Nekromanti Homosexualitet!

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag har fått bilden av att de flesta riken i mundana har en öppen syn då det gäller mans- och kvinnorroller men hur tror ni att riken, religioner och länders lagar ser på homosexualitet, jag anser att det är intressant att tänka på och kastar bollen till den som är sugen på att fånga den.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Jargien, med sin fanatiska Daakdyrkan, hatar antagligen pojklägrare på samma sätt som de hatar allt som är annorlunda. Har troligtvis någonting i stil med tredubbelt dödsstraff.

De förbannade bondlurkarna som finns överallt står nog fullkomligt oförstående inför sådana "ineffektiva" förhållanden. "Inga barn som kan arbeta på fältet?! Slå ihjäl utbölingen innan han fördärvar hela byn!"

Dvärgar och alver sysslar nog friskt med både bi- och homosexualitet; Alver för att de vill och dvärgar av misstag.

Vad ska en stackars kåt tirakhanne ta sig till? Med tanke på hans höga amor och det stora kvinnounderskottet ter sig nog en gûrderhanne ganska tilltalande(?).

I någon modul står det om ett "nöjesetablissemang" med både manliga och kvinnliga anställda. Kommer inte ihåg var det ligger, men där är inställningen troligtvis tämligen liberal.
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Varför skulle alver oftare ägna sig åt bi- och homosexualitet än människor?
Nöjesetablissemang jag formodar att du syftar på nämns i Tirak boken och ligger på Takalor (som jag för övrigt inte vet hur man stavar till)

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Re: För att dom är alver? [NT]

Det var fan det dummaste jag har hört, varför i helvete skulle Alver vara mer homo än människor?
Du får motivera ditt svar om du nu vet vad det betyder.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: För att dom är alver? [NT]

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: Rhemzor
Re: För att dom är alver? [NT]

Det var fan det dummaste jag har hört, varför i helvete skulle Alver vara mer homo än människor?
Du får motivera ditt svar om du nu vet vad det betyder.
"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"<p><hr></blockquote><p>Faktist inte så dumt som man kan tycka Alverna lever i ett mentor samhälle där yngre alver ska ha en äldre alv som en mentor som hjälper honom eller henne att växa up.
Vidare så fruktar alverna kärlek pasion för det ofta kan vara smärtsamt när kärleken tar slut.
till sist så har alverna ofta en livsparner som de delar livet med denna parner behöver inte vara någon alven älskar eller har barn ihop med bara att de ska vara goda vänner som förstår varandra.


Allt ovanför i kombination med långt liv där de ofta får uppleva många smärtsamma upplevelser samt alvernas egna behov att utforska nya upplevelser och känslor kan leda till att homosexualitet som en TILLFÄLLIGT expriment mellan unga Alver inte är något ovanligt..

Själv mistänker jag att mängden homosexuella alver är ungefär lika hög som bland människorna men att alver inte fördömmer de som är homosexuella utan istället tycker synd om dom.
Bisexella upplevelser i form av expriment kan därimot vara vanliga.. ( de provar helt enkelt på någon gång under sina liv )

Där imot bland Tirakerna så tror jag homosexualitet och bisexualitet är vanligt bland de många Tiraker, Trukher som saknar någon tjej homosexuella våldtäckter kan dessutom vara ett sätt för en stor krigare att visa att HAN är mer dominant än andra yngre/svagare/Gurdher krigare..
En Trukh kan helt enkelt sätta på en Tirak eller Gurdh för att visa att det ÄR TRUKHEN som bestämmer.
Bisexualitet i form av lätta på trycket kan även det vara vanligt i brist på riktiga Tirak honnor så klär de ut en stackars Gurdh man och roar sig...


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
De förbannade bondlurkarna som finns överallt står nog fullkomligt oförstående inför sådana "ineffektiva" förhållanden. "Inga barn som kan arbeta på fältet?! Slå ihjäl utbölingen innan han fördärvar hela byn!"

Just nåt som jag tror många glömmer bort - i många samhällen är det inte bara en fråga om moralism, utan om konkret praktiska hänsyn. Om din egen reella försörjning och överlevnad på sikt är beroende av att familjen förs vidare, så blir du nog rätt sur om brorsan inte vill gifta sig och göra barn för att han inte känner för det.  Om det sen är för att han hellre förlustar sig med drängen Ahlbert, med fåret Beea eller med kvarlevorna av farmor är oväsentligt; det resulterar ändå i mindre arbetskraft på gården när du själv börjar bli för gammal och svag för att hugga i som förr.
Eventuellt kan familjen se mellan fingrarna med det om han gifter sig, gör barn och sen vänstrar lite med Ahlbert vid sidan om...

