Nekromanti Hoplit i Mundana?

G

Guest

Guest
För några dagar sen snubblade jag över en amerikansk TV-serie som heter ”Deadliest Warrior”, där man har samlat ihop ett gäng läkare, datanördar, ingenjörer och ”vapenexperter” för att varje vecka samla in data från olika krigare och våldsbrukare från både nutid och dåtid och kåra vem som skulle vara dödligast i en one-on-one fight. Om man bortser från att mycket av den fakta som ges av ”experterna” är felaktiga så är programmet faktiskt riktigt underhållande.

Anyway, hamnade ganska långt off-topic nu kände jag, men ville ge en bakgrund till hur jag kom att tänka på detta. I ett av programmen visades bl.a. en Spartan, eller rättare sagt en hoplit från Sparta. Oavsätt hur mycket rätt eller fel dom hade om den spartanska kulturen så fick man en inblick i hur förödande ett ordentligt spjut kombinerat med en ordentlig sköld kan vara. Senare samma dag bestämde jag mig för att kolla på en dokumentär om Sparta, och även titta på filmen 300 för att runda av allting. 300 må ha sina brister, både historiskt och logiskt, men kombinerar man den med en nyfunnen (eller snarare återupptäckt) fascination för sköld/spjut strid och EON blir man blir rejält pumpad att skapa en hoplit i EON-tappning.

Så, lång historia kort. Jag skulle vilja ha lite synpunkter på hur man skulle kunna göra en effektiv, intressant och cool karaktär som använder spjut och stor metallskodd rundsköld. En hoplit helt enkelt. Fruktansvärd i formationsstrid, men även en skicklig krigare på egen hand.

Det känns rent spontant som att spjut är ett underskattat vapen som fått alldeles för lite uppmärksamhet och konstant överskuggas av svärd och yxor i fantasy världar. Jag försöker inte förringa de yxor eller svärd, de är båda fruktansvärt effektiva vapen, men ja skulle vilja slå ett slag för ”den spetsiga pinnen”.

Kollar man rent regeltekniskt på spjut och har det en ganska hög skadenivå, men brytvärde och även SI gör att man kanske inte väljer spjutet i första hand som professionell krigare. I alla fall inte som ”äventyrare” som de flesta rollpersoner är. Dessutom skulle gemene man vara tvungen att använda spjutet i två händer för maximal effekt. När man skapar rollpersoner brukar man dock ofta hamna över den vanliga människans attribut, och det är inte alls särskilt svårt att få 14 i styrka som skulle krävas för att hantera ett spjut effektivt i en hand. Brytvärdet kan hyfsat enkelt undvikas genom att helt enkelt inte parera med spjutet, utan låta skölden ta smällen. Ett SI på 4/2 gör spjutet ett bra attackvapen, men inte särskilt lämpat för när man är på defensiven. Antingen kan man investera i ett välbalanserat spjut enligt reglerna i Vapenmästaren eller så får man helt enkelt försöka göra motanfall hela tiden.

När man således har en rätt bra regelmässig grund att stå på vad gäller att utdela skada och absorbera smällar får man fråga sig vart en sådan här krigare skulle passa in bäst rent lore-mässigt. Det enda som jag kan komma på där hopliter har nämnt var i den gamla hederliga Krigarens Väg där det som ett alternativt namn till militär spjutdrill nämndes Kejsarens hoplitträning. Det nämns inte uttryckligen vilken nation detta skulle gälla, men Jargien skulle vara en trolig kandidat med tanke på deras grekiska/romerska undertoner.

Jag hade lite funderingar på att hopliterna skulle kunna vara en gammal kvarleva från tiden då Jargien grundades. Ju större kejsardömet blev, desto mer blev legionärerna den standardiserade truppordningen, och hopliterna blev mer och mer bortglömda och fick en nästan ceremoniel plats i den jargiska armén. Kanske är hopliterna en trupptyp som inte längre är något man kan bli en del av som utomstående, utan något man föds till och som går i arv från far till son. Jag skulle kunna tänka mig att hopliterna tillsammans med legionärerna agerar som stadsvakter, och kanske i större utsträckning får patrullera städer och vakta kyrkor eller officiella byggnader.

Något i denna skulle man kunna bygga en intressant bas kring. I väntan på Jargien modulen skulle man helt enkelt kunna kalla dom hopliter, men med lite hjälp at den svensk-jargiska ordlistan som förhoppningsvis kommer inom en snar framtid skulle man kunna använda ordet för spjut eller sköld och skapa ett alldeles eget namn för krigartypen.

Så, hopliter i EON, bra idé eller inte? Tankar, kritik, jubel och lovord?
 

tamagami

Veteran
Joined
13 Aug 2009
Messages
13
Har inte så mycket att tillföra.
Annat än att berätta att en av de dödligaste spelarna i mina eonkampanjer var en spjut och sköld vapenmästare, så jag tror mycket väl att det kan bli läskigt :gremwink:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Spjutet är antagligen ett av det vanligaste vapnena i Mundana och används i princip i alla länder och kulturer. Dvärgarnas miliser använder det, Thalaskiska armén använder det liksom stadsvakter i Asharina och jaktspjut används av bönder mot stora villebråd. Den gamle krigsguden Cragan har till och med tre spjut som symbol om inte jag minns fel. Med tanke på att det är ett såpass vanligt vapen så behöver du nog inte leta efter en specifik kultur för att rättfärdiga att din rollperson bär ett spjut och jag tror helt spontant att de enda som använder spjut i Jargien är hjälptrupper med tanke på att det trots är ett väldigt progressivt land(*host*) med eget polisväsende etc.

