Nekromanti hoppande dvärgar...

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
en sak som jag har uptäckt är övermäktigt är en hoppande dvärg...Tänk er en dvärg med ett krell-spaz och 16 i färdighet...han möter 3 soldater, de blir anfallare och hugger mot dvärgen, han undviker alla deras hugg eftersom han har 15 i undvika och man kan göra upprepade undvikningar utan någon ökad svårighet
sedan sätter han helt enkelt 1 skott i huvudet på 1 av dem och skjuter ett skot högt på en annan
och på så vis har han förmodligen bara en kvar till nästa runda....
svårigheten för detta blir: Undvika:3T6 Första Skottet:4T6 Andra skotter:4T6
DET ÄR LÖJLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!

tänk er en arme av hoppande, krell-spaz skujtande dvärgar....
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En fråga: Vad i hela universum har du fått det ifrån att det inte skulle bli svårare att undvika flera gånger på en runda? Och att krell-spaz skulle gå att avfyra mer än en gång/runda- Var står det?

- Ymir, som helt korrekt skulle gett dvärgen Ob5T5 i svårighet på samtliga "Undvika"-slag och skulle varit tveksam till att låta honom skjuta mer än ett armborstskott/runda.
 

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
läs grundboken....upprepade försvars manövrar...de kan man göra när man undviker, men inte med sköld, vapen eller dylikt
dvärg eller grundboken.....med krell-spaz kan man skjuta många gånger under en runda iochmed att det är ett pumparmborst men svårigheten höjs med ob1T6 för varje extra skott

hoppande dvärgar röjer
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
nja, det där håller jag inte riktigt med om. att undvika inte ökar i svårighet gäller bara om man använder manövern "Gå bakåt" inte något annat... ett krell-spaz kan, mig vetligen, inte skjuta mer än ett skott per runda. därimot om man inte klarar STY kravet så tar det en runda att laddaom... det är nog det du fått om bakfoten.
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Hoppande dvärgar får normalt sett spö.

Man kan göra vilken undanmanöver som helst flera gånger i rad utan ökad svårighet, om jag minns det rätt.

Det är inte säkert att motståndarna till dvärgen anfaller genom att hugga lågt. De kan lika gärna hugga högt. Gör de det så ligger ju dvärgen illa till, mycket illa till. Svårigheten för att undvika ett högt hugg med ett hopp är ob5t6. Dessutom så kommer dvärgen i exemplet att få ytterligare två tärningar svårighet på grund av att han delar upp i anfall också. ob7t6 undvikande... Inte så kul kanske. Då kanske motargumentet är att han kanske inte undviker alla genom att hoppa, då får han extra svårighet för att han byter manöver. Dessutom förutsätter vi i exemplet att alla krigarna hugger likadant, det är ju osannolikt i en strid. Han vinner inte initiativ, eller nåja. Det är inte sannolikt. Ett krell-spaz har si 1/1 i närstrid. Har motståndarna då stridssvärd si 3/3 så får samtliga av dvärgens motståndare ob1t6 lättare initiativ. Dessutom så får svärgen ob1t6 svårare för att de är fler än han, och de får det också lättare av samma anledning. Så Dvärgen får slå ob4t6 initiativ, motståndarna högst ob2t6. Antagligen vinner motståndarna.

Vi antar att de allihopa hugger normal höjd, och normal kraft. Dvärgen försöker undvika alla tre. Sedan skulle han skjuta två av dem. Vi förutsätter att han gör en upprepad försvarsmanöver och att den i sig har ob3t6 i grundsvårighet. Dessutom förutsätter vi att allihopa är inom kort räckvidd för dvärgen, har de till exempel ett spjut, en pik, eller liknande kan de mycket väl befinna sig på normalt avstånd. Svårigheten totalt:

Hopp 1: ob5t6
Hopp 2: ob5t6
Hopp 3: ob5t6
Skott 1: ob4t6
Skott 2: ob4t6

Anledningen till detta är att man visserligen inte får en ökad svårighet för samma undvikande, men det spelar ingen roll. För att han måste ändå anfalla två gånger, för det första kan han egentligen inte göra det med ett krell-spaz (något som jag motsätter mig rent realistiskt)... Men även om han skulle kunna det så räknas anfallens ökade svårighetsgrad in i undvikandena. Man räknar ut svårigheten innan man slår alla slag, inte under tiden man slår dem.

Alla handlingar utöver den första får man svårighet för. Med andra ord så får han garanterat +ob2t6 i alla svårigheter han gör i den rundan. Dessutom, i exemplet så hugger allihopa en gång, vilken krigare gör det? Flera hugg är alltid att föredra. Säg att bara en av dem gör ett extra hugg så blir det oerhört svårt att undvika. Tänk då om alla tre gör det. Dessutom förutsätts i exemplet att alla krell-spaz-skotten dödar. Sannolikt har väl krigarna rustning.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Hoppande dvärgar får normalt sett spö.



Man kan göra vilken undanmanöver som helst flera gånger i rad utan ökad svårighet, om jag minns det rätt.


Läs 132-133 i grundboken.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Kära grisodlare...

Citat från sidan 133 i EON II:
Försvarsmanövern Hoppa högt kan man utföra hur många gånger som helst under en runda utan svårighetsökning.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
Re: Kära grisodlare...

mitt misstag. men det känns ju väldigt konstigt att lika enkelt som att ta tre steg bakåt, hoppa tre gånger upp i luften.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Jo

Men vi (tvärtemot alla regler) ökar med en ob per försvarsmanöver, annars kan man gå jorden runt om man är defensiv.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 
Top