Nekromanti Homosexualitet

Minne

Veteran
Joined
11 Dec 2008
Messages
81
Location
Uppsala
Hur ser dom olika kulturerna på homosexualitet, i synnerhet Pyar och Cirefalier.

Är det accepterat med kvinnlig eller manlig sådan i någon kultur i Eon?
Ser folk skillnader i det beroende på personens kön?
Är det mer förkastligt/acceptabelt om det är mellan olika raser.

*spelar en lesbisk Pyarkvinna som har en Cirefalisk älskarinna ;P*
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skrev det här inlägget om sexualkultur i Mundana för ganska länge sedan. Där skrev jag bland annat följande:

Homosexualitet är ett starkt tabu och straffbart i i stort sett alla civiliserade kulturer i Mundana - i Consaber rentav med dödsstraff. Manlig homosexualitet straffas så gott som alltid hårdare än kvinnlig. Tiraker, alver och sjömän har en mer tolerant syn på det hela. Också i deras kulturer är homosexuella förhållanden något ganska obskyrt, men långtifrån tabubelagt - det förekommer och tolereras, inte minst hos alverna, som ofta experimenterar en smula med sexualiteten i ungdomen. De bör se upp, dock - skulle två alver av samma kön ertappas med att kyssa varandra utanför sina egna hemtrakter kan det få allvarliga konsekvenser - på de flesta platser är lagen lika för alla.
Med andra ord ser jag alvernas kultur som en av de mest sexuellt liberala, åtminstone vad homosexualitet anbelangar, i Mundana. Jag har själv spelat en léaramälva i ett homosexuellt förhållande med en sanari, som dock tyckte det var betydligt mindre konstigt än vad min rollperson gjorde. Man blir väl lite Consabrifierad i Alarinn :gremsmirk:

Men jag har tänkt lite på sistone. Riktigt så stort tabu är kanske inte homosexualitet överallt i Mundana. Speciellt funderar jag då på Västlanden, som jag skriver på. Jag funderar på att göra det till en lite mer homoerotisk, eller iaf mer liberal, kultur, såtillvida att homosexualitet inte betraktas som sådär jätteallvarligt. En kultur med stark könssegregering och grupper av kvinnor som får dela på en enda make tenderar att leda till sådant - åtminstone var det Mikael Nordbergs synpunkt i 'Profetens folk'. Ja...jag får se lite vad jag gör. Har inte bestämt något ännu.

- Ymir, funderar.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Thalaskisk sexualmoral

Nu finns det knappt någonting officiellt om Thalamurs kultur, men jag gjorde en liten box om det thalaskiska kärlekslivet när jag skrev på Perina till förra årets julkalender.


Allting inom klamrar [ ] är mina noteringar nu när jag skriver inlägget.

Thalaskiskt familje- och kärleksliv

Partnerskap (eller giftermål för de troende[i Perina]) ingås endast med en person av det motsatta könet. Partnerskapet binder ihop släkter juridiskt, ekonomiskt och genom barnen. Giftermål görs oftast för familjerelationernas skull och har bland medborgarna så gott som ingenting att göra med känslor. Bland folket är situationen inte lika strikt men generellt sett så arrangeras äktenskapen även där.

Den thalaskiska synen gör en markant skillnad mellan att göra barn och att ha sex. Barn gör man för anseendets, framtidens och samhällets skull. Sex har man för att det kul. Barn är ett ansvar. Sex är en njutning. Denna inställning bidrar till det upplägget med älskare som thalasker har. En älskare (eller en kuddkamrat som den direkta översättningen från thalaska blir) ses inte som någonting underligt utan ses snarare som ett friskt uttryck av en individs välmående. Älskare skall tillfredsställa varandras sexuella och emotionella behov som inte tillfredsställs igenom äktenskapet och till skillnad från giftermålet så kan älskaren vara av valfritt kön. Man har dock endast en älskare. Tanken på att ha flera älskare är lika socialt oacceptabel som att ha flera giftermål. Däremot så är älskare vanligtvis temporära och byts när de två tröttnat på varandra.

Vad anbelangar den alviska sexualmoralen så har jag alltid sett den som förhållandevis liberal. Bisexualitet och homosexualitet är allmänt accepterat, men bisexualitet är inte samma norm som det är inom Thalamur. Varför bisexualitet är så praktiskt är för att man då tar en homosexuell älskare. På så vis så råder det aldrig någon tvivel om vem som är fadern till barnen.

