Nekromanti Hobbit 2

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Anchorman;n9129 said:
Jag tycker att Sagan om Ringen filmerna är helt fantastiska, några av de bästa filmer som gjorts.
Något mer provocerande har aldrig skrivits på det här forumet...

Hobbitfilmerna är ok men inte så mycket mer. Om jag ska fokusera på den andra filmen så hade den många problem: Den var lång som fan! Visst tekniskt sett var den lika lång eller till och med kortare än de andra filmerna men det kändes som en evighet. De borde tex klippt bort hela flodstaden, eller iaf alla problem som uppstår där, varför behöver jag veta deras politik? Buu för ninja alver. Är det en barnfilm eller inte? En dvärg hoppar på en båt så att en ork flyger upp från andra änden "Haha barnsligt kul!" När orken är i luften ser vi Legolas hugga huvudet av han "Ööh va inte det här en barnfilm?" Bergochdalbanafighten inne hos Smaug var jobbig att se på. Dock var Smaug helt jävla episk!!
Jag håller med om Laketown och politiken där. Jag håller med om halshuggandet och en otydlig målgrupp. Smaug däremot tyckte jag inte riktigt om.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag tyckte att det var en helt OK film, för vad den är tänkt att vara. Visst finns det saker jag retar mig på, men i grund och botten är den en solid äventyrsfilm.

Min främsta fråga är, utifrån var filmen slutade, hur de ska ha tillräckligt med material för att fylla en hel film till...
Clercon said:
Med tanke på att ca tio sidor om Smaug och Bilbo kunde generera nästan en timmes film med en katt och råtta lek mellan Smaug, dvärgarna och Bilbo så lär det inte bli några problem. Jag förutspår att femhäraslaget kommer vara i en timme på duken, minst. Sen får vi nog följa Bilbos resa hem och hur han träffar Frodo etc. Allt för att knyta ihop filmerna med Sagan om ringen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Troberg;n9313 said:
Min främsta fråga är, utifrån var filmen slutade, hur de ska ha tillräckligt med material för att fylla en hel film till...
15 minuter uppstart, förmodligen med en återblick till Smaugs intagande av Erebor, eller Gandalfs intrigerande, eller en framåtblick till Frodo och äldre Bilbo som förbereder födelsedagsfest och pratar om Bilbos gamla äventyr.
30 minuter effektspektakel med Smaug vs Sjöstad.
15 minuter berg-och-dalbana Gandalf flyr från Dol Guldur.
5 minuter Vita Rådet överlägger.
5 minuter aftermath efter Smaug vs Sjöstad.
10 minuter Vita Rådet med alvarmé från Lorien och Riftedal tömmer Dol Guldur på patrask – enligt nekromantens plan.
20 minuter uppbyggnad: orcharmé tågar mot Ensamma Berget, Vita Rådet med alvarmé in pursuit, Thorin skickar sändebud till Järnbergen och hämtar Durins dvärgarmé.
20 minuter belägring, under vilken Bilbo hittar och säljer Arkenstenen och får en cool mithrilbrynja och blir utkastad av Thorin.
45 minuter Femhärarsslaget, när orcher/vättar, warg, alver, dvärgar och örnar köttar som fan.
5 minuter episk slow motion när Thorin, Fili och Kili dör i strid. Förmodligen dör Tauriel också, just for good measures.
10 minuter aftermath efter Femhärarslaget.
10 minuter hemresa, avsked och avslut.

Det borde bli 3:30 minuter film med kass pacing. Kanske nertrimmat till jämt tre timmar.
Arfert said:
oj, spoilers! Men jag fruktar också för Tauriels liv. Hon blir begravd bredvid Kili. *snyft*
...eller så överlever hon, deppar och måste segla till västern för att läka.
Stövelkatten said:
Alltså, har alverna någon sorts episk spa-anläggning där i västern? Det verkar onekligen så. Jävla massagejunkies.
chrull said:
Fast hon är ju en smutsig skogsalv så hon får väl knappast åka över havet? Är inte det bara för vissa högalver eller vissa extremt utvalda hober?
Arfert said:
Alla alver håller väl på att dra? De t.ex. de alver Frodo möter på väg till Bri, de är på väg till hamnarna. Lothlorien är ju tomt i fjärde åldern, och där fanns såvitt jag förstått endast 2 (?) Noldor. Majoriteten av alverna i Midgård är vanliga skogsalver (grey elves), Sindar. Elrond är förresten halvt människa, kvarts Sindar och kvarts Noldor. Om jag minns rätt. Dirty.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Mer en filmatisering av Donkey Kong 64 än the Hobbit. Alla scener var minst fem minuter för långa, snyggt med högframeratekan jag gå med på men samtidigt helt utan atmosfär. Mandelbroot-Sauron var skitfånigoch jag fick världens fnitterattack i biosalongen, hela Gandalf mot Nekromantikern hade utan problem kunnat klippas ut och använts i en antologifilm istället — det hade säkert blivit bättre också.
 
Top