men inofficiellt hade fingrarna i många kakburkar) och Takalorrs (utsänd av rådet i Tiban var hon mest intresserad av handel men stenhård). Damariens och Jargiens ambassadörer hade mest fet livvakt och var hotfulla.

Dessutom fanns det en representant från Ebhron, en magiker som hade ett stort gods i skogen någonstans. Jag har för mig att han fanns att hämta i någon av böckerna (typ mystik och magi) men minnet är inte helt klart på den punkten. Sen fanns det dvärgar från både Ghor, Roghan och Drezin som ständigt käftade med varandra även om de oftast var överens i sak.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"En ambassadör från Talon-Renk-Ghor bör inte kopplas samman med ordet "naturligtvis". Khazim-Renk-Ghor eller Khrûn-Renk-Roghan verkar troligare (varför inte båda?) - Talon-Renk-Ghor känns ju knappt till av någon i Soldarn, och kan gärna förbli dolt och mystiskt."

Hmm, noterat. Tack för upplysningen.

"Att Damarien skulle få ha en hel grupp av riddare vid det soldiska hovet verkar otroligt. Möjligtvis en eller två, men fler än så skulle man nog inte ha, av säkerhets- och trivselskäl."

Jag tänkte mig kanske max 4 pers, som hålls under ständig övervakning och mer eller mindre är under husarrest. I ren tristess super de sig fulla på vin och uppför sig allmänt svinigt mot sina tjänare.
Den damariska delegationen utgör ingen som helst säkerhetsrisk, antagligen får de inte ens bära vapen i närheten av någon i ätten Leijon eftersom att de misstros så mycket. Ryktena att de egentligen ränner Kejsarens ärenden är kanske inte helt uppåt väggarna fel heller, vi får se helt enkelt.

"Damarien har heller inte några band till någon annan nation heller, och handlar knappt alls med Soldarn."

Det är sant men samtidigt är Soldarn det enda landet på Asharinahalvön som kan tänkas göra riktigt motstånd vid en Damarisk anschluss av Västmark så ätten Vitfjäder gör antagligen rätt i att ha folk på plats i Talon.

"Takalorr lär faktiskt ha en ambassadör också, även om denne är djupt misstrodd."

Förvisso, någon representant för de mäktigaste handelshusen i Tiban lär ju finnas på plats. Soldarn är ju faktiskt Asharinas enda kolonialmakt med bosättningen Minuvielsborg på Takalorr.

"Sedan till själva intrigerna, där jag har ett hett tips - överväg iaf möjligheten att upprorsstämningen i riket delvis kommer sig av att Sachsar är ett inskränkt och smygtyranniskt as som är en pissigare ledare för Soldarn än Hertig Amirro Silversparre."

Hehehe... inte trodde du väl att jag tänkt spelleda en onyanserad "goda mot onda"-kampanj? När det gäller högadel kan man ju gå wild and crazy och slänga in korruption, dekadens, incest, galenskap och brutalitet tills man spyr och det utan att ens bli särskilt orealistisk.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
"En ambassadör från Talon-Renk-Ghor bör inte kopplas samman med ordet "naturligtvis". Khazim-Renk-Ghor eller Khrûn-Renk-Roghan verkar troligare (varför inte båda?) - Talon-Renk-Ghor känns ju knappt till av någon i Soldarn, och kan gärna förbli dolt och mystiskt."

Hmm, noterat. Tack för upplysningen.
Ta några från båda och låt det råda kallt krig mellan dem pga. deras nedärvda rivalitet och konkurrens om den soldiska marknaden för dvärgavaror...

Jag vill förresten också spelleda en adelskampanj :gremwink:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
- Sanarialliansen. Hävdar sturskt att de även talar för Iracskogens alver.
Varför skulle de inte göra det? Både Kini'an tan'nivore och Emori'an do'cenari är ju delar av den sanariska alliansen. Fast du kanske tänkte främst på de oberoende henéaalverna?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Varför skulle de inte göra det? Både Kini'an tan'nivore och Emori'an do'cenari är ju delar av den sanariska alliansen. Fast du kanske tänkte främst på de oberoende henéaalverna?"

Jag menade att de hävdar att de även talar för soffliggarna kiriya i Emori'an do'cenari och för stammarna henéa och pyar (att de påstår sig regera över pyar kanske de dock inte säger öppet inför kungaparet dessa dagar för att inte komma i konflikt med drottningen).
Att Emori'an do'cenari var en thismbosättning hade jag helt missat för övrigt.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Jag menade att de hävdar att de även talar för soffliggarna kiriya i Emori'an do'cenari
Det är väl klart att de för kiriyas talan då denna stam också ingår i alliansen (omändock lite halvhjärtat måhända).

Att Emori'an do'cenari var en thismbosättning hade jag helt missat för övrigt.
Nu gör du mig förvirrad. Vad i mitt inlägg får dig att tro att Emori'an do'cenari skulle vara en thismbosättning (även om det säkerligen lär bo en o annan thism där också)?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Det är väl klart att de för kiriyas talan då denna stam också ingår i alliansen (omändock lite halvhjärtat måhända)."

Ja. Om än halvhjärtat, som sagt.

"Vad i mitt inlägg får dig att tro att Emori'an do'cenari skulle vara en thismbosättning (även om det säkerligen lär bo en o annan thism där också)?"

Ay caramba - jag såg fel. Jag menade Kini'an tan'nivore... :S
Glöm allt jag skrev.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ja. Om än halvhjärtat, som sagt.
Well, överkonsumtion av alvgräs, vin och allmänt flummeri tenderar att urlaka det politiska intresset...

Ay caramba - jag såg fel. Jag menade Kini'an tan'nivore... :S
Ah, ok du menade Kini'an tan'nivore. Ja, det är som sagt främst en thismbosättning även om den ju också hyser 1000 pyar och 1500 kiriya av dess totalt 12000 invånare.

För övrigt önskar jag dig lycka till med kampanjen, det du skrivit här ser mycket intressant ut så posta gärna något om hur kampanjen utvecklar sig - det vore intressant!

Sebastian - gillar hovintriger
 
Top