Nekromanti HoI2: DD

G

Guest

Guest
(jag kör HoI2: DD Armageddon)
Visserligen är Armageddon kul, men det verkar inte som den har gått in i den stabila fasen än, så förvänta dig lite buggar etc.

Problemet ligger här i att jag inte riktigt vet hur det funkar när man tar över kontrollen över allierade styrkor. Vems resurser arbetar de på, mina eller ägarens? Visst, jag har kopiösa mängder resurser (tror jag har över en halv miljon av allt utom pengar och supply, vilka jag har cirka 5000 av), men trupper kräver ju också industriproduktion och manpower för att repareras och uppgraderas, och vems förråd plockas det ur? Måste jag mata allihop så är det självmord att ta kontroll över de andras styrkor, men om de matar dem själva så får jag en enhetlig, samordnad och stark armé precis där den behövs.
Eftersom man som sverige råds att ta över något annat lands (läs: Tysklands) trupper för att kunna erövra något och att Sverige knappt har någon olja (såvida man inte kör abyss eller armageddonscenariot) och tyskarna har tanks till domedagen och tillbaka så antar jag att det inte går på dina egna resurser, däremot kan trupper lånas till dig och de är i nästan alla sätt dina (du kan även uppgradera dem själv) vilket kan vara bra i vissa tillfällen.

/Zorbeltuss thought they should have enlarged the techtree to 1964 in Armageddon
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Visserligen är Armageddon kul, men det verkar inte som den har gått in i den stabila fasen än, så förvänta dig lite buggar etc.
Har funkat fint för mig, har gått tre dagar utan problem i Windows och har buggat en enda gång under Linux (och det var nog för att jag dummade mig med ljudinställningarna).

Eftersom man som sverige råds att ta över något annat lands (läs: Tysklands) trupper för att kunna erövra något och att Sverige knappt har någon olja (såvida man inte kör abyss eller armageddonscenariot) och tyskarna har tanks till domedagen och tillbaka så antar jag att det inte går på dina egna resurser, däremot kan trupper lånas till dig och de är i nästan alla sätt dina (du kan även uppgradera dem själv) vilket kan vara bra i vissa tillfällen.
OK, nu är det ditt fel om Frankrike faller och nazisterna tar över världen. Bara så att du vet...

Enda problemet är att man får ta över allt. England har ju för fanken trupper precis överallt!

Man har ju en liten fördel av att veta vad som kommer att hända. Eftersom jag vet att förr eller senare så kommer jag i krig med Italien så kan jag ladda upp så att jag bara kan marschera rakt in i Abyssinien och nordafrika och göra frikadeller av dem allihop innan Tyskland hinner hjälpa till. Lyckas jag hålla dem i Italien och Tyskland, med Sovjet som trycker på från öster så bör de inte hålla så länge.

----

Det är attans synd att det inte går att spela turordningsbaserat (gärna via mail), det hade gjort det spelbart på flera spelare. Nu så känns det som om man antingen måste vänta på andra spelare hela tiden eller inte har tid att få till den micromanagement som spelet kräver. Möjligen hade en variant där man kan ha flera spelare på en nation kunnat funka, där man hade kunnat dela upp ansvaret mellan sig. Det skulle kunna ha potential att funka som något i stil med vad jag beskriver här.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Grejen är också att trupper på en allierads mark står markägaren för underhållet för. Så vill du vara svinig så förvarar du alla dina trupper på din allierades mark.

"Möjligen hade en variant där man kan ha flera spelare på en nation kunnat funka, där man hade kunnat dela upp ansvaret mellan sig"

Shared Nations: On. Jag vet itne vad det gör, men det låter ju som det vore av intresse?


Storuggla, barrio-batman
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Grejen är också att trupper på en allierads mark står markägaren för underhållet för. Så vill du vara svinig så förvarar du alla dina trupper på din allierades mark.
Det blir tufft för Frankrike om de får dras med USA's, Englands och Polens trupper. Å andra sidan så är knappast alternativet bättre...

Fast det kan ju bli trevligt och gynnsamt för alla. Frankrike behöver desperat resurser, vilket jag har bajsladdningar av, så jag kan köpa deras kolonier för resurser. Jag får mark och därmed produktionskapacitet, de får resurser. Eftersom deras produktionskapacitet minskar så blir de mer beroende av mig och jag har ännu mer resurser att köpa ännu fler kolonier för. Perfekt!

Shared Nations: On. Jag vet itne vad det gör, men det låter ju som det vore av intresse?
Kanske det, ska kolla upp den.

