Det här kommer att bli ett ogenomtänkt inlägg, eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill. Den här frågan utgår nämligen från ett regelsystem som just nu är extremt vagt i kanterna, och därför inte riktigt värt att förklara, men utgå gärna från följande när/om du svarar:
1) Spelledaren förbereder inte ett scenario i detalj utan improviserar det mesta.
2) Rollpersonernas färdigheter kan användas i de flesta situationer bara spelaren kan förklara hur och varför.
Det gäller kontakter. Jag är inne i en period då jag gillar när saker har regelmässiga effekter och inte bara är bra för stämningen i spelet. Det beror på att jag inbillar mig att spelarna blir extra uppmuntrade att göra något om reglerna ger dem någon form av fördel när de gör det. Antag att rollpersonerna är upptäcksresande och ska utforska en farlig djungel. Innan de gör detta söker en av rollerna upp sin gamla vän professor Drövel (som eventuellt finns nedskriven på rollformuläret, men även kan skapas efter ett lyckat färdighetsslag för kontaktsökande), som har lett en expedition in i just den djungeln och uppenbarligen återvänt med livet i behåll. Han berättar lite om sina äventyr där.
Hur ska man göra för att mötet med professorn faktiskt ska ge rollpersonerna någon fördel i djungeln och inte bara vara en kul anekdot?
Det finns uppenbara svar på den frågan. Jag vill gärna höra både dem och de mindre uppenbara svaren. Varför då? kan man fråga mig. Jo, för att jag hoppas att någon kommer att säga något intressant som skickar iväg mina tankar i någon ny riktning, och om någon har något förslag som jag själv inte redan har tänkt på.
Jag tänkte egentligen skriva något om relationer i allmänhet, men det gör jag någon annan gång.
/tobias
1) Spelledaren förbereder inte ett scenario i detalj utan improviserar det mesta.
2) Rollpersonernas färdigheter kan användas i de flesta situationer bara spelaren kan förklara hur och varför.
Det gäller kontakter. Jag är inne i en period då jag gillar när saker har regelmässiga effekter och inte bara är bra för stämningen i spelet. Det beror på att jag inbillar mig att spelarna blir extra uppmuntrade att göra något om reglerna ger dem någon form av fördel när de gör det. Antag att rollpersonerna är upptäcksresande och ska utforska en farlig djungel. Innan de gör detta söker en av rollerna upp sin gamla vän professor Drövel (som eventuellt finns nedskriven på rollformuläret, men även kan skapas efter ett lyckat färdighetsslag för kontaktsökande), som har lett en expedition in i just den djungeln och uppenbarligen återvänt med livet i behåll. Han berättar lite om sina äventyr där.
Hur ska man göra för att mötet med professorn faktiskt ska ge rollpersonerna någon fördel i djungeln och inte bara vara en kul anekdot?
Det finns uppenbara svar på den frågan. Jag vill gärna höra både dem och de mindre uppenbara svaren. Varför då? kan man fråga mig. Jo, för att jag hoppas att någon kommer att säga något intressant som skickar iväg mina tankar i någon ny riktning, och om någon har något förslag som jag själv inte redan har tänkt på.
Jag tänkte egentligen skriva något om relationer i allmänhet, men det gör jag någon annan gång.
/tobias
På ett sätt också så kan man ju tänka att det är helt okej ifall att vissa av dom mötena är jättelätta att klara bara man kommer på att ha dom, så är det liksom att man får välja mellan att göra sin forskning först eller att bara kasta sig ut i djungeln och få det asjobbigt.
(Om jag fattar dig rätt i allafall så är det regler som i bonusar eller regelmekaniker som du menar, det är lite svårt att fatta alltid på dethär forumet men jag tänkte att jag tolkar det som att Snow fattat rätt.) Dethär funkar ju även om man improviserar för du kan ju lika gärna hitta på hemma hos professorn som i själva djunglerna.