Nackdelen med ett spjut tror jag framförallt är att dess längd inte är till fördel i dungeoncrawlande vilket förklarar dess impopularitet hos äventyrare.

Ska du göra en stridskonst med spjut bör du lägga in teknikerna Två vapen (spjut och sköld) och Kasta vapen (bara för att det ser så jävla kickass ut) samt ha något reservvapen som kortsvärd eller någon enhandsyxa.

Om du nu bara måste göra just en hoplit så föreslår jag dock en cirefalier, förutom att de ser väldigt grekiska ut rent fysiskt de använder sig till och med av pikar som heter sarissa om inte jag minns fel. På ett personligt plan tycker jag dock att en raun eller drunokier vore coolare, för att få en liten viking-touch but it's your call.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns definitivt regelmässiga problem med kombon spjut+sköld i Eon; detta har Drängarna givetvis åtgärdat. Jag kommer också introducera ett utpräglat enhandsspjut i Västlandenmodulen:

Iklwa

Iklwan är ett mycket kort, bredbladigt enhandsspjut, en variant av Assegajen designad för att döda med stötar och hugg i närstrid. Det är ett ganska nytt vapen som troligen har sitt ursprung hos Mbinguni-stammens smeder, men det har fort blivit populärt bland N'beyo och zhaniska nomader i Momolan. Nyare varianter har blad som är upp till två femtedelar av vapnets längd. Iklwan är dödlig men inte särskilt robust, så folk som vet vad de gör kombinerar den alltid med en sköld när de strider. Enligt utsago betyder namnet 'iklwa' inget särskilt, utan är en illustration av ljudet vapnet gör när det rycks ur en döende fiendes bröstkorg. Hos sydligare stammar norr om Forion finns ett mycket snarlikt vapen kallat "Quedeo".

H+3, K-, S+Ob2T6+3, STYK 9, Fattning 1H, BRYT 9, S/I 3/4, Längd 105 cm, Vikt 0,7 kg
That being said så är hopliter som sådana exempel på en antik krigföring som borde vara groteskt omodern i samtliga av Mundanas kulturer. Jag skulle vara mycket, mycket försiktig med att introducera regelrätta hopliter, i synnerhet att kalla dem hopliter, eftersom det skapar en stark lapptäckeskänsla och lapptäcken as fantasyvärldar goes är sprungna ur typ, helvetets sjunde krets. Som någon påpekat verkar cirefalierna köra pikenerare som påminner lite om hellenistiska phalanxer, dock, och vissa av de mer exotiska darkenerstammarna i Västlanden kör spjut+sköld ihop med rustningar som påminner lite vagt om hopliters typiska mundering. Sköldarna är dock alltid ovala Africa-stylee.

Spjut är inte alls underskattade, really, eller ja, regelrätta stickpsjut är möjligtvis, men man kan skönja en viss popkulturell fascination för elita wörriörs med glavar och dyl. konstruktioner, i synnerhet i Asien. Vi har tex superfajjtern i "Musa", spjutsnubben i "Hero" , och fucking Darth Maul, och snubbarna som gjorde vapnen till Lotr-filmerna insisterar på att Gil-Galads spjut, som knappt syns i bild, var det mest awesome. Men visst, okej, spjut får nog lite för lite kärlek. det är sant. Jag tror att ett uppenbart problem jämfört med svärd och yxor är att spjut är jämförelsevis svåra att diskret bära med sig, men å andra sidan kan man kråma sig med demporriga sätt som inte riktigt funkar med ringare vapen... långskaftade vapen är de bäst lämpade när det kommer till poserande , helt enkelt, och det är faen stort.

- Ymir, förklarar
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Kan hålla med om att spjut+sköld är en fantastisk kombination. Spjut är billiga, lätta att reparera. Har man med sig ettpar reservspetstsar kan man tämligen enkelt göra ett nytt efter striden om det går åt helvete med det gamla.

Men tyvärr även ganska lätta att sparka av för fienden, ett bra sätt att blockera/parera ett spjut om man har t.ex. svärd+sköld är att ta spjutet på skölden, slå ner det i marken med svärdet och sedan stampa hårt på skaftet. Välriktade hugg mot skaftet kan också förstöra spjutet. Därför har det troligen lågt bryt.
De flesta som slåss med spjut bör därför ha ett reservvapen.

Välbalanserade spjut skulle jag nog inte investera i, det är svårare att få rätt balans själv när spjutet väl är av. Reparationskostnaderna blir höga istället för låga.

Något som är vanligt när man inte slåss i spjutformation är att om fienden kommer för nära är att man slänger spjutet åt sidan (eller mot fienden) och drar sitt reservvapen som är bättre på nära håll.

