Nekromanti Hjelp til magisk artefakt - Kristall

Galdermester

Warrior
Er det forutbestemt hvor mange filamenter som frigjøres i kristallen?

Under kristall står det:
"Beroende av vilken magnitud som den alkemiske processen (Installera ackumelator) hade så får en kristall sjølv en motsvarande magnitud som avgør hur många filament som frigørs varje gång aktiveringsvilkoret uppfylls."

Her virker det ut som om det frigørs like mange filament som kristallens magnitud.

Under Installere ackumelator så står det at det bare at det maksimale filamentet som frigørs er lik magnituden på innstalere ackumelator.

Hvis det er slik at magikeren kan selv velge hvor mange filament som frigørs av kristallen, hvordan fungerer det i forhold til aktivering?
Burde det isåfall være en aktivator for hver filament kombinasjon en artefakt skal kunne gi ifra seg?

Feks. en aktivator som frigjør 1 filament, en anenn aktivator med annen aktiveringkriterier som frigjør 2 filament osv..

Gastono

Hero
Jag skulle tro att magnituden på installera ackumelator är samma värde som antalet filament som blir frisläppta.

Alltså ger en kristall med installera ackumelator (4) ifrån sig 4 filament.

Jag är inte säker men jag tror det bör vara så...

Avslagen_Cola

Warrior
Om du gör en kristall av tredje magnituden ger den ifrån sig maximalt tre filament varje gång. Om kristallen ska laddas kan man ladda den med "Ladda ackumulator", den får då lika många laddningar som magnituden, varje laddning är lika många filament som magnituden på kristallen, i detta fall tre.
Maxiamalt kan man tillföra tio laddningar av maxiamal storlek eftersom en kristall maximalt kan innehålla tio gånger magnituden filament. Om man tillför mindre laddningar kan man dock ha fler. I detta fall kan man t.ex. ha tio laddningar med tre filament vardera eller femton laddningar med två filament vardera.
Man behöver alstra filamenten med ett separat alstringsslag för varje laddning när kristallen laddas, i detta fall blir svårigheten Ob3T6 per laddning som tillförs.
Hoppas jag förklarade någorlunda begripligt :gremtongue:

k7e9

Hero
Om jag tolkat texten i Mystik & Magi boken rätt så frisläpps alltid samma antal filament från en kristall när aktiveringsvilkoret uppfylls...

Så har du en magnitud 3 kristall, så släpper den alltid ifrån sig 3 filament... Och kan max innehålla 30 filament.

Dock, skulle man ladda en kristall med 20 filament, och ha en magnitud 3 kristall... Så skulle den släppa ifrån sig 3 filament varje gång... Utom den sista, då det bara skulle bli 2...

Men, jag kan ha fel... Men det e så jag tolkar texten i mystik & magi som sagt... Sedan är det nog mycket upp till spelledare att få det att kännas rätt... Det finns alltid utrymme för lite personliga ändringar på reglerna! :gremlaugh:

Galdermester

Warrior
For å være helt ærlig så er det litt utydelig fortsatt :gremblush:

Du skriver bla.

"Om man tillför mindre laddningar kan man dock ha fler. I detta fall kan man t.ex. ha tio laddningar med tre filament vardera eller femton laddningar med två filament vardera."

Under Ladda Ackumulator står det:
"Magnituden på denna alkemiske process er lik med det antal laddningar man vil tilføre ackumulatorn".

og

"Observera at magnituden alltså inte påverkas av hur månge filament som varje laddning består av."

Tror jeg begynner skjønne litt faktisk :gremshocked:

Kan du komme med ett par eksempler?

Og du skrev at det:
"kristall av tredje magnituden ger den ifrån sig maximalt tre filament varje gång"

Det vil jo si at den kan gi ifra seg mindre også(?)
er det opp til magikeren og velge? kan han i dette tilfellet velge å få ut 1, 2 eller 3 magnituder?

