Nekromanti Hobbies vi vill börja med.

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Denna tråden är lik tråden andra hobbies, men för att inte klämma upp den med hobbies vi inte har så startar jag denna.

Det är alltså tänkt som en liten frågetråd, vad kan jag börja med om jag vill börja med hobbyn. jag ser gärna att denna tråden följer de riktlinjer som sattes för förra tråden då det snabbt blev oöverskådligt när man inte gjorde det, alltså:
Har du en hobby du vill börja med, börja med att svara på grundinlägget (detta inlägg) ändra gärna ämnestexten till den hobbyn du är intresserad av (det ökar chansen att få konstruktiva svar, särskilt av de som använder trådad visning) och nämn lite om vad du är osäker på.
Vill du svara, citera rikligt (för de med platt visnings skull) och svara på det inlägg du svarar på (för de med trådad visnings skull), undvik i största mån att svara på mer än ett inlägg med samma inlägg.

Edit: Stavfel

/Zorbeltuss som snart kommer med ett inlägg
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Skomakande

Jag är oerhört intresserad av att börja göra mina egna skor (delvis på grund av egen skostorlek) men vet inte riktigt hur man ska ta sig till med själva skon, sulan har jag redan designideer för, men utan själva skon kommer jag ju inte långt.

/Zorbeltuss
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Skomakande

Om du tänker göra dem i skinn har bäckerdals folkhögskola både månadsutbildningar och årsutbildningar i skinnsömnad :gremsmile:

Fast då blir det ju att du får bo på internat ett tag, och det kostar typ 10 papp, men så är det helpension också.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Filmande

jag skulle vilja börja göra kortfilmer.
jag har ett stort filmintresse (jag läser för tusan filmvetenskap på SSU just nu) och alltid varit facinerad av filmproduktion.

Det känns dock som en svår hobby att komma igång med, först så måste jag skaffa en kamera och sedan så måste jag hitta människor som är villiga att vara med.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Esperanto!

Jag skulle vilja lära mig esperanto. Varför?

* Det är en god idé.
* Det är roligt.
* Det är ett logiskt uppbyggt språk som passar mig som programmerare.
* Det påstås göra det mycket lättare att lära sig andra språk om man kan esperanto.

Problem:

* Jag vet inte hur man börjar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Android-utveckling

Jag vill lära mig utveckla för Android.

Varför:

* Jag vill kunna använda min lur till mer än vad jag kan idag.
* Jag gillar att pilla under huven.
* Jag ser en massa program som saknas som skulle vara en baggis att skriva.

Problem:

* Jag är lat.
* Jag vet inte hur jag enklast börjar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
3D-skrivare

Jag vill skaffa mig en 3D-skrivare.

Varför?

* Jag vill kunna göra små delar till diverse projekt jag pysslar med.
* Jag vill pröva figurspel, men är för snål för att köpa svindyra figurer.
* Jag tycker tekniken är cool.
* Det är skoj att bygga saker till datorn och programmera så att saker faktiskt fysiskt rör sig på riktigt!

Problem:

* Ekonomi.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Re: Filmande

Låt inte prylarna stå i vägen för dig. Det går att spela in helt dugliga filmer med dagens smarta telefoner, vilket man ser prov på på YouTube varje dag.

Vill du tvunget skaffa en "riktig" kamera så kan du skaffa en Nikon eller Canon DSLR systemkamera för under 10000 med tillbehör (billigare begagnat) som det går att göra fantastiska saker med.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: Skomakande

Laowai said:
Om du tänker göra dem i skinn har bäckerdals folkhögskola både månadsutbildningar och årsutbildningar i skinnsömnad smile

Fast då blir det ju att du får bo på internat ett tag, och det kostar typ 10 papp, men så är det helpension också.
Skinnsömnad hade nog funkat, tyvärr är jag lite av en vegan så det går tyvärr bort.
Sömnad är väl en sak jag är oerhört dålig på generellt men jag har hyffsat lätt att hitta alternativa fästmetoder så det jag egentligen behöver är råd i hållfasthet och sådant. Mina mest "realistiska" designideer är väl hittils en strumpa med sula.

