Nekromanti Hjäp Magnus med hans nästa gubbe! 2 frågor

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Hej!

Som ni säkert vet gick min Shifter Urban Ranger och fetdog i vår första spelomgång. :gremfrown: Nog om det. :gremlaugh:

Nu ska jag göra en ny gubbe som ska vara monk, en cool kille som ska vara tystlåten och mystisk, och... ööööh... ja, lite sådär monkig att han gör konstiga saker... asså...

Vad är en monk egentligen?

Och sen ska jag spela någon ras som inte är människa. Det får vara en EL +1 gubbe, eftersom jag får skapa en lvl 2 monk, och jag vill ha förslag på spännande raser som passar som monks.

Så mina två frågor som jag hoppas få svar på är:

1. Vad gör en monk förutom att vara cool och mystisk?

2. Vilken ras ska jag spela?

M.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
[color:\\"purple\\"] Så mina två frågor som jag hoppas få svar på är:

1. Vad gör en monk förutom att vara cool och mystisk?

2. Vilken ras ska jag spela?
[/color]

Frågade Magnus

En munk alltså. Jag tycker det är coolt med lite idealistiska munkar, fattigdomslöfte och så.

En Aasimar blir cool, förutom att dom får +2 wisdom så har de cold damage reduction, (eller har dom inte det?), det betyder att de kan gå omkring I munk kalsongerna även när det är kallt och snö, typiskt häftigt

Han kan traska runt och hälpa folk i nöd, men han kan ju vara knepig och svårförståelig så att han inte blir utnyttjad av skurkarna.

Bara ett förslag

Bombu
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
passar nog inte

Med tanke på resten av spelgruppen så är det inte direkt lämpligt med någon som vill rädda världen från ondska och hjälpa de fattiga och sjuka...

Nått mer neutralt eller elakt är nog att föredra tror jag.

chrull
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1. Vad gör en monk förutom att vara cool och mystisk?"

Religiös, förstås. Irriterande vis, fullproppad med kinesiska lyckokakor och smarta visheter.

Boktips: Ronan Candappa's "Little Book of Wrong Shui". Full av små irriterande visheter som ens munk aldrig kan klara sig utan.

Exempelvis:

"Never place a rock near a hard place."

"Always place front doors at the edge of your house. Internal front doors are bad wrong shui."
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"Vad är en monk egentligen?

Och sen ska jag spela någon ras som inte är människa. Det får vara en EL +1 gubbe, eftersom jag får skapa en lvl 2 monk, och jag vill ha förslag på spännande raser som passar som monks.

Så mina två frågor som jag hoppas få svar på är:

1. Vad gör en monk förutom att vara cool och mystisk?

2. Vilken ras ska jag spela?"


Om jag inte minns fel så spelar ni i Eberron. Varför inte spela något som man normallt inte tänker på som Monk? ;-)

En Warforged Monk :gremlaugh:

// Radagast
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
1. Vad gör en monk förutom att vara cool och mystisk?
Det finns en sång om det, men den tror jag att jag ska bespara de yngre läsarna (de kan säkert rimma själv i vilket fall)...

Utöver det så slår de sig i huvudet med en planka, skriver tjocks böcker mycket långsamt, mediterar, sjunger munksånger, bränner häxor, pratar latin, odlar grönsaker och skakar hand med turister. Borde hålla dig sysselsatt ett tag.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Ni spelar i Eberron eller hur?

2. Kalahastar (tror det stavas så)
Kalahastars är lite tråkiga i det att de sterotypt går runt och slåss mot Dreaming darks hantlangare och all annan ondska men de är coola i det att de lätt kan multiclassa till psioniker. Om vi bortserfrån munchkin fördelar som psikrafter ger och att K. får 1 powerpoint/level så finns det en del roliga psifeats som gynnar munkar, Psistrike och Gr. psistrike är nog bäst men jag tycker det skulle vara j***ligt coolt med en munk som kan springa på väggar (Up the Walls featet), särskilt tillsammans med Spring attack (nu går det åt så många feats för den kombinationen att det är nästan omöjligt men det skulle vara såååå coolt)

En annan intressant ide är alvmunk, särskilt för valenar alverna är det ju troliga att de har munkar. En tystlåten valenar alv sminkad att se ut som en deathless vars munkorder letar efter bevis att Döds drakmärket fortfarande finns (så de kan döda dem). Det kommer få folk att undra vad han egentligen vill med dem...

Fast en Changling munk skulle vara coolt med, stenhård kille som kan anta vilken form han vill. Skulle kunna bli en bra lönnmördare...


Oj , jag tänkte itne skriva så mycket men drogs med. Fick ett par andra bra uppslag till egna karaktärer i framtiden. Förresten vad skulle ni säga att den svenska översättningen av 'deathless' är?
Själv skulle jag nog använda ordet 'livsdöd'

-A
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Coolt förslag

Kollade extra noga på Asimar, men den är för god och snäll för att passa in i gänget... de andra är AAPCHL*

M.

(Arkaham Asylum Professional Certified Homicidal Lunactis)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Kalahastars och alver

Kalahasters kollade jag lite på men de var för goda och snälla. Tänkte fråga Dante om jag fick spela en avfällningsdrow, men det ska tydligen inte vara så "on-topic" i Eberron... så jag ska kolla lite närmare på alverna, så som du föreslår!

