Nekromanti Hob eller Hobbit?

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Vill bara ha en liten opinionsmätning;

Tycker ni att det borde heta Hober (en hob, flera hober), eller Hobbitar (en hobbit, flera hobbitar)?, eller har ni kanske rent av egna namn på dem..

För dem som inte fattar så kan njag förklara att jag menar de små varelserna i sagan om ringen-trilogin, som bland annat Frodo är..


själv trampar jag Åke Ohlmarks i ansiktet och röstar på hobbitar!
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Hobbitar låter som amerikanska godisbitar[ant]

Nä, Hober låter ju faktiskt mer som ett folk. En hobbit låter som något som kommer i en färgrann plastförpackning, eller kanske en flottig förpackning på McDonalds... "Hej, jag vill ha en stor kola och några hobbitnuggets", typ...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Re: Homp!

Från Tore Zetterholms gamla översättnning av "Bilbo"...
Är det den som har de ashäftiga illustrationerna av Tove Jansson?

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hobbits heter de på engelska, och om det inte är ett ord som har en betydelse på engelska (såsom Shire, Baggins eller Strider) skall det inte översättas. Däremot blir man ju tvungen att ändra om lite om det ska kunna användas i den formen på svenska: Hobbit/hobbitar, sålunda.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vill du han skall heta "Bimbo" också?

Det gjorde han visst i den första upplagan på svenska...

(På finska hette han Kalvo Kassinen och var illustrerad av Tove Jansson och såg ut som en homsa. Dagens värdelösa fakta.)

Erik
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hob

Tjaaa, av nån outgrundlig anledning så har jag kallat hober just hob.
Känns som det är kort & koncict. Fast iof, bägge är nog minst lika rätt att säga.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Hombre... [ant]

Nä, jag bara skojar. Jag har "växt upp" med hob så det känns naturligt för mig att säga det, även om hobbit är rätt mysigt det med. Får man rösta blankt? :gremsmile:
 
Top