En tämligen enkel stridskonst med momenten:
Sköld
Spjut
Kortsvärd

Med teknikerna:
Avancerat anfall: Stick
Utspel
Snabbdragning

Gör att man lätt kan byta vapen, har enklare att ta Vinit, och gör mer skada.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Känner spontant att det antingen vara omöjligt eller väldigt enkelkt att göra ett spju balanserat. Antingen därför att det redan är näst intill balanserat, och därför kanske inte borde få nån bonus för balansering (omöjligt) eller att det vore enkelt att bara sätta fast en sten i den ovassa änden.
Den stora anledningen till jag inte använder spjut i EON är för att det inte riktigt går att slåss realistiskt med dom. När man har ett längre vapen än fienden kan man enkelt hålla dom på avstånd, och det är så man ska slåss när man har ett längre vapen.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Petter42 said:
Den stora anledningen till jag inte använder spjut i EON är för att det inte riktigt går att slåss realistiskt med dom. När man har ett längre vapen än fienden kan man enkelt hålla dom på avstånd, och det är så man ska slåss när man har ett längre vapen.
Skulle inte säga att det är direkt jätte enkelt att hålla tränade fiender på avstånd bara för att man har ett spjut. Man kan slå undan en stöt med både svärd och sköld, om man får läge kan man till och med bryta av spjutet ganska enkelt. Spjutets längd gör att om det slås åt sidan kommer tar det en stund att få tillbaka det i rätt riktning och med ett par snabba steg framåt är fienden "innanför" din spjutlängd, vilket kan ses som att fienden har initiativet. Då ligger en med spjut ganska illa till.

Detta tvingar dig till att antingen "korta" spjutet (dvs. hålla längre fram på skaftet) om du vill fortsätta använda det, vilket kan ses som motanfall då det gör mindre skada och är ineffektivare.
Eller försvara dig och hoppas på att kunna backa ut och kunna använda spjutets hela längd, då återtar du initiativet.
Slutligen kan du slänga vapnet åt sidan (eller mot fienden) och dra ett nytt, mer anpassat för det korta avståndet.

Mot en spjutformation är det så klart svårare att gå in sådär för fienden. Då kommer generellt ettpar spjut ifrån sidorna och sticker till. Men hur ofta slåss man i formation när man spelar rollspel?
 
G

Guest

Guest
Trevligt med så många svar, ska försöka kommentera hela bunten.
Annat än att berätta att en av de dödligaste spelarna i mina eonkampanjer var en spjut och sköld vapenmästare, så jag tror mycket väl att det kan bli läskigt
Låter lovande!

Spjutet är antagligen ett av det vanligaste vapnena i Mundana och används i princip i alla länder och kulturer. Dvärgarnas miliser använder det, Thalaskiska armén använder det liksom stadsvakter i Asharina och jaktspjut används av bönder mot stora villebråd. Den gamle krigsguden Cragan har till och med tre spjut som symbol om inte jag minns fel. Med tanke på att det är ett såpass vanligt vapen så behöver du nog inte leta efter en specifik kultur för att rättfärdiga att din rollperson bär ett spjut och jag tror helt spontant att de enda som använder spjut i Jargien är hjälptrupper med tanke på att det trots är ett väldigt progressivt land(*host*) med eget polisväsende etc.

Nackdelen med ett spjut tror jag framförallt är att dess längd inte är till fördel i dungeoncrawlande vilket förklarar dess impopularitet hos äventyrare.
Ja absolut, spjut används helt klart av många folkslag och nationer i Mundana. Vad jag var ute efter var snarare att det känns som om spjut i sig har fått en ganska undanskymd roll bland EONs vapen vad gäller "specialtrupper", äventyrare och andra personer utöver den vanliga milisen och armén. Precis som du sa så är antagligen längden den största avtändande faktorn tillsammans med det faktum att det är svårt att bära ett spjut med sig utan att använda åtminstone en hand.

Om du nu bara måste göra just en hoplit så föreslår jag dock en cirefalier, förutom att de ser väldigt grekiska ut rent fysiskt de använder sig till och med av pikar som heter sarissa om inte jag minns fel. På ett personligt plan tycker jag dock att en raun eller drunokier vore coolare, för att få en liten viking-touch but it's your call.
Jag var inte ute efter att skapa en ren kopia av de grekiska hopliterna, utan jag ville snarare ta vara på grundtanken och modda den för att platsa i Mundana ifall jag skulle få för mig att skapa en rollperson eller SLP som använde spjut och sköld. Om man tycker att spjutet är för långt för att funka för en rollperson blir sarissan helt klart ett för otympligt vapen att ha med sig på äventyr, så även om jag helt klart diggar tanken på cirefaliska huskrigare med sarissa var det inte riktigt det jag var ute efter.

Drunok är helt klart ett alternativ, men mina drunokier är lite av ett hopkok mellan det officiella Drunok, lite mongoliska influenser vad gäller rytteriet och lite riddarskap och mytologi á la Arturlegenden. Vet inte riktigt om det skulle passa med hoplit-liknande trupper där, men man vet aldrig.

Det finns definitivt regelmässiga problem med kombon spjut+sköld i Eon; detta har Drängarna givetvis åtgärdat. Jag kommer också introducera ett utpräglat enhandsspjut i Västlandenmodulen:
Intressant tagning på lansar och spjut. Jag brukar dock använda mig av de officiella reglerna i så stor utsträckning som möjligt. Kul att du introducerar Zulu-krigarnas Iklwa. För att återkoppla till mitt första inlägg så teststade dom en fight mellan Shaka Zulu och William Wallace på Deadliest Warrior för ett tag sen. Intressant matchning där man fick se vad Zulu-krigarnas vapen faktiskt kunde göra mot en motståndare. Tycker dock att du borde öka huggskadan något och sänka stickskadan lite för att representera Iklwa-spjutet bättre.

