Nekromanti hokuspokus...

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
Jo, jag undrar hur det där med improviserad magi funkar. Och om ni har tid kan ni ju skriva ner några improviskoriska pneumotropi besvärjelser..snälla..

//en liten groda som inte vill bära svärd åt andra
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Skriver vi ner besvärjelserna är de ju inte improviserade längre, ju. :)

- Ymir, funderar på att lägga upp sina sexualmystiska vuxenriter modell hénea
 

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Saken är den, att en extemporatör inte använder nedskrivna besvärjelser, istället kan han använda ett antal effekter, d.v.s. del av besvärjelse.

För att väva en besvärjelse väljer han ut ett antal effekter han vill använda, alstrar de nödvändiga filamenten, och väver ihop det hela med ett eller några besvärjelseslag.

Om man t.ex. har effekterna skärpa, eld och avstånd kan man på ett visst avstånd ge ett svärd högre huggskada samtidigt som flammor slår ut kring klingan, allt detta i ett paket utan att man måste slösa bort en massa tid och möda på att lära sig en specifik besvärjelse som magiker, istället kan man anpassa magnitud och effekt efter situation.

/Per
 
G

Guest

Guest
Det tar bara en massa extra tid att vara extemporatör. Den enda magiker som är intressant är den sanna magikern som visserligen inte kan använda annat än en aspekt men de effekter inom den aspekten blir han grymt bra på.

Jag var i en av de äventyr som jag var spelare i en sann pnemutropisk magiker som blåste omkull fienderna så de skulle få svårt att möta mina medspelare. De var värre när vi slogs mot ett hyggelmonster. Han blev bara sur efter att han hade gjort sju bakåtkullerbyttor och landat på fötter igen.


john.wahlen@folkbildning.net
<A HREF="http://hem.passagen.se/scorpi78" target="_new">http://hem.passagen.se/scorpi78</A>
 

Lord Krooak

Veteran
Joined
23 Sep 2000
Messages
71
Location
K-holm
jo, det där fatta jag..men vad ska jag slå då? Först alstra sen besvärjelse eller?

//en liten groda som inte vill bära svärd åt andra
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
det dåliga med att vara en exampratör är att man inte kan använda sig av transformering när man väver effekter, vilket betyder att man måste använda sig av en altra färdighet i taget vilket är, om ni ursäktar språket, bajs. dock kan man utföra mer spontana besvärjelser som passar för stunden. många i min förra grupp tyckte att exampratörer var den mäktigaste magikern, men jag upptäckte att en besvärjare lärde sig de effekter som som fanns med i den besvärjelse han lärt sig vilket gjorde en besvärjare mäktigare än en exampotör.

"abrakadabra"
 
Top