Nekromanti Hjärnstorming till Kampanj

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag tycker om när saker och ting är enkelt. Det blir så mycket lättare då. Och för ett tag sedan ramlade en liten idé till en kampanj över mig, och det hela man kanske skulle kunna göra något enkelt av det hela.
Det bästa av allt är att det kommer bli enkelt att "dela" upp kampanjen i tydliga delar, men man kan endå låta bli och rälsa spelarna för mycket. Dom kan komma att tro att deras val faktiskt spelar någon roll. :gremgrin:

Nu till själva grundtanken.

Rollpersonerna tillhör en besättning på ett handelsfartyg. Alltså kommer dom att resa runt i mundana ganska mycket och uppleva mänger med mystiska saker.

Kampanjen kommer att fokusera på tiden som rollpersonerna spenderar i hamnarna, där dom knyter kontakter, super och spelar bort sina löner, och kanske nån gång imellan åt hamnar i någon större knipa. Eller så gör någon annan besättningsmedlem det. Kanske finns det någon som är väldigt angelägen om att rollpersonerna skall ta med något litet, olagligt eller stulet gods. Som dom naturligtvis åker fast för och för fartygsbefälens sura mina och blir kanske sparkade. Vem vet, det går att svamla på hur länge som helst.

Men nu till de lite mer kluriga bitarna:

1. Vad kan rollpersonerna ha för roller ombord på fartyget?

Min grundtanke är att sätta dom som enkla besättningsmän, exempelvis en timmerman, en vanlig sjöman och kanske något stackars rikemansbarn med många äldre syskon som blivit satt på sjön för att lära sig något. Naturligtvis totalt sjöoduglig. Kanske även en sjöman med tvivelaktig bakgrund som blev tvångsrekryterad och kom på att han levde ett bättre och tryggare liv på sjön än som bandit i land.

Men är det "tråkigt"? Behöver rollpersonerna ha viktigare roller ombord, så att dom själva är med och påverkar handeln och annat?

2. Att väva ihop en sammanghängande plot som lever i de flesta hamnarna där rollpersonera figurerar.

Har en liten idé om att något som kan liknas vid hansan försöker växa fram, och allt vad det nu kan innebära. Naturligtvis vet rollpersonerna inget om detta till en början, men det kommer växa fram allt mer under tidens gång, och när dom själva till slut blir äldre, och kanske på något märkligt vis själva blir lyckliga fartygsägare, så kommer dom naturligtvis att sitta djupt nere i skiten med kontakter genom hela organisationen.

3. Vilka delar av mundana passar bäst? Storlek på fartyg? Folkslag?

Cirefalier eller Sabrier är tanke nummer ett. Det är dom som är sjöfolken, annars så finns ju asharierna men dom känns så standard. Folket ifrån Thalanmur känns för ogillade. Jargierna känns inte riktigt som några sjöfarare, men kanske kand om komma ifrån fristaten colonan, eller perenne? Just nu känns det mest aktuellt. Och storleken på fartyget är en av de saker som ger mig mest huvudbry. Ett stortfartyg = stor besättning, mer varierade uppgifter ombord(okej, det är fel, men fler typer av besättningsmän) men å andra sidan skogsmånga slps att hålla reda på. Mellan stortfartyg känns nog mer rätt just nu (med nånstans mellan 10-15 man ombord, kanske mer). Och ett litet fartyg då känns det som om det bara blir rollpersonerna ombord.

Nu har jag bablat på lite, men har för en gång skull halvkoll på vad jag skrivit, men det känns endå som om jag glömt några delar av vad jag tänkt. Men kom gärna med andra tankar, tilläg eller resonemang. Eller erfaranheter ifrån liknande tankar/ideer.

Nu när jag tänkerefter så har jag ett kort tilläg med en gång. Att äventyren är starkt kopplade till olika hamnar underlättar en hel del för mig som sl när det gäller förberedelser. För så som jag ser det så kommer varje Hamnbesök att bli en del i kampanjen. Och om jag försöker ha 4-5 hamnbesök "färdiga" med lite händelser osv inför varje spelmöte så kommer jag utan problem att kunna vara välförberedd, och det på ganska olika händelseförlopp. (alltså beroende på ifall rollpersonerna åker till Thalanmur eller fjärran väst). Och när man fixar en del/hamnbesök så blir det ju lite med spelldearpersoner, värdshus, och mycke annat, som sedan ganska enkelt går att hålla ordning på och återanvända. Det är ju bara att samla ihop alla atäckningar ifrån den delen och spara tills nästa besök i hamner, då stora delar redan är kirrat, bara att lista ut lite nya händelser, kanske lägga till nån/några slps och sen e de kirrat. Det blir enkelt.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
1. Vad kan rollpersonerna ha för roller ombord på fartyget?...Men är det "tråkigt"? Behöver rollpersonerna ha viktigare roller ombord, så att dom själva är med och påverkar handeln och annat?
Det kommer an på hva spillerne liker egentlig, og størrelsen på båten, på en større båt, kan de ha mindre viktige roller, på en mindre båt kan de ha viktigere roller, men rollene bør ha mulighet for avansement, hvis de skal blandes opp i et "Hansaplot".
Storlek på fartyg
Tja.. jo større skip jo større rekkevidde, jeg vil tro et skip som farter rundt omkring på havet har en besetning på 30-40 eller mer.
 
Top