Avslagen_Cola

Warrior
Jag tolkar det så att kristallen maximalt kan ge ifrån sig tre filament om den är på magnitud tre och på samma sätt kan man maximalt ladda den med tio gånger magnituden antal filament.

Nu när jag läser extra noggrant så inser jag att man inte kan tillföra mindre laddningar än vad kristallen är gjord för, alltså måste en kristall av tredje magnituden bestå av laddningar om tre filament vardera, dock kan kristallen sedan frigöra två filament i taget om man så önskar, det enda som påverkas är alstraslaget då filamenten ska tillföras. Sen så kan ju SL modifiera denna regel om så önskas.

En sak som jag funderar lite över är om man kan ladda en kristall med samma process upprepade gånger, dvs fylla på två laddningar i taget tills den blir full. Är detta möjligt eller kan man bara använda processen "Ladda ackumulator" en gång i taget? Det senare verkar mest logiskt för mig, annars blir det lite meningslöst att använda den processen på högre magnituder, men jag är ändå inte helt säker.

Galdermester

Warrior
"Jag tolkar det så att kristallen maximalt kan ge ifrån sig tre filament om den är på magnitud tre och på samma sätt kan man maximalt ladda den med tio gånger magnituden antal filament."

- Jepp, dette er jeg helt enig i :gremwink:

"Nu när jag läser extra noggrant så inser jag att man inte kan tillföra mindre laddningar än vad kristallen är gjord för, alltså måste en kristall av tredje magnituden bestå av laddningar om tre filament vardera"

-Nja.. Dette finner jeg ikke..
Under Ladda ackumulator står det:
"Magnituden på denne alkemiske prosessen er lik med det antall ladninger en vil tilføre ackumulatoren"

Altså kristallen har like mange laddninger som magnituden på Ladda ackumulator. Og den behøver ikke være lik Kristallens (som er lik magnitud som Installera ackumulator).
Men den kan ikke ha mer magnituder ladet enn Kristallen x 10.

"En sak som jag funderar lite över är om man kan ladda en kristall med samma process upprepade gånger, dvs fylla på två laddningar i taget tills den blir full."

I en laddning så kan en lade med hvor mange filament en vil..
I eksempelet så lager magikeren 3 ladninger, og velger og lade med 4 filamenter i hver, og må derfor slå 4 separate alstringsslag (Ob3T6). :gremconfused:

Er det Ob3T6 4 ganger pr laddning?

Hvorfor lager ikke magikere kun en laddning og velger og fylle den med feks 20 magnituder da.. :gremconfused:

Jo mer en prøver og forstå, jo mindre forstår en...

Avslagen_Cola

Warrior
Tolkade lite fel, man kan nog göra laddingar av valfri storlek. Dock tror jag att de skrivit fel i texten där, rent logiskt ska det ju vara ett slag för varje laddning och varje slag ska vara lika många Ob-T6 som antalet filament som finns i laddningen.
Jag skulle nog säga att man måste urladda en kristall innan man kan ladda den igen, eftersom man måste öppna den under processens gång. Urladdning sker effektivast genom att dissipera filamenten kontrollerat ett i taget.

Galdermester

Warrior
Ja, det er nok fel i eksempelet, og er nok som du sier.
Kom på det selv etter at jeg hadde lagt meg og lå og tenkte over det hele, men gadd ikke stå opp og rette på det igjen hehe.

Men er fortsatt litt i tvil angående hvor mange filament som frigørs hver gang. Under Kristall så virker det ut som om det er lik graden på kristallen (Innstallera Ackumulator), og under Installera Ackumulator så står det at den avgir MAKS filamenter lik Innstallera Ackumulators magnitud.

Jeg bruker flere aktivatorere isåfall, enda det er feil.
Feks en aktivator som utløses ved at en sier: "Batarial" og frigør et filament, og feks "Satarial" som frigør to filamenter.
Hvordan skal ellers en aktivator vite om magikeren vil frigi ett eller flere filamenter? Å bare bruke samme aktiveringen flere ganger burde vel ikke gå siden det er en maks grense på hvor mange filamenter en kan få ut og bruke på "en gang".

