Hober/halvlängdsmän

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Mumindalen har Tofslan och Vifslan, som är lite hobbit liknande

Inte litteratur men:
Du har ratlings i Wh40k

DoD har halvlängdsmän

Ultima II har hobbitar

Ultima III har bobbitar
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Kender i Dragonlance är ju som jag förstått det halvlingar i allt utom namn.
Inte riktigt. Det fysiska formatet är detsamma, men inte beteendet. Kenders är kleptomaner utan like,tenderar att vara väldigt orädda för att inte säga dumdristiga, och gillar äventyr. Dvs raka motsatsen till Tolkiens hobbitar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Inte riktigt. Det fysiska formatet är detsamma, men inte beteendet. Kenders är kleptomaner utan like,tenderar att vara väldigt orädda för att inte säga dumdristiga, och gillar äventyr. Dvs raka motsatsen till Tolkiens hobbitar.
Låter som flera av Tolkiens hober i mina öron =)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Hober i någon form är ju standard i fantasy rpg men förutom Tolkien's böcker vilka andra skönlitterära finns det? Gissar att de kanske dyker upp i någon warhammer/old world, men mer då?
De som finns är nästan allihopa antingen kopierade från Tolkien, eller kopierade från Dungeons&Dragons som i sin tur kopierade dem från Tolkien.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Inte riktigt. Det fysiska formatet är detsamma, men inte beteendet. Kenders är kleptomaner utan like,tenderar att vara väldigt orädda för att inte säga dumdristiga, och gillar äventyr. Dvs raka motsatsen till Tolkiens hobbitar.
Men exakt hur många DnD spelare spelar halvlängdsmän
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Men exakt hur många DnD spelare spelar halvlängdsmän
Nu ja, men hur var det innan Dragonlance publicerades? Jag tror att kenders har haft stor påverkan på hur "standardhalflings" porträtteras och spelas i D&D.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
De som finns är nästan allihopa antingen kopierade från Tolkien, eller kopierade från Dungeons&Dragons som i sin tur kopierade dem från Tolkien.
Sackvillebagginsarnas kleptomani är en källa till stor frustration för Bilbo.

Bilbo själv ser en stor trollbörs och tänker direkt "ooo, den ska jag ha!".

Brandybuckarna överlag verkar defintivit ha en lite äventyrligare ådra i sig. Och hela grejen med att hobbitar vill sitta hemma och mysa verkar ju vara en relativt sentida mentalitet, och de var betydligt mer beresta förr i tiden.

Bilbo har nån lång, seg jäkla utläggning om vad en hobbit är där i början av andra boken, men det är ju just precis hans åsikt. Nedskriven på ålderns höst när han helst sitter framför brasan och röker hela dagarna. Tydligt färgad av hans egna mentalitet. Men när man istället kommer till vad som faktiskt händer så visar hobbitarna upp en betydligt bredare och mer mångfärgad kultur och inställning. Allt ifrån soffpotatisar till äventyrare. Både nu och förr.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Beror väl på om de är optade i den innevarande utgåvan?
Som jag förstått det så var kendrarna skapade som ett sett att förklara varför halvlängdsmän (som på den tiden presenterade som hobbitkopior, har ju ändrats i senare versioner) hela tiden spelades som om de var kleptomaner o inte hade något problem att stjäla från farliga väsen/folk eller gå på äventyr.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag har läst så sjukt mycket fantasy och det är verkligen extremt sällan hober dyker upp. Ärligt talat så är Marlon James ”Black Leopard, Red Wolf” den enda bok jag kommer på på rak arm.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag har läst så sjukt mycket fantasy och det är verkligen extremt sällan hober dyker upp. Ärligt talat så är Marlon James ”Black Leopard, Red Wolf” den enda bok jag kommer på på rak arm.
OT: Jag såg just att fortsättningen på den har kommit. Jag ska beställa den någon gång.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Min känsla är att hoberma nästan uteslutande dyker upp i fantasy som på något sätt leker med rollspels-troper, snarare än böcker i Tolkiens anda. I Adrian Tchaikovsky ”Redemptions blade” finns det hober om jag inte helt missminner mig.
 
Joined
6 Oct 2015
Messages
34
Jag har läst så sjukt mycket fantasy och det är verkligen extremt sällan hober dyker upp. Ärligt talat så är Marlon James ”Black Leopard, Red Wolf” den enda bok jag kommer på på rak arm.
Läs The Iron Tower av Dennis L. McKiernan. Jädrar i min låda vilken Tolkien-ripoff! Fast hoberna heter "warrows". (Och trots att den är så gränslöst imitativ är den faktiskt riktigt charmig. Jag har läst om den flera gånger när jag varit ute efter något lättuggat men mysigt.)
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
De typiska "fantasyraserna" som Tolkien drog från europeisk mytologi till The Hobbit och The Lord of the Rings förekom knappt i fantasylitteratur innan Dungeons & Dragons kom ut. Efter D&D blev det något av en explosion av böcker som följde standardmallarna för alver, dvärgar och orcer från de små häftena och senare Player's Handbook, vilket inte var så konstigt med tanke på hur populärt D&D var redan från början. Några exempel på sådana författare vars böcker också var ett vanligt inslag i den svenska fantasyutgivningen circa 1990-2000 är Raymond E. Feist, Elizabeth Moon och Katherine Kerr.
D&D verkar också ha fått stor spridning och bidragit till att definiera synen på fantasy utanför USA och Västeuropa, som i Japan med Ryo Mizunos Record of Lodoss War eller de forna Sovjetstaterna i Östeuropa som Andrzej Sapkowskis The Witcher, vilka också har hobbitar i sig utöver alla andra D&D-influenser.

Överlag är dock halvlängdsmän inte lika populära som alver, dvärgar och orcer, men jag tror att de börjar bli vanligare i och med att fler författare börjar ge ut i egen regi på digitala plattformar som Kindle och då är fria att vara hur derivativa som de (och deras läsare) vill att de ska vara. Ett praktexempel på vad som är möjligt nuförtiden är Frostborn av Jonathan Moeller som utspelar sig på en avlägsen planet befolkad av alver, dvärgar, orcer, halvlängdsmän och större delen av Monster Manual där människorna dök upp i och med att Kung Arthurs sonson ledde de sista romaniserade kelterna från Britannia genom en magisk portal. Böckerna säljer tillräckligt väl för att författaren ska släppa en ny bok ungefär varannan månad (de andra månaderna skriver han på sina andra serier) och serien med uppföljare har hållt igång i snart tio år. Så hobbitar blir nog bara allt vanligare.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
Angående halvlängdsmän/hobbitar i D&D så var de ursprungligen stencilerade från Tolkien med tjocka magar, håriga fötter och runda ansiktsdrag. Sedan kom som bekant Dragonlance och numera ser alla halflings ut som en slags alvisk motsvarighet till dvärgväxt (alltså det fysiologiska tillståndet). Det måste bli något av en kulturkrock för spelare som kom in efter tredje utgåvan och som läser till exempel de gamla Drizzt-böckerna med den urtypiska hobbiten Regis med kulmage och pälsfossingar som mest vill äta, sova och fiska dagen lång, istället för de hyperaktiva backstabbande ficktjuvarna man ser i dagens spelböcker.
 
Top