Nekromanti Hobby som jobb

PoketehRoke

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
7
Location
Stockholm
Tjena, jag är helt ny på forumet och har rollspelat sen jag var 12. Nu under min tid som arbetslös har jag suttit och skrivit mycket på olika rollspels idéer, både världar och regler och jag har kommit fram till att jag skulle vilja börja jobba med min hobby.

Har ni några förslag till hur jag går till vägs för detta?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag har inga egna förslag men kan säga att jag tror att du hittat rätt när du ställer frågan på det här forumet. :gremsmile:

Väldigt många här skriver sina egna rollspel. Vad jag förstår är det svårt att få det lönsamt, dock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
PoketehRoke said:
Tjena, jag är helt ny på forumet och har rollspelat sen jag var 12. Nu under min tid som arbetslös har jag suttit och skrivit mycket på olika rollspels idéer, både världar och regler och jag har kommit fram till att jag skulle vilja börja jobba med min hobby.

Har ni några förslag till hur jag går till vägs för detta?
Nu kanske det här låter elakt och hårt, men i praktiken finns det inte marknad nog i Sverige för att man ska kunna jobba med att producera rollspel. De företag som idag släpper rollspel består av folk som mest gör det på fritiden, vid sidan av andra jobb.

Lite hobbyräkning: Ett rollspel som säljer hiskeligt bra kanske säljer i 3-500 exemplar. Om vi då räknar med att spelet kostar 300 spänn, varav 150 går till butiken och kanske 30-50 till trycket, så har du kanske en hundring kvar.

Den lägsta lön jag någonsin fått var på 11300:- i månaden. Innan skatt. Det var lite knackigt att leva på det, men det gick.

11300:- delat på 100:- som du kan få per bok innebär att du måste sälja 113 exemplar per månad, eller lite drygt tre ex om dagen. Och du måste kunna släppa och hitta publik till ett nytt rollspel kanske var 4-5:e månad.

Och då har jag inte räknat alls med den byråkrati som gäller egenföretagande, utgifter för illustrationer etc etc. Jag har räknat extremt snällt.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Om kravet är jobb utan ersättning är det bara att tuta och köra. Fenix är en bra början som någon påpekade här ovan.

Om du vill leva på det blir det minst sagt knepigt... Vad jag vet finns det inte en enda person i Sverige som kan försörjer sig på att producera rollspel. Som Krank säger är marknaden på tok för liten, produktionstiden för lång, och inkomsterna för små för att kunna ta ut någon vettig lön. Rollspelsproduktion är tyvärr något som passar bäst som sidosysselsättning.
 

PoketehRoke

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
7
Location
Stockholm
Jo jag har förstått att det inte är en levnads bar marknad här i Sverige, men jag tänkte mig inte bara sitta och skriva regel böcker. jag ville ha mer info om på olika platser där jag skulle kunna jobba runt hobbyn.

Mekanurg said:
Ta kontakt med Fenix (www.speltidningen.se) och hör dig för om något av det du gjort platsar som artiklar där.
Som Mekanurg sa så ska jag nog ta kontakt med fenix. enda problemet blir att jag majoriteter skriver på engelska.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag har vänner på GamingAsWomen som lever heltid som spelproducenter. En del av det frilansar för de större företagen, samt har ett egna företag och egna produktioneslinjer.

I sverige finns det typ en person så vitt jag vet som lever heltid på att producera rollspel, och det är Pete Nash som producerar RuneQuest på heltid för en Engelspråkig marknas.

Grejen är att man måste få folk villiga att betala för ditt skrivande (om du frilansar) eller för sina produkter om du är fristående producent.

Sånt tar tid. Det tar lång tid att bygga upp en bas av folk som tycker du är så grymt bra att göra spel att de är villig att betala för det. Så, du får börja smått med småprojekt och långsamt bygga upp en bad av folk som tycker du gör ett bra jobb. Det är inget man kan börja tjäna pengar heltid på direkt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om du med jobb menar "leva på" och få råd med mat och hyra kommer du nog att bli besviken.

Två av förra årets största rollspelssucceer: Fantasy! och Svavelvinter Sålde flera hundra ex. var.
Det blir inte ens en månadslön i vinst.

Det var på det glada 80-talet, när ett rollspel kunde sälja i hundratusen ex., som man kunde leva på rollspel.

Det man kan leva på är jobb som är indirekt kopplade till rollspel:
- jobba i butik som säljer rollspel, som SF-bokhandeln.
- jobba på SVEROK.
- jobba på rollspelstidning, som Fenix.
och inte ens dessa jobb är speciellt välbetalda.
Dessutom konkurrerar du med personer som funnits tiotals år i "branschen".
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det finns en del lajvar som jobbar heltid eller deltid med att producera lajv, oftast i form av projektanställningar.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Port Kad, The Rim
PoketehRoke said:
Jo jag har förstått att det inte är en levnads bar marknad här i Sverige, men jag tänkte mig inte bara sitta och skriva regel böcker. jag ville ha mer info om på olika platser där jag skulle kunna jobba runt hobbyn.

Mekanurg said:
Ta kontakt med Fenix (www.speltidningen.se) och hör dig för om något av det du gjort platsar som artiklar där.
Som Mekanurg sa så ska jag nog ta kontakt med fenix. enda problemet blir att jag majoriteter skriver på engelska.
Ken Hite skriver på engelska i Fenix.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tror inte Fenix kan försörja mer än typ en person.. eller kanske en och en halv. Misstänker att det blir en del ideellt arbete där också.

