Hober/halvlängdsmän

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,411
Location
Umeå
Hober i någon form är ju standard i fantasy rpg men förutom Tolkien's böcker vilka andra skönlitterära finns det? Gissar att de kanske dyker upp i någon warhammer/old world, men mer då?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Både Dragonlance och Warhammer Fantasy följer väl rollspelet? Eller, Kender är ju inte riktigt Halflings, men D&D hade väl halflings från början?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ebberon har dinosaurie ridande halflingar. Dark Sun har kannibal halflingar!
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,411
Location
Umeå
Japp, rollspel har hober/halvlängdsmän, det vet vi. Men finns det några romaner/noveller som dom spelar någon större roll i? Alver och dvärgar dyker ju upp i var och varannan fantasybok.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Men finns det några romaner/noveller som dom spelar någon större roll i? Alver och dvärgar dyker ju upp i var och varannan fantasybok.

Trots Leons eventuella protest tycker jag Kender låter väldigt mycket som havlingar, om än "thinner, more wiry, and more cunning and streetwise" =D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Har för mig att det finns åtminstone en i R.A. Salvatores The Icewind Dale.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Halflings finns i Witcher-böckerna men är inte särskilt framstående i berättelsen. En av få POV är Milo ”Rusty” Vanderbeck som är doktor men agerar fältskär/kirurg under ett av de större härslagen och behandlar alla som behöver hjälp och dyker upp i hans tält -- oavsett vilken sida de slagits för.

Nu var det några år sen jag läste böckerna, men jag tror de är ren kopia från Tolkiens hober förutom att de kanske är lite mer blodtörstiga när de väl blir trängda.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
I Eon-böckerna (romanerna av Dan Hörning) har du ju Misslor (som egentligen kommer från rollspelet Trollvinter, men även återfinns i Hjältarnas Tid).

Annars i filmen The Dark Crystal finns ju Gelflings.
Har för mig att det finns åtminstone en i R.A. Salvatores The Icewind Dale.
Det där funderade jag på också, men är det samma sak om man bygger romaner på rollspelsvärldar? Känns inte riktigt rätt.

Jag kan banne mig inte komma på någon fantasyroman som innehåller specifikt hober eller är analoger. Must investigate further.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Nick Perumov har ju skrivit en inofficiell uppföljare på Tolkiens verk så där förekommer det hobbitar. Men i och med att de böckerna i princip är fanfiction räknas de inte tycker jag.

Jag tror att Tolkien Enterprises äger rättigheterna till just "Hobbits" och att man kan komma att få juridiska problem om man använder dem i en bok bara sådär. "Halflings" borde man dock kunna använda.

EDIT: Sorry, skrev samtidigt som @Rymdhamster
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Haflings/hober/hobbitar är bara för dem som inte förstår att ankor is da shit. Synd att Tolkien inte hajade att muterade fåglar skulle bli en grej i framtiden. Hade varit så coolt om Frodo och Bilbo varit algpajätande ankor i stället för bara småfolk med håriga fötter.
 
Joined
6 Oct 2015
Messages
36
Folket Qanuc, också kända som trolls, i "Memory, Sorrow & Thorn" av Tad Williams är halvlängdsstora i alla fall, och har väl kanske en del andra hoberlika drag också. (Som att de bor avskilda från stora människor men ändå tillhör den "goda" sidan.)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Svår fråga! Jag kan bara tänka på Rumpnissar i Ronja Rövardotter. Och det är inget bra svar.

Listan på bra svar blir nog inte så lång.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Nick Perumov har ju skrivit en inofficiell uppföljare på Tolkiens verk så där förekommer det hobbitar. Men i och med att de böckerna i princip är fanfiction räknas de inte tycker jag.

Jag tror att Tolkien Enterprises äger rättigheterna till just "Hobbits" och att man kan komma att få juridiska problem om man använder dem i en bok bara sådär. "Halflings" borde man dock kunna använda.

EDIT: Sorry, skrev samtidigt som @Rymdhamster
Jag undrar om Amager Bryghus lagt upp sig själva för juridiska problem?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hobbit-derivat tycks förekomma i kraftigt D&D-influerad manga/light novels, tex Goblin Slayer, men där heter de rheas och är söta och smala, och verkar mer influerade av hur halflings var i D&D 3.

Av Tolkiens raser tycks hobbitarna vara de som är by far de mest annorlunda i modern fantasy. Ibland är de tolkade helt straight, som i Warhammer, men Tolkiens hobbitar tycks av olika skäl inte ha en enorm appeal i sin grundform - förmodligen för att de är ganska osexiga. Därför var det väldigt förvånande för mig att D&D5 gjorde en helomvändning tillbaka mot Tolkien-hober, och bort från sina mer sexiga men helt bisarrt proportionerade 3rd-edition halflings.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Japp, rollspel har hober/halvlängdsmän, det vet vi. Men finns det några romaner/noveller som dom spelar någon större roll i? Alver och dvärgar dyker ju upp i var och varannan fantasybok.
Min poäng var att det är fusk att anföra hober/kender i WFRP och Dragonlance romaner eftersom dessa i grund är rollspelshober.
 
Top