Nekromanti Hobbyspelen växer

En intressant datapunkt är att fyra av de fem bäst säljande rollspelen var fantasy, jag undrar vad det säger egentligen.
 
Tony.M.Meijer said:
En intressant datapunkt är att fyra av de fem bäst säljande rollspelen var fantasy, jag undrar vad det säger egentligen.
Att fantasy fortfarnade är populärast bland de som köper rollspelsböcker? Mycket mer än så lär det väl inte gå att få ut av det hela.
 
Magic har tydligen vuxit asmycket, de har haft nån drive att dra in nya spelare till hobbyn.

I Sverige verkar brädspel ha exploderat, om man ska se till antalet butiker och dessa butikers ökande utrymmen och sortiment. Någon som har mer insikt och kan bekräfta eller förneka detta?
 
Eksem said:
Magic har tydligen vuxit asmycket, de har haft nån drive att dra in nya spelare till hobbyn.

Ja, jag har börjat se en hel del elever sitta och spela på raster och så; så var det definitivt inte för ett par år sedan (vad jag märkte iaf).
 
Hmm.
Kortspel har växt jättemycket.
Figurspel har växt en del.
Ingenting sägs om RPG-försäljningen gått bra eller dåligt - så jag antar att RPG inte gått bra.

(att publicera en top-5 lista över rollspel säger ingenting om försäljningen, dessutom finns det inga som helst äverraskningar på den listan)
 
anth said:
Hmm.

Ingenting sägs om RPG-försäljningen gått bra eller dåligt - så jag antar att RPG inte gått bra.

Baserat på tidigare rapporter från ICv2 skulle jag dra slutsatsen att RPG-försäljningen går fortsatt knackigt, men att inget jättedåligt hänt under året.

De brukar säga om det är stora förändringar.

/Magnus
 
krank said:
Eksem said:
Magic har tydligen vuxit asmycket, de har haft nån drive att dra in nya spelare till hobbyn.

Ja, jag har börjat se en hel del elever sitta och spela på raster och så; så var det definitivt inte för ett par år sedan (vad jag märkte iaf).

I min skola har Antalet magic spelare exploderat, det är riktigt många elever som sitter och spela på rasterna och efterskolan.
 
WotC gjorde en kampanj där de delade ut gratislekar på många evenemang där ungdomar närvarade. Dessutom kunde man i typ alla affärer som sålde Magic hämta ut en gratislek mot att man även gick på en kurs i hur man spelar. Detta verkade vara ett mycket lyckat initiativ och jag vet många som aldrig spelat Magic tidigare som gick på det och fastnade bara för att det var gratis.
 
Duncan said:
WotC gjorde en kampanj där de delade ut gratislekar på många evenemang där ungdomar närvarade. Dessutom kunde man i typ alla affärer som sålde Magic hämta ut en gratislek mot att man även gick på en kurs i hur man spelar. Detta verkade vara ett mycket lyckat initiativ och jag vet många som aldrig spelat Magic tidigare som gick på det och fastnade bara för att det var gratis.

Så fort man har en lek så hittar man kort man vill byta ut, och då börjar jakten på de bästa korten :gremsmile:
 
krank said:
Eksem said:
Magic har tydligen vuxit asmycket, de har haft nån drive att dra in nya spelare till hobbyn.

Ja, jag har börjat se en hel del elever sitta och spela på raster och så; så var det definitivt inte för ett par år sedan (vad jag märkte iaf).
Har lagt märke till detsamma, att kortspelen har fått ett uppsving (igen? var iaf många som lirade när jag började). Jag tycker förövrigt att det verkar som att många av de som drogs in till just kortspelen genom Pokémon och Yu-Gi-Oh blivit lite äldre och nu övergått till t.ex. Magic: The Gathering.

Fast tja, Magic: The Gathering har ju alltid varit populärt på kortfronten, om man ser till just Magic. Lär väl ska vara och har månne alltid varit det främsta inom just den grenen?

Edit: Kul förresten att de kortspel jag nämnde - innan jag tittat på artikeln - just var de som låg i toppen på de här listorna. =)
 
En recension av orginalposten:

Rubriken säger väldigt lite och är delvis missvisande tycker jag. Som ett av de "allmänna rolspelsforum":en trodde jag "hobbyspel" avsåg rollspel skapade av andra än de stora kommersiella företagen; alltså av entusiaster för entusiaster där främsta drivkraften är att dela med sig av sitt skapande snarare än att tjäna pengar.

Vidare består posten bara av en länk, ingen sammanfattning. Jag ogillar personligen sådant och vill få reda på tillräckligt för att kunna bilda mig en uppfattning om huruvida det är värt klicka länken.

Med "hobbyspelen växer" visade det sig ju menas att Magic och andra kortspel växer. Men om tillväxten sker från en svag eller stark urpsrungsposition vet jag inte. Lite som aktienotiser - meningslöst dravel utan sammanhang.

Och att Magic växer hjälper ju inte rollspelen direkt (och det är ju det jag vill ska ske).

Tack för mig.
 
Back
Top