That being said så är hopliter som sådana exempel på en antik krigföring som borde vara groteskt omodern i samtliga av Mundanas kulturer. Jag skulle vara mycket, mycket försiktig med att introducera regelrätta hopliter, i synnerhet att kalla dem hopliter, eftersom det skapar en stark lapptäckeskänsla och lapptäcken as fantasyvärldar goes är sprungna ur typ, helvetets sjunde krets.
Jag har själv funderat på detta, och visserligen blir den första tanken att falanger borde vara omoderna, men å andra sidan känns det inte alls särskilt otroligt att man medeltida krigare använde sig av sköld/spjut formationer när de mötte sina fiender. Men som jag skrev i mitt första inlägg skulle man kunna skylla det faktum att hopliterna fortfarande finns kvar på att det är en ceremoniel kvarleva från äldre dagar. Inte att säga att de inte är skickliga krigare, utan bara att de har blivit omoderna jämfört med nyare trupptyper med annan beväpning.

Jag håller med om att lapptäcke-fenomenet i Mundana och andra fantasy-väldar är jobbigt, men jag tycker ändå att man kan ta influenser från antikens grekland och rom (och även andra nationer och folk) när visualiserar Jargien. Jag hade ett långt inlägg för ett bra tag sen om hur jag tycker man ska se på Jargien, men jag orkar inte upprepa det jag sa då. Här är en länk för den som orkar läsa.

Summa summarum så tycker jag att man kan låna idéer och koncept från tidsepoken, men ge dem en spin som klingar bättre med den medeltida fantasyvälden som Mundana trots allt är. Om jag introducerar hopliter i Mundana kommer dom inte att se ut som klassiska grekiska eller makedoniska hopliter, utan kommer endast att i andan och till beväpningen likna dessa krigare.

långskaftade vapen är de bäst lämpade när det kommer till poserande , helt enkelt, och det är faen stort.
Indeeed. Som sagt, hela det här tråden föddes ur en ”fan va coolt med spjut”-kännsla som jag fick efter diverse TV-serier och filmer. Har dock fått lite för mycket av asien-inspirerade stångvapen á la Ishani i EON (inte för att dom inte är awesome i sin egen rätt), och ville tillbaka till de västerländska rötterna på något sätt.

Kan hålla med om att spjut+sköld är en fantastisk kombination. Spjut är billiga, lätta att reparera. Har man med sig ettpar reservspetstsar kan man tämligen enkelt göra ett nytt efter striden om det går åt helvete med det gamla.

Men tyvärr även ganska lätta att sparka av för fienden, ett bra sätt att blockera/parera ett spjut om man har t.ex. svärd+sköld är att ta spjutet på skölden, slå ner det i marken med svärdet och sedan stampa hårt på skaftet. Välriktade hugg mot skaftet kan också förstöra spjutet. Därför har det troligen lågt bryt.
De flesta som slåss med spjut bör därför ha ett reservvapen.
Hade inte ens tänkt på att man skulle kunna reparera spjut om de bryts av, är det verkligen så enkelt? Vapnets värden borde ju förändras en del också om man bryter av en del av skaftet. Men självklart ska en hoplit ha ett reservvapen. Kortsvärdet är helt klart det troligaste. Kort, lätt, smidigt och lätt att bära med sig.

En tämligen enkel stridskonst med momenten:
Sköld
Spjut
Kortsvärd

Med teknikerna:
Avancerat anfall: Stick
Utspel
Snabbdragning
Något sådant hade jag tänkt mig, men skulle nog byta ut Snabbdragning mot Formationsstrid. Tekniken Två vapen vore kul också.

Ska du göra en stridskonst med spjut bör du lägga in teknikerna Två vapen (spjut och sköld) och Kasta vapen (bara för att det ser så jävla kickass ut) samt ha något reservvapen som kortsvärd eller någon enhandsyxa.
Två vapen vore helt klart kul, då man skulle kunna använda den o så sexiga sköldstöten för att knuffa tillbaka sina fiender för att senare spetsa dem med spjutet. Håller med om att Kasta vapen vore fett, men frågan är hur smart det är att kasta bort sitt huvudvapen även om det skulle resultera i en episk död för motståndaren.

Den stora anledningen till jag inte använder spjut i EON är för att det inte riktigt går att slåss realistiskt med dom. När man har ett längre vapen än fienden kan man enkelt hålla dom på avstånd, och det är så man ska slåss när man har ett längre vapen.
Med den här logiken skulle många vapen i EON inte kunna användas. Som jag ser det får vapnets SI helt enkelt stå för dess snabbhet och längd. Ett långt vapen har oftast fördel när man har initiativet, annars är det oftast klumpigare när man inte har initiativet. Som sagts ovan så behöver inte längden innebära att man kan hålla fiender ifrån sig utan problem. Det är ju faktiskt en del av spjutets funktion att hålla motståndaren borta, och när han väl kommit ”innanför” spjutets längd så får spjutbäraren problem.