Den cirefaliska sexualkulturen vet jag dock ingenting om. Boken Cirefalier är en bra bok, men de tar inte upp någonting om sexualitet eller är ens särskilt noggranna vad gäller att redogöra för Cirefaliernas genussyn. Om jag var er spelledare så skulle jag tolka att cirefalisk homosexualitet är relativt tabubelagt, men inte straffbart på samma sätt som hos andra kulturer. Så länge individen gifter sig och skaffar barn så får den göra vad den vill på sidan om så länge den inte drar skam över familjen. Alltså. Din cirefaliska homo-tös kommer troligtvis ha press på sig hemifrån att gifta sig, men att ha älvan som en älskare kommer troligtvis inte vara några problem så länge det sköts snyggt och diskret. Om någon inom den närmsta familjen upptäcker det så kommer de nog att försöka täcka över händelserna och inte prata om det, ett förbud är dock inte troligt.

Vad som däremot är stigmatiserat är om förhållandet kom ut i det öppna, bland de sociala kretsarna. Då kommer familjen sätta familjens ära framför homo-tösens känsloliv och med tvång avsluta kontakten mellan de två.

Alltså, det är ok. Men det blir ett smygförhållande av ganska rediga proportioner. Någonting som kan leda till intressanta spelsituationer minst sagt :gremwink:


/Naug, ger sin vision på situationen
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Samväldet

Följande är från Cirefalier (sid 43):

Bordellverksamhet förekommer i de flesta städerna. Kulturen dikterar inget om den här typen av sexuella aktiviteter, dock med reservationen att det är strikt uppdelat mellan de bordeller som är för cirefalier och för allt annat pack. Tanken att dela partners med icke-cirefalier är otänkbart. Det är lika vanligt att båda könen finns representerade, och jämställdheten här är viktig. Många gifta individer har överenskommelser så att de båda två går samtidigt till bordellen, och efter aktiviteternas avslutande också går hem tillsammans. Av kulturella skäl är det också viktigt att kvinnorna som arbetar med detta, och som nyttjar tjänsten, ser till att få rätta örter för att förhindra pinsamma och socialt farliga situationer som oäkta barn medför.

Det står inte klart och tydligt, men kontakterna här kan vara av alla de slag. Dessutom är det något man betalar för - vilket är av godo. När jag skrev texten såg jag framför mig sexuella relationer av homo-, bi-, och heterosexuell art, ibland tillsammans med sin partner (tex gruppsex om tre eller fler inblandade). Cirefalierna ser det som ett nöje de gärna betalar för. De som arbetar på dessa bordeller har en förhållandevis hög status (på samma sätt som duktiga sagoberättare eller barder), och de jobbar också utifrån den sedvanliga cirefaliska mentaliteten - att de skall bli så bra som möjligt inom sitt gebit.

Tanken var att den här typen av verksamheter stävjer mycket (men inte all) av "vanlig otrohet". För den typen av aktiviteter ses på med mycket hårdare ögon. Att gå på bordell, vilket par ofta gör tillsammans, är något som är accepterat och inget som någon höjer ögonbrynet för. Men att ha andra utomäktenskapliga relationer är förkastligt, då det är negativt för handeln och produktiviteten, och det får individen att svsäa bort från flit och effektivitet.

Just homosexualitet i formen av kärlek är oftast inte heller accepterat, då det inte medför ökad produktion (inga barn kommer). Det finns fall då homosexuella par får ta hand om barn, och då fungerar det bättre, ur ett samhällskulturellt perspektiv. Men homosexuella sexkontakter på en bordell (om man så önskar), det är något helt annat - det är underhållning och avslappning.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Jag svarar bara kort och fint att jag tror nog att alla eller typ det finnsnog från alla raser och land det är ju inget man väljer om man gillar sitt egna kön eller det motsatta! så det finn sväll överalt
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
De främsta homokulturerna

De som har mest utbredd homosexualitet är kragg och eyren. Även om det inte är fullt socialt sanktionerat (det förtar lite av spänningen med parningsfesterna) så finns det i ganska hög grad (de är så illa tvungna...).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bögar? Kragg!?

Hihi...Pendragons rollperson Nicoz tvingades av mycket olyckliga omständigheter lämna kvar sin hustru (och syster) i deras elaka familjs händer när han flydde från Jhamalo Gedonia. Jag minns hur han senare ältade detta för kraggbarbaren Ylkhrakh, som dock var väldigt imponerad av Nicoz mannakraft - en riktigt man skulle ju ha sin käresta låååångt bort. :gremsmirk:

- Ymir, kraggentusiast.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Jo men det är inte accepterat över allt. På sina håll är det dödstraff på homosexualitet, där får man smyga med det. Antagligen är det en grov förolämpning att bli anklagad för homosexuallitet i de områdena. Jag har för mig att Daak-kyrkan förföljer homosexuella.... (även fast alla Daak-munkar är bögar :gremwink:)


Silvervarg som inte har något emot homosexuella
 
Top