Nekromanti Hmm...

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
... jag har inte spelat Nt2 på länge nu, och vi har aldrig spelat med "sysselsättnings period". Nu undrar jag hur man använder det.. och så har en i min grupp undrat vad Media status är, jag svarade att det är ungefär som (i Eon) rykte. Men jag vet inte riktigt vad jag ska jämföra med. Har jag 3 i Media status, hur känd är jag då?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
mediastatus+sysselsättningar

svårigheten att känna igen en person är ofta normalsvår (Ob3T6) - tre i mediastatus är alltså inte särskilt mycket. Kolla grundboken på sida 15 för mer info.

Sysselsättningsperioder beskrivs också i boken, men går ut på att du spenderar ett visst antal år (en tärningskombination (1T4+1 exempelvis) med att utöva ett yrke. En rollsperson har tre stycken perioder och man kan t.ex först börja som soldat, sedan bli officer och sedan brottsling. För varje period så får du ett visst antal enheter att sätta ut på färdigheterna beroende på hur lyckad karriär du har. För varje period slår du också på händelsetabellen vilket kan ge resultatet att du t.ex åker i fängelse.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: mediastatus+sysselsättningar

Ang. sysselsättnings perioden. Så du menar att man efter (låt oss säga) 5 år bara byter yrke, man får en massa nya färdigheter och så - helt utan vidare ??
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: mediastatus+sysselsättningar

Ja, du får en massa nya färdigheter sådär bara utan vidare, men du får ju inget värde i dem, och det representarar ju allt du lärt dig under de åren som den nya yrkesperioden pågår under (ev. 5 år det med)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: mediastatus+sysselsättningar

Nepp, 3 är inte mycket...
måste ju bara passa på och skryta med min rp som jag lyckades få upp till hela 31!!! snacka om lustiga slag från min sida :gremwink:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: mediastatus+sysselsättningar

Men.. Men.. Men.... det låter ju inte riktigt realistiskt
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: mediastatus+sysselsättningar

gör det?
saken är den att om du inte har något på färdigheten kan du lika gärna inte ha den, eftersom du fortfarande inte kan något. skapelsen pågår under ett antal år, det är under den tiden RPn lär sig sakerna.

att du får nya yrkesfärdigheter är för att du ska kunna sätta ut poäng på dem så du får något värde, och därmed har nogån helst nytta av färdigheten.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: mediastatus+sysselsättningar

Ursäkta om jag är lite frågvis/dum/irriterande men... skall rollspersonen spelas då han får yrkesfärdigheterna och enheterna för dem ?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: mediastatus+sysselsättningar

Nej, det sker under skapelsen...
om RP helt plötsligt skulle byta yrke då ni spelar så får han lära sig färdigheterna efter hand under spelets gång
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: mediastatus+sysselsättningar

Bra.... så man kan ha (haft) två eller flera yrken då man skapar en Rp?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: mediastatus+sysselsättningar

du kan ha haft tre... eftersom skapelsen pågår under tre perioder där man väljer yrke. under den tiden kan du självklart välja samma yrke flera gånger
 
Top