Så… tror att det mesta blev kommenterat nu. Tack för kommentarerna, jag uppskattar er input. Om ni har några mer idéer på hur man skulle kunna expandera den här tanken vore det intressant att höra. Vilken rustning skulle ni rekommendera? Historia som skulle kunna passa krigarklassen? Yrke (yrkessoldat eller livvakt eller något annat kul)? Med mera, med mera…
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Intressant tagning på lansar och spjut. Jag brukar dock använda mig av de officiella reglerna i så stor utsträckning som möjligt.
Tja, det är ditt problem, för våra regler är bättre :gremsmirk:

Kul att du introducerar Zulu-krigarnas Iklwa. För att återkoppla till mitt första inlägg så teststade dom en fight mellan Shaka Zulu och William Wallace på Deadliest Warrior för ett tag sen. Intressant matchning där man fick se vad Zulu-krigarnas vapen faktiskt kunde göra mot en motståndare. Tycker dock att du borde öka huggskadan något och sänka stickskadan lite för att representera Iklwa-spjutet bättre.
Jag kommer aldrig över min döda kropp använda "Deadliest Warrior" som referens till någonting överhuvudtaget, ever. Har du nån vettig källa så kan jag definitivt överväga saken, dock.

Jag håller med om att lapptäcke-fenomenet i Mundana och andra fantasy-väldar är jobbigt, men jag tycker ändå att man kan ta influenser från antikens grekland och rom (och även andra nationer och folk) när visualiserar Jargien. Jag hade ett långt inlägg för ett bra tag sen om hur jag tycker man ska se på Jargien, men jag orkar inte upprepa det jag sa då. Här är en länk för den som orkar läsa.
Jo, och som kan ses i den tråden så argumenterade jag emot dig redan då :gremsmirk: Även om du givetvis har rätt i sak, man kan ta influenser, självklart, jag är mest väldigt petig med hur dessa influenser tas.

Summa summarum så tycker jag att man kan låna idéer och koncept från tidsepoken, men ge dem en spin som klingar bättre med den medeltida fantasyvälden som Mundana trots allt är. Om jag introducerar hopliter i Mundana kommer dom inte att se ut som klassiska grekiska eller makedoniska hopliter, utan kommer endast att i andan och till beväpningen likna dessa krigare.
Jo, men det funkar ju liksom. Jag har bara lite svårt för hela den här föreställningen att hopliter somehow skulle vara särdeles...elit, vi pratar här om snubbar som i 99 fall av 100 var milis, och att de skulle röja runt med sitt koola spjut utanför formationen, well, det är mest Hollywoods fantasi. Alexanders hypaspistai hade snarlik beväpning och var nån form av mobilt elit-infanteri dock, kolla in dem vettja, där finns säkert lite schysst inspiration att hämta. Men är det kool spjutstrid du vill åt tror jag ärligt talat, irl, att även perserkungarnas krigare slogs "häftigare" än hopliterna, hopliternas form av spjutstrid var bara en stor knuffningsmatch mellan två tajta formationer. Not that cool, imo.

Men det finns ju helt klart möjlligheter här. Vi har nämnt darkenerna och cirefalierna, en typisk stadsvakt i Mundana kör ju spjut och sköld som primära vapen, likaså en jargisk legionär. En dvärghoplit med det där dvärgspjutet vad det nu heter, och triangelskölden? Could actually be absurdly cool :gremgrin: En Dräpare kanske? så mycket som jag hatar deras officiella koncept skulle man ju kunna ta tillvara det faktum att de är nån sorts beklaglig kvarleva från Colonan, och Colonan har ju minst lika mycket grecofila tendenser som Jargien...problematiskt nog. Men liksom, en tokig fanatiker med ett drakdräparspjut uppvuxen i en mördarkult som tror de lever kvar i antiken? could work. Spjut av enhörningshorn är rätt koolt också. Momolan har lite vaga antika tendenser, plus influenser från darkenerna, det finns nog feta spjutfajjters där, Botospjutet är lagom långt för awesomeness tex, och spelar man en momolansk man kan man vara beslöjad och mystisk... och hur är det med ebhroniterna?

- Ymir, spånar lite
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Ymir said:
well, han har ju ett distinkt öken-tema, så...Momolan? Tarkas? Eumo? Even Mûhad?

- Ymir, föreslår
Dorne känns visserligen mer "orientaliserade västeuropéer" än så. Lopnor, kanske? Inspirationen till Dorne ska ju ha varit en mix av Wales, Spanien och korsfararstaterna.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
och hur är det med ebhroniterna?
Har för mig att de har en fet spjutmilis, helt enkelt (enl. Krigsherren-supplementet i Fenix). Inget nämns dock om någon slags elittrupper eller så, om jag inte minns fel, men de kan säkert har något... gärna med lite raunländska influenser. Annars kan jag iofs tänka mig att tauper passar rätt bra med spjut.

Glöm inte aunurierna heller, jag har för mig att de kör på överdimensionerad, troligen ganska omodern spjutmilis från en krigarkast (kombinerat med en massa shocktrupper med jättesvärd). Med tanke på att de inte har så många fiender (eller kontakter öht) bådar väl det gott för individuellt skickliga krigare som brukar en i större sammanhang förlegad stridskonst?

I övrigt känns det som om allt vettigt redan tagits upp i tråden.
 
G

Guest

Guest
Tja, det är ditt problem, för våra regler är bättre
Gamla hederliga Ymir, alltid lika säker på att hans sätt är bättre än någon annans. :gremwink: Men ja, säger inte att ert sätt är dåligt, det är säkert bättre än den officiella versionen, men men, jag kör på det gamla. Konservativ, moi.

