Nekromanti hm magi strul :(

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
ok
i eon III står det bl.a att magnituder är det totala antalet filament i en besvärjelse..

ok..
när det gäller cermonier..
står det att det är som besvärjelser bara att man inte alstar själv eller dylikt

ta förbannelse tex..
magintud 4 filament som behövs 5?

jag blir bara vimsig ju mer jag läser..

kan inte nån kunnig dra ett exempel på hur man
kastar en magi som finns i boken till punk och pricka
eller, ta en besvärjelse först , en improviserad och en cermoni?
snälla...
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Magnituden beräknas av alla filament som används i effekterna efter att eventuella transformeringar har utförts.
I förbannelse så finns en normalsvår (Ob3T6) transformering och den förbrukar ett filament.
Kvar har vi därför fyra filament att väva effekter av, därav magnituden.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
WolmerX har givit ett bra inlägg, i vissa fall, t.ex vid transformering kan man förlora filament, det är alltså antalet filament som används i besvärjelsen som avgör magnituden...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: hm magi strul :( [ANT]

men om man har de alstra som krävs och inte behöver transformera?
krävs det fortfarande 5 då,eller logiskt sätt 4


Då krävs det fyra filament men då är det ingen ceremoni längre utan antingen en besvärjelse eller en ritual.
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
Re: hm magi strul :( [ANT]

nja,det står alsta 2 till blatropi men om man har alstra blatropi, och då behöver man kanske inte be guden av fem..utan bara tre..och då ör själva cermonin vara lättare ?
så borde det också bara behövas fyra..
:s
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
En förklaring

om man har alstra blatropi, och då behöver man kanske inte be guden av fem..utan bara tre..och då ör själva cermonin vara lättare ?
Då är det en annan cermoni.

Om man gör den cermoni/besvärjelse/ritual som beskrivs i boken, då måste man också göra på det sätt som magikern som skapade ritualen/cermonin/besvärjelsen gjorde.

Om man däremot är mycket duktigare på endera alstra eller så, då gör man EN EGEN besvärjelse där detta är med i beräkningarna.

Exempel: Trollbert kan inte alstra Nekrotropi, men han kan alstra Pyrotropi. När han vill göra en ritual där det i slutändan krävs 2 filament Nekrotropi, måste han designa den så att han alstrar Pyrotropi och sedan Transformerar detta till Nekrotropi (vilket i de allra flesta fall kräver att några filament går bort så att Transformeringen blir lättare och säkrare). När sedan hans nekromantikerkollega Skeletor tittar på besvärjelsen tycker han att det är löjligt att gå via Pyrotropi och skapar istället en egen version där Nekrotropin alstras dirket (något som Skeletor kan).
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
Re: En förklaring

ok, även hur dumt det låter:/

om jag nu ska göra en cermoni
äta (4)
det krävs 5 filament
transformera 2 till nekrotropi
tidsåtgång 6 timmar..

om jag nu har nekrotropi kan jag hur som helst slänga ihop min egna magi..
så jag ber guden om 2 filament och alstrar 2 själv
eftersom jag bara behöver 2 då så bör cermonin vara mycket lättare att utföra och då bör alltså tidsåtgången också ändras?

om jag även är lite förutseende och har två kongilerade filament så bör det gå ännu fortare...

så då kanske det bara tar 2 timmar?

kan man halvera tiden också med en ökad svårighet?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: En förklaring

Njae...

Skilj på ceremonier å ena sidan och besvärjelser och ritualer å den andra. Ceremonier är en form av gudomligt ingripande, kraften måste komma från teotropi och sedan transformeras till vad det nu må vara. Att man kan få samma effekter och att regelverket är liknande för magi och ceremonier är mest speltekniskt.

I en besvärjelse eller ritual så finns det dock möjligheter att använda t ex kongelat, beroende på hur besvärjelsen/ritualen är formaliserad.

Mvh / Phelan
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
Re:

aå man kan aldrig använda kongelat till en cermoni då, tex två biotropiska:s

speltekniska?
trodde enda skillnaden var att vid cermonier fick man teotropiska filament
 
Top