Vad ska en stackars kåt tirakhanne ta sig till? Med tanke på hans höga amor och det stora kvinnounderskottet ter sig nog en gûrderhanne ganska tilltalande(?).

Fast om han skulle ta en hona om han kunde välja är det iofs inte homosexualitet per se.
I såna samhällen är den praktiska motivationen att vara emot sånt mindre - fast lesbiska honor får förstås vackert gilla läget.

--
Åke
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Mera queer i Mundana!

Du inser väl att du har en ganska naiv och reaktionär syn på homosexualitet. All homosexualitet är inte pederasti eller hämningslöst och passionslöst gökande. Det var vad man ansåg förr, ser du. Ska man diskutera homosexualitet bör man inte plocka bort känslobiten. Eller kvalar du till att bli årets homofob?

Homosexualitet förekommer nog för övrigt lika mycket i Mundana som på någon annan plats, men är höljt bakom en tjock tabu-dimma och är lagligen strängerligen förbjudet överallt.

För mer queer i Mundana. (Jag tror att kejsar Jargus är bög /images/icons/blush.gif)

- Targon, skrivare
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Mera queer i Mundana!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Du inser väl att du har en ganska naiv och reaktionär syn på homosexualitet. All homosexualitet är inte pederasti eller hämningslöst och passionslöst gökande. Det var vad man ansåg förr, ser du.
Ska man diskutera homosexualitet bör man inte plocka bort känslobiten. Eller kvalar du till att bli årets homofob?<p><hr></blockquote><p>Jag har så vitt jag vet inte plockat bort känslobiten över huvud taget men OM DU hade läst på lite mer om Tiraker så är de ett samhälle där den starka bestämer Det är endast de STARKA HANARNA som får para sig med HONOR och det är de STARKA hanarna och Honorna som bestämer i en Tirak stam.
SÅ att en förlänging av detta typen av samhälle och sätt att uppföra sig är givet att utsträcka sig in i det homosexuella formerna av Tirakisk samhälle.
Dessutom tror jag att viss form av Bisexualitet är ganska vanligt då en frustrerad hane i bristen på kvinnor greppar en annan manlig tirak som råkar se femenin ut.
Och då Tirakerna (Frakk, Bazirik ) har ett samhälle som dyrkar de starka så är det inte omoraliskt att en starkare utnyttjar en svagare.



<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Homosexualitet förekommer nog för övrigt lika mycket i Mundana som på någon annan plats, men är höljt bakom en tjock tabu-dimma och är lagligen strängerligen förbjudet överallt. <p><hr></blockquote><p>Jag kan tänka mig flera samhällen inkludera jargiska eller alviska och Tirak samhällen där det kan förekomma mer eller mindre öppet.
Tänk på att det är INTE en modern svensk samhälle vi pratar om utan ett främmande samhälle.
Tänk på de gamla Grekerna där Homosexualitet prisades som en naurlig form av vänskap mellan män.


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Eventuellt kan familjen se mellan fingrarna med det om han gifter sig, gör barn och sen vänstrar lite med Ahlbert vid sidan om..."
Jo. Sedan finns det samhällen där det finns brist på kvinns, eller där det är dyrt eller svårt att gifta bort karlar (t.ex. på grund att man tillämpar brudpris). I sådana fall bryr man nog sig inte nämnvärt, och homosexualitet kan tom vara acceptabelt. Det beror på läget.

Och sedan finns det ju många kulturer i vår historia där sex är magiskt och heligt, och inte något man fipplar med hur som helst - och Mundana är ju en magisk värld. Vem vet vad som kan hända med lokala biotropiska fält om man kör annat än missionärsställningen, eller vad förfädernas andar säger? Folk kan ha anledning till tabun mot homosexualitet, eller tvärtom ("En magiker som inte är bög? BRÄNN HONOM!").