Jag kommer aldrig över min döda kropp använda "Deadliest Warrior" som referens till någonting överhuvudtaget, ever. Har du nån vettig källa så kan jag definitivt överväga saken, dock.
Nu var det absolut inte så att jag ville påskina att "Deadliest Warrior" skulle vara en vettig källa vad gäller vapen eller något annat för den delen. Programmet är som bäst en inkorrekt men underhållande jämförelse mellan två krigare, inte ett vetenskapligt faktafyllt program. Om inte det framgick så ber jag om ursäkt. Det jag menade är att ett sådant kort spjut som Iklwa skulle mista lite av stötande skadepotentialen hos ett längre spjut medan det längra bladet skulle ge det en bättre skärande/huggande effekt jämfört med ett kortbladigt spjut vars längd skulle göra det mindre lämpat att hugga med. Som jag förstår det finns det olika versioner av Iklwa, och den versionen som jag tänkte på så ut ungefär såhär. Bladet utgör ungefär hälften av vapnets längd, och skulle kunna liknas vid ett kortsvärd fäst på ett längre träskaft. Det var därför jag föreslog ändringen. Jag missade delen i din vapenbeskrivning om att "Nyare varianter har blad som är upp till två femtedelar av vapnets längd". Jag har också förstått att andra versioner av den riktiga Iklwan mer liknade detta, och då tycker jag att dina data för Iklwa i stort är korrekta.

Jo, och som kan ses i den tråden så argumenterade jag emot dig redan då Även om du givetvis har rätt i sak, man kan ta influenser, självklart, jag är mest väldigt petig med hur dessa influenser tas.
Ja, vi verkar ju inte ha precis samma åsikt om hur man ska ta influenser från olika länder och kulturer och inkorporera dem i Mundana. Vi tyckt ju dock ha samma mål i åtanke, men olika sätt som vi skulle vilja se dem förverkligade. Har du några mer specifika exempel på vad du tycker är bra/inte bra att implementera i Jargien? Försöker inte provocera, skulle bara vara intressant att höra.

Jo, men det funkar ju liksom. Jag har bara lite svårt för hela den här föreställningen att hopliter somehow skulle vara särdeles...elit, vi pratar här om snubbar som i 99 fall av 100 var milis, och att de skulle röja runt med sitt koola spjut utanför formationen, well, det är mest Hollywoods fantasi. Alexanders hypaspistai hade snarlik beväpning och var nån form av mobilt elit-infanteri dock, kolla in dem vettja, där finns säkert lite schysst inspiration att hämta. Men är det kool spjutstrid du vill åt tror jag ärligt talat, irl, att även perserkungarnas krigare slogs "häftigare" än hopliterna, hopliternas form av spjutstrid var bara en stor knuffningsmatch mellan två tajta formationer. Not that cool, imo.
Jag har inga illusioner om att hopliterna skulle vara "elit" så som du uttryckte det. Hopliterna var de krigare som användes till största delen under antikens grekland, och det fanns självklart de som var mindre duktiga och de som var riktigt skickliga. Du har rätt om knuffningsmatchen, men jag tycker faktiskt att det är en rätt tuff teknik. Det handlade till största delen om att kunna lita på sina kamrater och hålla emot tills man kunde nedgöra motståndaren. Sen att det kanske inte "såg" så tufft ut… ja, alla har sin version av vad som är häftigt, och jag gillar tight och precis formationsstrid betydligt mer än andra typer av strid.

Som jag sagt ovan var inte min mening att skapa kopior av hopliterna i Mundana, utan att ta beväpningen och den generella "känslan" av hopliter och försöka hitta ett sätt att smidigt få in dem i något eller några av EONs länder. Hopliter fungerade helt klart bäst i formation, no question about it, men en skicklig krigare är fortfarande en skicklig krigare, oavsett om han har spjut och sköld eller typ svärd och sköld eller hillebard. Möter man en erfaren soldat med en stor metallskodd sköld och ett spjut och som vet hur man använder dem effektivt skulle jag tro att det är en ganska skräckinjagande motståndare.

Men det finns ju helt klart möjlligheter här. Vi har nämnt darkenerna och cirefalierna, en typisk stadsvakt i Mundana kör ju spjut och sköld som primära vapen, likaså en jargisk legionär. En dvärghoplit med det där dvärgspjutet vad det nu heter, och triangelskölden? Could actually be absurdly cool En Dräpare kanske? så mycket som jag hatar deras officiella koncept skulle man ju kunna ta tillvara det faktum att de är nån sorts beklaglig kvarleva från Colonan, och Colonan har ju minst lika mycket grecofila tendenser som Jargien...problematiskt nog. Men liksom, en tokig fanatiker med ett drakdräparspjut uppvuxen i en mördarkult som tror de lever kvar i antiken? could work. Spjut av enhörningshorn är rätt koolt också. Momolan har lite vaga antika tendenser, plus influenser från darkenerna, det finns nog feta spjutfajjters där, Botospjutet är lagom långt för awesomeness tex, och spelar man en momolansk man kan man vara beslöjad och mystisk... och hur är det med ebhroniterna?
Dvärgarna är helt klart coola, men det officiella materialet behöver inte moddas något, de har ju redan härliga spjut och sköldar och krigare som kan använda dom. Mig veterligen använder inte jargiska legionärer spjut utan jargbila (något som fortfarande förbryllar mig är hur man effektivt använder jargbila och välvd sköld tillsammans). Dräparna är iofs hyfsat intressanta, men har aldrig varit särskilt dragen till att använda dem. Enhörningshorn, ja varför inte... men brukar köra lite mindre high-fantasy för att kunna använda sånt. Darkenerna tycker jag är tiktigt coola, och ser väldigt mycket fram emot Västlandet modulen. Tyckte speciellt mycket om en text du la upp om olika darkenska stammar (på södra kontinenten tror jag?), och då specifikt en stam som hette Darfana. Helt klart coola med sina tuareg-influenser.