/Zorbeltuss som tackar så mycket för tipset
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: 3D-skrivare

Troberg said:
Jag vill skaffa mig en 3D-skrivare.

Varför?

* Jag vill kunna göra små delar till diverse projekt jag pysslar med.
* Jag vill pröva figurspel, men är för snål för att köpa svindyra figurer.
* Jag tycker tekniken är cool.
* Det är skoj att bygga saker till datorn och programmera så att saker faktiskt fysiskt rör sig på riktigt!

Problem:

* Ekonomi.
Ekonomi är svårt när det gäller sånt här, jag vet ju att Reprap kan producera en stor mängd av sina egna delar, för att minska kostnader, men det beror ju på a) om man känner någon med reprap b) hur mycket man sparar på att bygga den själv c) hur långt bort personen bor och d) hur mycket övriga komponenter kostar

Jag har själv samma problem, ekonomin, så det är väl inget jag direkt kan hjälpa med, men det går ju alltid att fråga runt.

/Zorbeltuss som endast känner till en reprap i landet och det är i Malmö
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Programmera

För jag vill kunna göra koola spel och appar, samt fixa alla fel som finns i befintliga spel.

Jag har testat lite på Codecademy och även om det är en verkligt awesome sida så blir det lite för mkt. Eller jag är väl alldeles för lat egentligen, men det verkar krävas enorma kunskaper och arbete bara för att göra ett pyttigt spel. :gremfrown:
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Re: Programmera

Ond bråd död said:
För jag vill kunna göra koola spel och appar, samt fixa alla fel som finns i befintliga spel.

Jag har testat lite på Codecademy och även om det är en verkligt awesome sida så blir det lite för mkt. Eller jag är väl alldeles för lat egentligen, men det verkar krävas enorma kunskaper och arbete bara för att göra ett pyttigt spel. :gremfrown:
Om du vill lära dig att fixa buggar, behöver du inte bara lära dig att koda, utan även hur man inte ska koda, oftast är det inte helt uppenbart i onlinekurser eller ens vanliga sådana.
Learn to code the hard way är mitt tips om hur man lär sig hur man inte ska koda, den är också väldigt målbaserad så det är lätt att motivera sig att göra övningar och sådant.

/Zorbeltuss
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Re: Programmera

Hör med magister Krank om du inte kan få låna hans material om spelprojekt i Flash. Så får du bygga dig ett enkelt spel steg för steg.

När du väl har gjort ett fungerande projekt har du något att utgå ifrån och du får ett ramverk i huvudet att hänga upp ny kunskap på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Re: Programmera

wilper said:
Hör med magister Krank om du inte kan få låna hans material om spelprojekt i Flash. Så får du bygga dig ett enkelt spel steg för steg.
This one here?

Kräver Flash, och jag tar inte ansvar för hur bra det funkar i andra versioner än CS4. Kan krävas lite grundkunskaper i Flash också, som typ att rita grejer och hur symboler funkar.

Här är lite allmänna instruktioner jag använt. De är ruskigt osorterade dock.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Film, foto och smide ... Bl.a.

Ja, jag är intresserad av mycket men får sällan tummen ur, alls. Det har med en massa saker att göra, fast främst tid och ekonomi och jävlaranamma. Fast drömma, det kan man ju alltid göra. :gremtongue:

Nå, film är underbart, det är foto också, och smide – tja, det är ju hur tufft som helst! Jag ångrar bittert att jag inte tog upp det med min morfar medan han levde, då han var hobbysmed (medan hans far var yrkessmed).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Re: Film, foto och smide ... Bl.a.

Tja, är det någon här som sysslar med smide så säg till, för jag har ett intressant projekt jag skulle vilja göra, men jag har inte fått upp min verkstad än...
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Jag skulle vilja börja med att producera podcast eller kortfilm, dock så saknar jag större delen av utrustning och ekonomin brukar inte vara medvillig.
 
Top