Nekromanti Horseclans

Saxifrage

Hero
I min ständiga jakt efter postapokalyps-litteratur snubblade jag över en urgammal GURPS-modul, baserat på något som kallades "Horseclans books" länk. Har någon läst dessa böcker, vad har de för stämning och är de något att ha? Och finns de att få tag på idag? (Amazon verkade mest erbjuda urgamla begagnade kopior).

Re: Horseclans (Spoiler)

Har någon läst dessa böcker, vad har de för stämning och är de något att ha?

Läste några av dem i min gröna(are) ungdom. Bakgrunden är att det finns naturligt odödliga människor i världen, däribland våran hjälte, Milo Moray. I efterdyningarna av ett världsomspännande atomkrig (eller annan katastrof) bildade denne Moray nya nomadstammar i vad som fanns kvar av USA. Dessa frodas sedan och utvecklar bl a telepatiska förmågor (Moray har naturligtvis redan sådana) som de använder till att kommunicera med sina hästar och de muterade jättekatter som de använder som jakt-/stridsdjur. Moray sticker efter ett tag och blir en legend/halvgud bland stammarna. Han efterlämnar inga ättlingar eftersom de odödliga är sterila.

Under tiden invaderas kustzonerna av ättlingar till européer från Medelhavsområdet (har jag för mig) som skapar ett nytt slavägande samhälle som vid bokseriens början har blivit dekadent och svagt. Nomaderna struntar mest i området förutom några räder då och då.

Av diverse anledningar bestämmer sig Moray för att återvända till stammarna och starta ett heligt krig mot denna dekadenta civilisation, som ganska snabbt faller samman inför hans ryttarhärar (som dessutom är sundare, blondare och militärt överlägsna på alla sätt och vis). Dessa blir sedan det nya herrefolket, och Moray påbörjar ett försök att omvandla det erövrade samhället till något han gillar bättre.

Sen följer en drös böcker där fokus gradvis flyttas bort från honom och de andra odödliga han har upptäckt till lite mer mänskliga hjältar. Överlag är det mkt frossande i strid, sex och diverse perversioner (så att vi ska förstå att oavsett hur brutala nomaderna är så är de andra mkt värre) som iaf jag redan som tonåring tröttnade på. Någon riktig nerv uppstår väl aldrig heller - hjältarna, vare sig det är den odödlige Moray eller någon vanlig människa, hotas sällan på allvar (särskilt de odödliga, som på Highlander-manér överlever det mesta utom att få huvudet avkapat).

Kort sagt, det finns vissa intressanta drag i böckerna, men idag skulle jag nog inte rekommendera dem. Och inte vet jag var man skulle få tag på dem heller...:gremgrin:

Edit: Hmm, efter att ha kollat länken i ditt inlägg noterar jag att det mesta av vad jag skrivit redan står där. Det finns helt enkelt inte mkt att tillägga tycker jag.

/Rax

Tack, men...

...skulle du kunna ge ett ospoilat svar på vad böckerna handlar om och om de är något att ha? Trots allt kan jag ju tänkas vilja läsa dem någon gång...

Re: Tack, men...

ett ospoilat svar på vad böckerna handlar om

Svårligen. Liksom i slutet av mitt förra inlägg hänvisar jag till GURPS-länken du själv hittat. Infon där säger faktiskt ungefär vad det handlar om utan att gå in i allt för mycket detalj.

om de är något att ha?

Den var lättare. :gremsmile: Nej. Horseclansserien är simplistisk kiosklitteratur som råkar utspela sig i en postapokalyptisk sagovärld. Mest handlar det därför om frosserier i våld (ofta) och sex (hyggligt ofta) som man (hör och häpna) tröttnar på ganska snabbt.

Men det är å andra sidan bara min personliga åsikt...

/Rax

Back