Men som sagt, jag kanske är lite insnöad på Jargien, men jag gillar som sagt rom/grekland-influenserna även fast jag för den skull inte vill att det ska vara en kopia, utan snarare en vidareutveckling av dessa stater om de hade överlevt i oförändrad form in på medeltiden.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mig veterligen använder inte jargiska legionärer spjut utan jargbila (något som fortfarande förbryllar mig är hur man effektivt använder jargbila och välvd sköld tillsammans).
Har för mig att CJS på en fråga om detta svarade att det mest är ett vaktvapen, med tanke på att det är lite otympligt i formationsstrid.

Sen finns det säkert några smarta användningsområden för små grupper bilförsedda legionärer utan sköld, men jag är inte insatt nog i krigskonst för att göra några officiella gissningar :gremwink:

Enhörningshorn, ja varför inte... men brukar köra lite mindre high-fantasy för att kunna använda sånt.
Som kuriosa finns det exakt ett officiellt spjut med en spets av förstärkt enhörningshorn, som användes av en excentrisk sabrisk inkvisitor. Han tycks ha gillat att bråka med vandöda.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Gamla hederliga Ymir, alltid lika säker på att hans sätt är bättre än någon annans. wink Men ja, säger inte att ert sätt är dåligt, det är säkert bättre än den officiella versionen, men men, jag kör på det gamla. Konservativ, moi.
Jag kan se om inte Neogames kan tänka sig att ta med de spjutreglerna i Eon IV? Blir det bra då? :gremsmirk:

Det jag menade är att ett sådant kort spjut som Iklwa skulle mista lite av stötande skadepotentialen hos ett längre spjut medan det längra bladet skulle ge det en bättre skärande/huggande effekt jämfört med ett kortbladigt spjut vars längd skulle göra det mindre lämpat att hugga med. Som jag förstår det finns det olika versioner av Iklwa, och den versionen som jag tänkte på så ut ungefär såhär. Bladet utgör ungefär hälften av vapnets längd, och skulle kunna liknas vid ett kortsvärd fäst på ett längre träskaft. Det var därför jag föreslog ändringen. Jag missade delen i din vapenbeskrivning om att "Nyare varianter har blad som är upp till två femtedelar av vapnets längd". Jag har också förstått att andra versioner av den riktiga Iklwan mer liknade detta, och då tycker jag att dina data för Iklwa i stort är korrekta.
Det är mycket intressanta synpunkter. Jag baserade iklwan på vikten och längden hos moderna replikor, men jag tror mycket riktigt att det hela ligger närmare det senare av dina två exempel.

Ja, vi verkar ju inte ha precis samma åsikt om hur man ska ta influenser från olika länder och kulturer och inkorporera dem i Mundana. Vi tyckt ju dock ha samma mål i åtanke, men olika sätt som vi skulle vilja se dem förverkligade. Har du några mer specifika exempel på vad du tycker är bra/inte bra att implementera i Jargien? Försöker inte provocera, skulle bara vara intressant att höra.
Jag orkar egentligen inte ta nån längre diskussion om det just nu...tror jag. (ställ konkreta frågor så kanske jag svarar, dock). Men basically kan sägas att jag är väldigt mån om att Jargien socioekonomiskt och teknologiskt ska passa ihop med den generellt medeltida-senmedeltida nivån som Mundana i stort tycks ha. Traditioner, föreställningar, seder och bruk kan vara ganska (men inte för) antika, man kan ta inspiration från tex antik arkitektur, antik byråkrati, antikt stadsliv och antika mysteriekulter utan problem, men det är viktigt att det fungerar ihop med de element som definierar en medeltida värld. "Krigsherren" är ett typiskt problembarn här, dess beskrivning av Jargiens militära taktik är överlag dumt skriven, och den tycks ta mycket inspiration från antika romerska strategier som inte överhuvudtaget hade varit gångbara mot vettiga medeltida arméer. Jag hade inte gett romarna många chanser mot mûhadinerna så som jag beskrivit dem, tex (frånsett då att Mûhad har så lite invånare att romarriket plöjt över dem innan frukost bara på rent numerärt överläge, men det är inte mitt fel).

Problemet är ofta att folk tar inspiration av fel saker; alldeles för ytliga attribut, framförallt, något som plågar i synnerhet asiatiskt inspirerade fantasyländer. Som jag påpekat förr tar Mûhad nästan lika mycket inspiration av Kina som av muslimska riken, och Eumo lika mycket inspiration av Tibet som av Mali...men inte först och främst genom ytliga attribut som arkitektur, kläder, vapen och estetik öht, utan mindre märkbara men fundamentala kulturella koncept som kinesernas historiemedvetande, hovliv och världsbild, och det medeltida Tibets obskyra monastiska och byråkratiska traditioner. Lägg sedan ett Arab/Iran/Afrika-skin på detta och typ ingen kommer fatta var det kommer ifrån. Man kan typ använda ninjor rakt av men om de är pseudoafrikaner med ett vagt voodoo-mytologi-tema och skumma vita kåpor och inte har samurajsvärd och svarta pyjamasar och pratar japanska så fattar typ ingen att de är ninjor, ever. Det är så man gör när man tar inspiration på snygga sätt. Det finns flera exempel redan i Eon på att sånt här gjorts snyggt (och mindre snyggt). Ett praktexempel är mortuach-lumian-dikotomin som kommer rakt från shadows-vorlons i B5, och kamorferna som egentligen...err...är väldigt mycket protoss, om man verkligen tänker på det. Xiannu - Dark Templars, anyone? Vi har också Sungmunkarna vars shaolin-tema jag förvisso stör mig på trots allt för att jag hatar shaolin-klichéer, but still, det är ganska snyggt gömt i ett Afrika/Mali/Songhai-filter. Dåliga rippar är när saker är för lätta att känna igen redan vid en första anblick, såsom alvernas nya Igenkännande-koncept (Elfquest!) och ödlefolkets blatanta aztek-tema (Warhammer!).


