Nekromanti Hm.. bara undrar..

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Det är en sak som jag har undrat över sedan jag köpte regelboken, varför la ni inte in så att man inte var tvungen att slå fram sina grundegenskaper?
Jag vet att någon i Riotminds gänget gjorde en lista om hur man skulle göra detta men varför var inte den med i grundboken? Och skyll inte på att det inte fanns nog med plats för varför då inte skippa tärnings reglerna och bara ha med poängs varianten..
 

banan

Veteran
Joined
8 May 2001
Messages
9
I ärlighetens namn fattar jag inte ett dyft av vad din fråga handlar om!

Jag är nog för trött...

/images/icons/clever.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Och skyll inte på att det inte fanns nog med plats för varför då inte skippa tärnings reglerna och bara ha med poängs varianten.."

Varför inte? Det är deras spel och det var de som skrev det, inte du. Om de ansåg att de hade plats för ett tärningsrullarsystem eller ett poängköparsystem, men inte båda, och de föredrog tärningsrullarsystemet, så är det klart som f-n att de valde tärningsrullarsystemet. Som det står i förordet: "det är kul att slå tärningar".
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är en sak som jag har undrat över sedan jag köpte regelboken, varför la ni inte in så att man inte var tvungen att slå fram sina grundegenskaper?

När har man någonsin varit tvungen att göra som det står i boken?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Och skyll inte på att det inte fanns nog med plats för varför då inte skippa tärnings reglerna och bara ha med poängs varianten.."

Själv så gillar jag tärningsvarianten och är inte det minsta intresserad av en poängsvariant så för min del så är jag bara glad att man gick tillbaka till hur det var från början.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Word man [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Ja men..

Visst var det dom och inte jag som skrev DoD men Ok, hur mycket plats tar det att klämma in ett poängssystem?
Inte stor skulle jag tro..
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Är inte det...

..gå lite till överdrift. Man behöver ju inte följa regelboken slaviskt men det bör ju ändå vara med en tabell så att man kan om man vill göra poängsvarianten istället för att sitta och knåpra ihop en egen som kanske inte funkar alls lika bra + att det förstör lite av kännslan, att hela tiden ta fram ett lösblad (som lätt försvinner) och kolla på det istället för att kunna ha det hela i boken så som de flesta andra rollspel har.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Så därför..

Det är ju jättekul - det är ju inte bara slump heller, tänk om man hade fått slumpa fram färdigheterna oxå./images/icons/wink.gif Det hade vatt grejjor de ...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ja men..

"Visst var det dom och inte jag som skrev DoD men Ok, hur mycket plats tar det att klämma in ett poängssystem?"

Ungefär lika stor plats som ett vanligt tärningssystem. 20 sidor i DoD6s fall.
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Re: Ja men..

Vad jag menar är snarare att man bara skulle kunna lägga in en lista på hur många poäng man får placera (max en sida) och sedan lägga in ett +1, -1 system bredvid tärningarna. Alltså bredvid Alvens styrka (3T6-1) kunde man kanske ha -1 på Styrka eller nått?

Det skulle ju inte ta så stor plats och inte heller särskillt mycket tid. Så därför förstår jag inte varför dom helt enkelt har uteslutigt poängssystemet helt. Man behövde ju inte gräva jätte djupt i det utan bara ha en kort notis om att tex. 100 poäng även kan fördals på grundegenskaper, och även kanske ha med en liten tabell som man kan gå efter när man ska sätta ut poängen liknande den som finns i DoD-91.

Men visst, detta är endast en liten sak och kanske inte behöver diskuteras alltför mycket i och med att det inte direkt förstör varken känslan i spelet eller är ett såpass stort problem att man inte kan fixa det själv. Trots detta tycker jag att Riotminds borde ha haft med valmöjligheten att sätta ut poäng istället för att slå fram grundegenskaperna i regelboken.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ja men..

"Vad jag menar är snarare att man bara skulle kunna lägga in en lista på hur många poäng man får placera (max en sida) och sedan lägga in ett +1, -1 system bredvid tärningarna. Alltså bredvid Alvens styrka (3T6-1) kunde man kanske ha -1 på Styrka eller nått?"

Ska man lägga upp en sida så måste en annan sida ut.

Dessutom tror jag inte så mycket på att "bara lägga in". Ett axiom som jag själv går efter är "skriv som om läsaren är en idiot. Risken finns att han är det." Ta nu inte detta personligt, men om man inte gör det så dyker det alltid upp en kasse folk som inte begriper regel X på sidan Y.
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Det är kul med tärningar

Det är ju kul att slå tärningar. /images/icons/laugh.gif Rollpersonen blir ju annorlunda varenda går och slagen kan ge upphov till en del roliga karaktärskonsept. Länge leve tärningarna (även om friform är kul det oxå)
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Tja...

[color:red]...tycker du det är det upp till dig, det gör dock det inte omöjligt för Riotminds att lägga in poängssystemet bara för att det finns folk som tycker att det är roligare att slå med tärningar (vilket jag hatar, i alla fall när det gäller grundegenskaper.. gillar inte att lämna karaktärens kanske viktigaste färdigheter åt slumpen..)</font color=red>

Och det där med att karaktären blir annorlunda beror väll lite på hur man spenderar poängen? Om man nu gär samma sorts gubbe hela tiden och placerar poängen på samma plats så att den nya rollpersonen blir likadan som sin gamla är det ju inte reglernas fel utan mer personens brist på fantasi som sätter in. Eller?
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Samma gamla spår...

"Om man nu gär samma sorts gubbe hela tiden och placerar poängen på samma plats så att den nya rollpersonen blir likadan som sin gamla är det ju inte reglernas fel utan mer personens brist på fantasi som sätter in."

Jag har en spelare som är precis så där. Vad han än spelar, så är det exakt samma karaktär. Det kvittar om det är en hemlighetsfull Tremer, en Gangrel som sover i sitt eget gravkappell, en Skogsalvsdruid som skapar mat titt som tätt med en Sannt skapande-ring eller en Mörkeralvskrigare med B6 i Smide, en egen drake och 3 permanent spända arbalest. Som tur är så är han inte med så ofta, vilket faktiskt känns skönt då han har vissa Beserwisser-tendenser. Hm... Man kanske skulle tvinga honom till att spela barn nångång. >=[
 
Top