Så vill man ha rollspel som jobb ska man skriva åt större amerikanska spel. Och det är det nog många som vill.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mekanurg said:
PoketehRoke said:
Jo jag har förstått att det inte är en levnads bar marknad här i Sverige, men jag tänkte mig inte bara sitta och skriva regel böcker. jag ville ha mer info om på olika platser där jag skulle kunna jobba runt hobbyn.

Mekanurg said:
Ta kontakt med Fenix (www.speltidningen.se) och hör dig för om något av det du gjort platsar som artiklar där.
Som Mekanurg sa så ska jag nog ta kontakt med fenix. enda problemet blir att jag majoriteter skriver på engelska.
Ken Hite skriver på engelska i Fenix.
Undrar om han får betalt.
 

PoketehRoke

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
7
Location
Stockholm
Arfert said:
Mekanurg said:
PoketehRoke said:
Jo jag har förstått att det inte är en levnads bar marknad här i Sverige, men jag tänkte mig inte bara sitta och skriva regel böcker. jag ville ha mer info om på olika platser där jag skulle kunna jobba runt hobbyn.
Mekanurg said:
Ta kontakt med Fenix (www.speltidningen.se) och hör dig för om något av det du gjort platsar som artiklar där.
Som Mekanurg sa så ska jag nog ta kontakt med fenix. enda problemet blir att jag majoriteter skriver på engelska.
Ken Hite skriver på engelska i Fenix.
Undrar om han får betalt.
Antagligen inte, men det är ett sätt att märkas på marknaden.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
442
Location
Stockholm
Ken Hite är ju en branschprofil som jobbat med rollspel i 15-20 år och skrivit för en lång rad förlag och spel. Att han får skriva på engelska i Fenix tror jag mer beror på att han är såpass känd och att den första artikeln (som var översatt till svenska) fick en massa kritik för översättningsarbetet.
 

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Det finns en del postorderföretag som man kanske kan arbeta på också. Gamemaniacs tillexempel. Fast då är det ju att packetera och skepp och inget där man producerar spel.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Hmm, om du skriver på Engelska kanske någon POD tjänst kan ge dig lite pengars om du har massiv tur. Du kanske kan göra en översättning av något utlänskt spel och få en slant. Producera något ingen annan i Sverige gör, typ miniatyrer eller kanske en cool battlemat. Tjata på alla förlag i hela världen och jobba för 1 cent per tecken/ord. Var en grym illustratör och sälj din konst. Skriv ett spel som är så bra att vi återgår till 80talets marknad...

Lycka till.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Kickstarter såklart, även om den marknaden börjar bli mättad.

Att publicera själv kan räcka till heltidssyssla om du har rätt sorts publik, jag tror att Raggi lever på bara Lamentations of the Flame Princess-jobb.

Annars så kan man ju försöka ta sig in på WotC via nån sorts praktik, om man har megaflyt och bor i Seattle.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
PoketehRoke said:
enda problemet blir att jag majoriteter skriver på engelska.
Vill du leva på hobbyn är det bara bra att du skriver på engelska.
Som du förstått finns det inga heltidstjänster på den svenska marknaden, men på den engelska marknaden finns det nog flera dussin tjänster - konkurrensen är dock mördande.

Visa vad du kan:
- skriv artiklar för rollspelstidningar (det finns flera tidningar på engelska).
- lägg upp egna saker för gratis nedladdning.
- skriv massor på engelska forum (generellt är forum en bra plats att visa att man är duktig och bygga upp ett rykte på).

Inte för att vara elak - men jag HOPPAS att du behärskar det engelska språket bättre än det svenska :gremsmile:

Om du är mycket duktig och väldigt produktiv kanske du kan leva på din hobby om 2-3 år...
 

mcwolfe

Veteran
Joined
11 Dec 2001
Messages
172
Location
Vänersborg
PoketehRoke said:
Som Mekanurg sa så ska jag nog ta kontakt med fenix. enda problemet blir att jag majoriteter skriver på engelska.
Ett litet tips: Nu är engelska ett mer gångbart språk överlag, men däremot så är det en farlig inställning överlag att låta en sån sak hindra sig. Vill du skriva mot betalning skriver du på det språk kunden vill (förutsatt att du behärskar det, självklart).

Mvh
McWolfe
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Min rekommendation är att bygga upp ett namn genom arbete och närvaro på bloggar och forum. Det första stället jag skulle rekommendera är rpg.net vars frilanssektion är en bra första landningsplats. Där kan du hitta jobb, och diskutera den engelskspråkiga marknaden.

Om du har några favoritbolag så skulle jag också börja närvara på deras forum och komma med smarta idéer och bete dig hjälpsamt, samt också kolla upp företagens frilansriktlinjer som de brukar ha publicerade på deras hemsidor.

Den snabbaste vägen om man vill kunna leva på det är just den, att direkt satsa på att frilansa för de större företagen. Om man har en stor tilltro till sin förmåga att attrahera läsare och spelare så kan man förstås satsa på att etablera ett eget företag och en marknadsnärvaro men det tar mycket längre tid för nåt som kanske inte håller.
 
Top