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Huga!

Det vore kul. Problemet är att vårt gäng har (ganska snabbt) utvecklat ett oresonligt hat mot Warforged och Lord of the Blades (som vill göra sig av med partyt efter att de sänkt tre warforged). Så det blir lite svårt att få in en sådan och bibehålla trovärdigheten. Dessutom är alla Distrustful, och skulle aldrig acceptera en Warforged.

Men jag ska klura på om det kan funka.

M.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Vad gör en monk förutom att vara cool och mystisk?
Givetvis är han mästare på kampsport. Men för att göra det lite roligare kan du satsa på att göra honom till "aikido-mästare" i stället för den typiska shaolin-munken. Kolla för övrigt på Chuin i Remo-böckerna för en riktigt cool kille.

Vilken ras ska jag spela?
Människa duger nog. Nu vet jag dock inte vilken värld ni spelar i och vilka raser som finns, så det kanske finns bättre alternativ.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
1. Eberron och 2. Allt finns

Det är ju lite av Eberrons grund att allts om finns i D&D finns i Eberron. :gremlaugh:

Så jag har ett fyrtiotal böcker med regler och tillägg att välja mellan!

M.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Ny alternativ: Outsider

Annars finns ju Water Mephling (Planar Handbook).

Small (+på Attack, Hide etc.)
Land speed och Swim speed 30 ft.
Breath weapon
Favored Class: Monk

Kan det bli bättre?

// Radagast
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Coolt förslag

Kollade extra noga på Asimar, men den är för god och snäll för att passa in i gänget... de andra är AAPCHL*

M.
Nu har det kommit indikationer på att magnus måste utmanas, och inte vara så snäll som han är i verkligheten(?) :gremsmile:

Alltås en butter munk.

Då skulle jag gå för en kärv dvärgmunk.

Med riktigt grova säckvävskläder, mörkt hår, och en uppsyn som får även stora skurkar att ta ett steg tillbaka.

Svarta ögon som bistert stirrar upp på de storvuxna människokrigarna, utan nån som helst känsla av respekt.

Den bistre dvärgmunken överaskar med att dricka nått superbittert te, den som vågar smaka gör inte om misstaget.

Fattigdomsmunken passar lika bra även om han är ond.

Bombus andra förslag
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"1. Vad gör en monk förutom att vara cool och mystisk?"

En munk i D&D är precis så som Steven Seagal tror att han är.

"2. Vilken ras ska jag spela?"

Gnom!


Storuggla, som lutate mot munk innnan han valde rackare
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vad är en monk egentligen?
Jag tycker du ska koncentrera dig mindre på hur standardmunken är, och mer på vilken munk du själv vill spela. :gremsmile:

Om jag själv skulle gjort en monk i nuläget så skulle han ha flera gnostiska drag. Han skulle vända sig från allt vad gudar heter, dessa usurpatorer, och istället vända sig till skaparen. I Forgotten Realms skulle det väl vara att tillbe Ao. Han har nått insikt, och genom skaparen kommer han tillslut att kunna lösgöra sig från sitt kroppsliga fängelse. Stackarna som inte nått insikt kommer bara att reinkarneras in i ett nytt fängelse efter döden. Han främsta syfte under sin tid i fångenskap är att sprida kunskapen, så att andra kan nå insikt.

Ja, det där var lite kuriosa. Du verkar ju redan veta vad du vill spela.

2. Vilken ras ska jag spela?
Men det här är ju självklart! Det finns bara ett svar på den här frågan. Half-Orcs är ju som klippta och skurna för rollen.
 
G

Guest

Guest
Aasimar Monk of the Righteous

Jag börjar baklänges. 2) Spela Aasimar. Deras bonus på Cha och Dex passar perfekt till Monk. Damage resistance +5 (fire, cold, electricity) kommer också väl till hands för en klass utan rustning. 1) Jag tycker du ska spela en Monk med en "mission". Detaljerna väljer du efter tycke och smak, men några exempel kan vara: A) Du kommer från landsbygden och har sett hur fogdarna suger ut böndernas familjer. Du har svurit en ed att försvara de som har det svårt mot förtryck och de härskande klasserna (Robin Hood, rebellisk Ronin). B) Dina föräldrar mördades av en magic-user och du har vigt ditt liv åt att bekämpa onda magic-users. C) Du söker din inre själ. Genom att ägna ditt liv åt att hjälpa "de rättfärdiga" hoppas du kunna nå ditt eget nirvana - perfekt självkännedom.

Fast egentligen tycker jag inte du ska spela Monk alls. Välj Dwarven Fighter, stig några grader och gå sen och leta upp den där jäveln....
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Hädelse 2

2. Vilken ras ska jag spela?
Men det här är ju självklart! Det finns bara ett svar på den här frågan. Half-Orcs är ju som klippta och skurna för rollen.
Halvorchmunkar borde förbjudas; det är nästan lika vidrigt som halfling paladin och dwarven druid. Vad skulle gamle Gygax tycka om sådana här idéer? Hedra spelets själ!
 
Top