Nightowl, bi.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ang. magikers homosexualitet...

nu är detta en aning OT, men i Katherine Kerrs böcker om landet Deverry så finns det de som följer den mörlka Dweomern (dvs uttnyttjar magi i Onda syften). en del av dessa riter går ut på Homosexuell våldtäkt, där den stackars 'lärlignen', som ahn tror sig är uttnyttjas i flera dar, drogad, med homosexuellt sex, mästare-lärling, och riten avslutas med att offret dödas. Mörka Dweomermästare hämtar sin energi härifrån.
tycer f.ö. att diskussionen är en aning löjlig. i Fantasyrollspel behövs inte termen homosexualitet annat än om man vill skapa ett extremfall, exempelvis en utstötning eller liknande, och då kan man väl impriovisera för var som behövs för just det äventyeret. nä, homosexualitet hör hemma i Neotech! därmed basta. har aldirg ens hört talas om n¨gon som spelat en homosexuell i ett fantasyspel (även om det säkert finns) men själv har jag spelat både homsexuell man och en bisexuell kvinna i neotech v.2...
ha det gott!

Jag vet att jag har rätt!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Små funderingar...

Jag kan tänka mig att kyrkan iaf är ganska trångsynd.. Antar att de är stora påhejare av man & kvinna-rollen. Men gemene man är väll både för och imot. Det finns säkert stora motsättningar där åxå, men kanske inte lika mycket som kyrrkan...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Små funderingar...

Jag tror att alla, såväl religiösa ledare som kreti och pleti, är emot homosexualitet och ser det som en styggelse mot allt var rätt, fromt och förnuftigt heter. Dock lär det förekomma överallt ändå. Jag tror inte att det finns något samhälle där ens den grekiska pederastin är något socialt och kulturellt accepterat.

Varför inte göra ett äventyr om problemet? Rollpersonerna kan ju ta på sig att skydda ett homosexuellt par som jagas av myndigheterna.

- Targon, skrivare
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mmm, kanske det.

Jo, det kanske stämmer...
Viist så vore det en bra ide att bygga upp ett äventyr eller fler runt det.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Vad ska en stackars kåt tirakhanne ta sig till? Med tanke på hans höga amor och det stora kvinnounderskottet ter sig nog en gûrderhanne ganska tilltalande(?).

Det är nog enligt deras religion helt enkelt motbjudande att ha sex med en av samma kön. De ska ju föra släktet vidare och eftersom kvinnorna inte direkt är upptagna kan han få tur han med. Han skulle hellre visa sig värdig och slåss som en jäkel för att få kvinnor. Att ha sex med en man skulle medföra att (om han blir upptäckt(tror jag) att han blir kickad från stammen, bannad från tron och kanske riskera att bli flådd och lämnad till korparna. Med tanke på hur viktigt tron stammen och ens anseende är (för att inte tala om livet) så vill nog ingen utsättas för det. Sedan har de nog växt upp med att hata "homos". Därför bör det finnas mycket få homosexuella personer i tiraksamhällena.

...och dvärgar av misstag

LOL!!!



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Ang. magikers homosexualitet...

I kerrs böcker (älskar dem, de är bäst helt klart!) så är inte alla mörka dweomermästare homosexuella. Bara för att de som beskrivs där är homosexuella är inte alla mörka magiker det. Ta "den gamle" t.ex skulle du tänka dig honom för att vara homosexuell? Nepp.

OT och lite skryt från min sida:

Offret dödades inte utan blev våldtagen flera ggr. De behövde hans livskraft och sög ut den ur honom genom att skapa starka känslor som smärta, avsmak, lusta och skräck. Lärlingen blev inte våldtagen utan våldtog en ung ädling från hovet sammtidigt som mästaren skar honom (ädlingen) för att framkalla smärta. Mästaren tog lärningens och offrets lusta (killen började, efter kraftig nedbrytning, gilla akten) och ta det som livskraft.

Att homosexuallitet inte finns i fantasyrollspel är fel. en rp i vår grupp visade sig (efter att vi kollat på hans bakgrundshistoria) vara pedofil. En jargisk inkvisitor(!) som gillade att våldta småbarn. Han var den första rovriddaren i gruppen (nåja en till, fast han tar vi en annan gång) och han dog efter ett tag för den mäktige Ignatius hand.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
G

Guest

Guest
Re: Ang. magikers homosexualitet...

"Ta "den gamle" t.ex skulle du tänka dig honom för att vara homosexuell?"

är det inte han som har ett hov med småpojkar? :C)

mvh h[-å]
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Ang. magikers homosexualitet...

Vad säger du!? Han har en tjänarstab, de flesta mycket gamla och rutinerade tjänare som vet att inte fråga så mycket om vad han håller på med. Jag tror att inget barn någonsin näms i hans tjänarstab.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
G

Guest

Guest
Re: Ang. magikers homosexualitet...

:CÞ ja,ja! det var något/några år sedan jag läste den.

mvh h[-å]
 
Top