Jag har inga illusioner om att hopliterna skulle vara "elit" så som du uttryckte det. Hopliterna var de krigare som användes till största delen under antikens grekland, och det fanns självklart de som var mindre duktiga och de som var riktigt skickliga. Du har rätt om knuffningsmatchen, men jag tycker faktiskt att det är en rätt tuff teknik. Det handlade till största delen om att kunna lita på sina kamrater och hålla emot tills man kunde nedgöra motståndaren. Sen att det kanske inte "såg" så tufft ut… ja, alla har sin version av vad som är häftigt, och jag gillar tight och precis formationsstrid betydligt mer än andra typer av strid.
Ja, alltså, det har definitivt sin awesomeness, men det verkar inte vara vad typiska fantasyrollspelare definierar som koolt, is all. som nån annan sa: hur många rollisar slåss någonsin i formation? That being said, Sacred Band of Thebes var ju skitkoolt tex, "hey vi placerar dig sida vid sida med din homosexuella boytoy så ni slåss desperat för att skydda varandras liv".

Men som sagt, jag kanske är lite insnöad på Jargien, men jag gillar som sagt rom/grekland-influenserna även fast jag för den skull inte vill att det ska vara en kopia, utan snarare en vidareutveckling av dessa stater om de hade överlevt i oförändrad form in på medeltiden.
Du menar alltså...Byzans? :gremwhistle:

- Ymir, just sayin'
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Om jag inte missminner mig så har Damarien elittrupper med spjut, eller om det var elittrupperna som inte hade spjut. Aja, poängen är att spjut är ett vanligt vapen i damariens armé.
Om man som jag tänker sig Damarien i bilder målade av Ivan Bilibin och Viktor Vasnetsov så behöver man inte fundera över var de coola spjutmännen hör hemma (googla på namnen och se själva vad jag menar). Så mitt tips angående häftiga spjutsoldater är att släppa tanken på hopliter och phalanxer och istället titta på östeuropas medeltid för (åtminstone visuell) inspiration.

Fast det skulle ju inte bli hopliter, om man nu gärna vill ha det. Själv känner jag att just hopliter känns fel i mundana, även om de endast är cermoniella pga lapptäckeskänsla samt att de känns lite för omoderna.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
NiklasWB said:
Kan hålla med om att spjut+sköld är en fantastisk kombination. Spjut är billiga, lätta att reparera. Har man med sig ettpar reservspetstsar kan man tämligen enkelt göra ett nytt efter striden om det går åt helvete med det gamla.

Men tyvärr även ganska lätta att sparka av för fienden, ett bra sätt att blockera/parera ett spjut om man har t.ex. svärd+sköld är att ta spjutet på skölden, slå ner det i marken med svärdet och sedan stampa hårt på skaftet. Välriktade hugg mot skaftet kan också förstöra spjutet. Därför har det troligen lågt bryt.
De flesta som slåss med spjut bör därför ha ett reservvapen.
Hade inte ens tänkt på att man skulle kunna reparera spjut om de bryts av, är det verkligen så enkelt? Vapnets värden borde ju förändras en del också om man bryter av en del av skaftet. Men självklart ska en hoplit ha ett reservvapen. Kortsvärdet är helt klart det troligaste. Kort, lätt, smidigt och lätt att bära med sig.
Enkelt och enkelt, det är inte svårt. Om skaftet bryts, sliter man bort resterna och skaftar om det. För att skafta om ett spjut krävs väl ett(någorlunda) rakt skaft, en kniv att tälja lite med och hammare och en spik eller två. En förberedd spjut-krigare har såklart med sig detta reparationskit. Ett spjutskaft kostar troligen inte många silver och väger inte speciellt mycket. Ingreppet tar för den som är van kanske 10-15 minuter.

NiklasWB said:
En tämligen enkel stridskonst med momenten:
Sköld
Spjut
Kortsvärd

Med teknikerna:
Avancerat anfall: Stick
Utspel
Snabbdragning
Något sådant hade jag tänkt mig, men skulle nog byta ut Snabbdragning mot Formationsstrid. Tekniken Två vapen vore kul också.
Snabbdragning var mest tänkt för att snabbt kunna dra kortsvärdet mitt i stridens hetta, om spjutet gick av, eller slängdes åt sidan. Självklart är både formationsstrid och två vapen intressanta. Men det finns mycket intressanta saker för en spjutstridis. Precisionsanfall och målpunkter kanske? :gremwink:
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Erm. För den oinsatte, varför passar inte antik strid ihop med pseudo-medeltida? Varför passar inte hopliter in i Mundana? Och varför var hopliterna så effektiva på sin tid?
 
Top