Men da er vel det hele løst tror jeg :gremlaugh:
Takk til alle som har bidratt

Syeth-hd

Warrior
magnitud 3 Kristall, ger alltid 3 filament. [ANT]

varken mer eller mindre.
som nämnts redan. magnitud 4 kristall lagrar som mest 40 filament.

jag tror mig minnas texten "en kristall ger alltid samma mängd filament som kristallens magnitud."

Avslagen_Cola

Warrior
Re: magnitud 3 Kristall, ger alltid 3 filament. [ANT]

Är det verkligen så? Hum hum... Kanske det. Låter ju iofs rätt logiskt när man tänker på det, eftersom varje laddning är av en viss storlek som är lika med kristallens magnitud.
Jag är för snäll som SL, så är det bara... Måste ändra på det.

Praetori

Warrior

Betänk dock att en kristall kan innehålla mer än EN accumulator.
Släng in ett par accumulatorer på lägre magnitud, det blir lättare att ladda upp kristallen i efterhand då.
Fyra accumulatorer på magnitud 2 är bättre än EN på magnitud 8. Det e lite vanskligt att alstra 8 filament (oavsett aspekt).

Dock e det lite "exploit" varning på det hela.......
Enligt min erfarenhet kan man göra sjukt kraftfulla moduluppbyggda artefakter på detta sätt.
Det är lättare, men lite mer omständigt att ladda kristallen....

Galdermester

Warrior

"jag tror mig minnas texten "en kristall ger alltid samma mängd filament som kristallens magnitud."

Ja det står noe sånt i teksten, det har jeg jo allerede påpeket.

MEN

under Instalera Ackumulator så står det:
"Det maximale antallet filament som frigørs varje gång som ackumulatorn aktiveras er lika med magnituden på denne alkemiske process."

Hvorfor står det ikke: :gremconfused:
"Antallet filament som frigørs varje gång som ackumulatorn aktiveras er lika med magnituden på denne alkemiske process."

Det er jo bare under Kristall det første står.
Så lager en en artefakt med Installera- og Ladda ackumulator + en aktivator så står det jo ikke noe plass at mengden filament er lik instalera ackumulator processen, derimot står det at den maks kan gi fra seg det antallet filamenter,,,

Galdermester

Warrior

"Fyra accumulatorer på magnitud 2 är bättre än EN på magnitud 8. Det e lite vanskligt att alstra 8 filament (oavsett aspekt)."

Det er da valgfritt hvor mange filament du vil ha i en laddning...?

Praetori

Warrior

Man måste fylla på accumulatorn med hela laddningar.
en accumulator på magnitud 8 måste laddas med minst en alstring av magnitud 8. Kan som mest laddas med 10 alstringar a Ob8T6.
Fyra accumulatorer på magnitud 2 kan laddas med 10 alstringar a Ob2T6, per accumulator. Således 80 filament totalt.

En kristall med endast EN kraftig accumulator kräver således mindre alkemi (endast en ladda accumulatorprocess) fast en grymt svårt alstraslag (för att faktiskt pula in en laddning). Detta gör den olämplig för "fältbruk" eftersom det krävs i princip en ritual för att ladda den.

En kristall med flera accumulatorer kräver flera alkemislag och alstringar. Fast på lägre magnitud. Det tar alltså TID, men är möjligt att göra utan extrema svårigheter.

Personligen tror jag att flera accumulatorer i en kristall rent designmässigt är till för att lagra Olika aspekter. Inte flera av samma, men det står inget om att det är omöjligt.

Galdermester

Warrior

"Man måste fylla på accumulatorn med hela laddningar.
en accumulator på magnitud 8 måste laddas med minst en alstring av magnitud 8."

