Nekromanti Hmm... Förundrad..

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
Hej... Jag har spelat det gamla westernrollspelet en hel del förut... så mycket så att min box och böcker fallit isär...

så när jag såg att nån skulle sälja sin helt oanvända box på tradera så tänkte jag: varför inte köpa en box till?

nu kommer det som jag finner lite underligt... i den nya boxen fanns allt som skulle ligga där... men.. bok 2 var en annan tryckning än min... men bara bok 2, bok 1 var identisk med min.. vad jag har sett än så länge(jag har bara skummat igenom boken) så finns det inte några större skillnader.. kapitlet råd till spelledaren var borta.. och födelseorts tabellen var ändrad... hmm..

vad jag undrar egentligen är varför det bara är bok 2 som är av en annan upplaga... har jag blivit lurad på nåt sätt?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Nu sitter jag inte till så att jag kan kolla mitt eget exemplar, men tryckår och upplaga borde stå på förstasidan av varje bok. Kolla om de överensstämmer, annars verkar det som om du fått ett spel ihopplockat med delar från flera olika boxar.

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Nu sitter jag inte till så att jag kan kolla mitt eget exemplar, men tryckår och upplaga borde stå på förstasidan av varje bok.

Jag har för mig att man inte kan utläsa något särskilt där - det står inget om upplaga, och båda trycktes ju 1989.
Standardtestet är annars att bläddra lite i böckerna. Om varje kapitel inleds med en bild av en man som rider iväg från en saloon så är det första upplagan. Om det inte finns någon bild i kapitelinledningarna så är det den andra.

Kolla om de överensstämmer, annars verkar det som om du fått ett spel ihopplockat med delar från flera olika boxar.

Det är nog det som har hänt; någon har haft två ex, och inte hållit reda på vilka böcker som hörde ihop. Fast skillnaden på upplagorna är ju inte speciellt stor.

--
Åke
 

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
är du säker på att lancelot aldrig skickade iväg boxar med olika tryckning på böckerna?
Jag är helt säker på att min bok 2 är av en annan tryckning än den första eftersom jag har en gammal box med båda böckerna från första tryckningen...

Personen jag köpte det av sa att han typ bara hade köpt spelet bläddrqat lite.. och sen ställt upp det i hyllan... och när jag fick boxen med grejerna i så såg det nästan helt orört ut...

Skumt..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
är du säker på att lancelot aldrig skickade iväg boxar med olika tryckning på böckerna?

??? Det sa jag aldrig -- tvärtom, jag vet med säkerhet att böckerna gjordes om lite mellan första och andra upplagan.

Däremot ser man inte vilken upplaga de är från på omslagen eller redaktionssidorna. Som jag skrev:
"Standardtestet är annars att bläddra lite i böckerna. Om varje kapitel inleds med en bild av en man som rider iväg från en saloon så är det första upplagan. Om det inte finns någon bild i kapitelinledningarna så är det den andra."

--
Åke
 
Top