Nekromanti Hold person + coupe de grace

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Är den här combon OP?
spellen Hold person tillsammans med en rouge som gör coupe de grace.

På pappret när en noob läser det så känns det så, att man kan spendera en full round action och automatisk få en crit +sneak damage och sedan ett fortsave vs död. Det för mig låter som det gör att alla strider där det är få starka creatures kommer bli trasigt enkla.

är combon:
Awesome eller dåligt?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Beror på vilket alignment du ser din RP som. Att skära halsen av en paralyserad person brukar anses som tämligen oschysst. Dessutom är det så att man provocerar fram Attacks of Opportunity när man gör Coup de Grace så det kanske inte är världens bästa taktik om fienden är fler.

Men Hold Person är mycket riktigt väldigt bra och Coup de Grace fungerar tillsammans med den. Du kommer dock notera att på högre level så blir det svårare och svårare att sätta Hold Person på alla monster med hundra nivåer av Spell Resistance och skit.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,696
Det är ju en jättebra combo!

Sedan kan vi ju tillägga att:

1) Hold Person påverkar endast humanoida varelser (vill du kasta den på monster måste du använda "Hold Monster")
2) "Saving throw: Will" negates.
3) ...som den drabbade får/ska göra varje ny runda
4) Precis som Anarch säger ovan utlöser en coup de grace AoO:s.
5) En coup de grace innebär att anfallern automatiskt får in en crit - slå skada som om du hade gjort en crit.
6) Även om offret överlever crit-skadan ska denne slå en Fort-save mot DC 10+skadan för att överleva. Missar man slaget dör man.

Ett alternativ till att göra en coup de grace är att som rogue/dyl göra en sneak attack (man behöver vare sig flanka eller på annat sätt orsaka att offret blir av med sin DEX-bonus, är man 'helpless' kan fienden göra sneak attacks ändå!) och bespara sig risken för AoO:s...

Hoppas det var av värde!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Det är liksom inte för inte som Enchantment är bland de absolut mäktigaste områdena.
Och innan man får Hold Person så fungerar Sleep lika bra.

Sleep är en lite underlig spell, för den är den absolut bästa som en magiker kan ha vid level 1, den är bra vid level 2 och skräp vid level 3.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Cybot said:
Sleep är en lite underlig spell, för den är den absolut bästa som en magiker kan ha vid level 1, den är bra vid level 2 och skräp vid level 3.
Sant. Det finns ungefär fem minuter vid level två då den inte är antingen alldeles för bra eller alldeles för kass. Den borde verkligen skrivas om.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Undrar om detta inte är något som verkar bättre i teorin än i verkligheten. I de allra flesta fall är väldigt många faktorer som spelar in och som kan försvåra/omöjliggöra ett praktiskt genomförande. I alla fall på lite högre level. Fast visst, när den väl låter sig kickas in så är den guld värd.

/Anders
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Lu-kaazh said:
Är den här combon OP?
Om OP betyder "overpowered", så nej, det tycker jag väl inte. Inte i Pathfinder iaf. Ganska svårt att få till i en strid där det finns fler än 2-3 aktörer, om hjältarna är uppmärksamma.

För övrigt är det där väl typ Red Mantis favoritteknik. Eller nåt snarlikt. Dödade en pc i min grupp på c:a lvl 5. Men då slarvade gruppen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Lu-kaazh said:
Är den här combon OP?
spellen Hold person tillsammans med en rouge som gör coupe de grace.

På pappret när en noob läser det så känns det så, att man kan spendera en full round action och automatisk få en crit +sneak damage och sedan ett fortsave vs död. Det för mig låter som det gör att alla strider där det är få starka creatures kommer bli trasigt enkla.

är combon:
Awesome eller dåligt?
Den är inte OP. Snarare är den för dålig. Om jag inte kan röra mig och du ostört får lägga en runda på att skära halsen av mig, då ska jag dö. Saves, skada och liknande borde inte spela någon roll. I alla fall så länge jag inte har full plate eller flera huvuden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag ser det här mer som old school vs. new school; combat a war vs. combat as sport.
Eftersom jag är en OSR-spelare har jag inget emot att det är lite obalanserat, men vill ändå påpeka att det inte är hold person som är obalanserad, utan coup de grace.
Vill man ha spelbalans är det bara att säga att man bara får utföra coup de grace mot motståndare som är 4 levels lägre än sig själv. :gremsmile:
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Nä alltså detär verkligen inte OP, dels föratt i D&D3 såär det inte overpowered förräns man börjar kasta iridiumkulor på tre ton :gremtongue:

Men dels också såär det faktiskt en nerf. I gamla D&D såär Sleep level 1 spell, ingen saves, och den knockar 2d4 hitdice med fienden i mycket längre än nåra rundor. Detär tyvärr så att dom gjorde ett stort miss i utveckligen av 3 edition, dom gav wizard fler spells men gjorde dom sämre på dom låga nivåerna. Sen så trots det sågjorde dom om massa andra grejer, skills och saves till exempelvis såatt trots det så är makigerna tokbäst på allting vid midlevel.

Blä. 3E är sämsta D&D.
 
Top