Forstår ikke helt.
Antallet laddninger i Kristallen er lik Ladda ackumulatorens grad/magnitud, men det står jo utrykkelig at det ikke har noe med hvor mange magnituder som kan befinne seg i hver ladning (sålenge de ikke bestiger kristallens magnitud x 10 såklart).

Hvor finner du dette: :gremconfused:

"en accumulator på magnitud 8 måste laddas med minst en alstring av magnitud 8. "

Avslagen_Cola

Warrior

Om man ska ha flera kristaller kan man inte ha dem av samma magnitud eftersom filamenten inte får ha samma krökningstal om de ska befinna sig i närheten av varandra... Alltså kan flera kristaller endast användas vid ritualer och då måste de ha olika aspekter.

Praetori

Warrior
Re: magnitud 3 Kristall, ger alltid 3 filament.

Men en kristall kan inehålla en "eller flera" accumualtorer. Dock innehåller den minst en accumulator och en aktivator.

För att svara på Galdermesters fråga: För att ladda en accumulator måste man först använda sig av den alkemiska processen för detta ändamål. Magnituden är samma som accumulatorns magnitud (kan ha fel, har inte boken framför mig). Därefter måste man alstra de filament som skall fyllas på. Alstingen måste vara på samma magnitud som de antal filament som frigörs vid användning av accumulatorn.

En kristall innehållande en accumulator på magnitud 4 (som frigör 4 filament per gång) måste alltså fyllas på med alstringsslag på Ob4T6 (Detta beror förstås på vilken aspekt det rör sig om, men oftast). Om kristallen ifråga är helt uttömd måste alltså besvärjaren göra 10 separata alstringar på Ob4T6 för att helt fylla på accumulatorn.
Har man fler accumulatorer i en kristall måste man göra flera alkemiska processer (en för varje accumulator i kristallen).

Galdermester

Warrior

"Alstingen måste vara på samma magnitud som de antal filament som frigörs vid användning av accumulatorn."

"En kristall innehållande en accumulator på magnitud 4 (som frigör 4 filament per gång) måste alltså fyllas på med alstringsslag på Ob4T6"

Er du sikker på dette?

Under Ladda Ackumulator står det:
"Magnituden på denne alkemiske process er lik med det antallet laddninger man vil tilføre ackumulatoren.
Observera att magnituden alltså _inte_ påverkas av hur månge filament som varje laddning består av!!!"

I eksempelet så kommer det frem at en kan selv velge hvor mange filament hver laddning skal inneholde!
Detter er iallefall det jeg klarer og tolke utifra teksten og eksempelet.

antall filament som frigørs

"För att ladda en accumulator måste man först använda sig av den alkemiska processen för detta ändamål. Magnituden är samma som accumulatorns magnitud (kan ha fel, har inte boken framför mig)."

Det er vel ikke noe som tilsier at Ladda ackumulator må ha lik magnitud som Instakera ackumulator?

Instalera Ackumulator bestemmer vel bare hvor mange filament som frigørs hver gang, og hvor mange filament som Kristallen kan lagre.

Feks. Installera ackumulator magnitud 1, kan inneholde maks 10 magnituder.
Magikeren kan da for eksempel bruke Ladda ackumulator magnitud 4. Og lade to av laddningene med to filamenter og de to andre med tre filamenter, da vil Kristallen være full...

Praetori

Warrior

Har tyvärr inte boken här, men jag är tämligen säker på att alstringarna alltid måste vara lika stora/svåra som antalet filament som acumulatorn släpper ifrån sig åt gången.
Det står under beskrivningen för accumulatorer och kristaller.

Vad gäller den alkemiska processen för att ladda accumulatorn hade jag fel. Magnituden för processen är (vilket du riktigt nämner) lika med det antal laddningar du vill tillföra. En laddning kan dock aldrig bli mindre än accumulatorns magnitud. Att fylla på 3 laddningar i en magnitud 4 accumulator kräver alltså en alkemisk process på magnitud 3, samt fyra alstringar på magnitud 4.
Rätta mig om jag har fel, men det är så jag tolkat det =)