Kanske är dags att arrangera en rollspel.nu och RPG Lab HoI2-träff. Med rätt lokaler hade det kunnat bli skitcoolt, varje land i ett rum. Spelare hade kunnat idka diplomati med allierade genom att åka på diplomatiska möten till andra rum osv.
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
För en riktig guldgruva med information om det här spelet kan jag rekommendera Paradox HoI2-forum

Ni som har spelat spelet ett tag, ta en titt på "Scenarios and modifications". SMEP och Historical Improvement Project rekommenderas för att få fler events, har man testat vill man aldrig spela utan igen.

Kan även rekommendera AI-modden DAIM för alla som vill ha lite hårdare motstånd.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Ni som har spelat spelet ett tag, ta en titt på "Scenarios and modifications". SMEP och Historical Improvement Project rekommenderas för att få fler events, har man testat vill man aldrig spela utan igen.
En mod jag skulle vilja ha är en som tar bort AIns scriptning som försöker knöka in den i historiska spår till varje pris.

Just nu spelar jag USA, med början 1936. Jag hjälpte republikanerna att vinna spanska inbördeskriget och sedan gick jag med de allierade innan tyskarna gick på Polen. Vi lyckades hålla tyskarna ungefär vid linjerna som man fastnade i under WW1. I längden så lyckades jag hålla dem stångna genom att sätta nästan allt jag hade väster om Maginot-linjen, eftersom AIn var scriptad att attackera där. Resten av fronten var nästan tom, kanske 3-4 divisioner per område, men datorn slängde ändå in uppemot 150 divisioner på de rutor jag försvarade med allt jag hade. Vi fastnade så ganska länge, och jag tappade nästan hoppet. Jag var dock noga med att flytta bak skadade divisioner och flytta fram oskadda, och mitt flyg (uppemot 50-60 skvadroner) hade luftherravälde och bombade dem sönder och samman. Min flotta och naval bombers sänkte allt som lämnade deras hamnar. Efter nästan ett år så började plötsligt deras front ge vika. Jag tog ett par områden, började kunna omringa och malde sönder dem. De hade kollapsat och föll undan så fort att jag knappt hann med. Sedan blandade sig kamrat Joey in i det hela och tyskarna langade över det mesta mot den fronten. Jag tror att jag kan komma så långt att jag hinner få ut min flotta till Stilla havet innan japanerna attackerar.

Jag har dock kört stenhård charmoffensiv mot Japan och Italien och båda är maximalt positiva mot mig (Italien förklarade aldrig krig mot mig). Här är jag lite nervös att scriptning ställer till det och tvingar dem att attackera.

Å, ett tips till. Under tiden som vill höll mot i Frankrike så brände alla sidor massor av resurser. Skillnaden var att produktionsgiganten USA hade massor av resurser, medan de andra var rätt slutkörda. Det innebar att jag via diplomati kunde köpa deras kolonier rätt billigt, så nu har jag hela mellanöstern, Vietnam, alla australiens kolonier och merparten av kolonierna i västindien/sydamerika. Bra baser när det är dags att börja lobba missiler...
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
En viss del scripting (events) är nödvändigt för att det ska bli något krig alls. Själv tycker jag det är det bästa med spelet och vill ha så många events som möjligt. Desto fler events och fler möjliga vägar man har för historien att ta desto mindre scriptat känns det. En mod som SMEP innehåller t.ex. många "what if"-situationer. Dvs om något oväntat händer finns det events som gör att AI:n kan komma med en historiskt trovärdig reaktion på det.

Men DAIM är en mod som inte ändrar på eventsen, bara på AI:ns prioriteringar när det gäller byggande, strategi m.m. Den tar även bort mycket av dom hårdkodade begränsningar som finns annars som att Japan inte ska avancera för långt in i Kina.
Den fungerar för övrigt riktigt bra att installera ihop med SMEP så får man både fler events och en AI som spelar mer som en mänsklig spelare skulle göra.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"En viss del scripting (events) är nödvändigt för att det ska bli något krig alls. Själv tycker jag det är det bästa med spelet och vill ha så många events som möjligt. Desto fler events och fler möjliga vägar man har för historien att ta desto mindre scriptat känns det. En mod som SMEP innehåller t.ex. många "what if"-situationer. Dvs om något oväntat händer finns det events som gör att AI:n kan komma med en historiskt trovärdig reaktion på det."

Till skillnad från Victoria, som utspelar sig under... hundra år. Mot slutet av de där hundra åren brukar världen se halvknarkad ut, eftersom AIn inte alltid kan kontra spelarnas antihistoriska beteende. Men kul!


Storuggla, med plutonium!
 
Top