DoD Hjältepoäng

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Hur tolkar ni regeln för utdelande av hjältepoäng? Hade gärna fått någon referens, gärna med hänvisning till Dimmornas Dal äventyren.

Så här säger regeln:

Efter ett mäktigt stordåd kan SL eller äventyret belöna dig med en hjälteförmåga. Det bör ske sällan, aldrig mer än en gång per normallångt äventyr.

Edit: Det heter kanske inte poäng längre men i mitt huvud gör det fortfarande det :)
 
Last edited:

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag kör dimmornas dal med min grupp och jag tror vi spelat fyra eller fem möten. Det har blivit en del intrigerande och slumphändelser så efter fyra till fem möten är Ridders rös det enda deläventyr de är klara med. Jag gav dem varsin förmåga efter det. Nu är de i Bothilds Bryte och antagligen kommer jag att ge dem varsin förmåga när de är klar med det äventyret också. Planerar inte att vara så generös med dem framöver men vill ge dem ett par förmågor ganska snabbt för att öka deras överlevnadschanser eftersom hela gruppen varit nära att stryka med två gånger redan.

Sedan håller jag med dig om att det gott kunde funnits ett system för att samla hjältepoäng för att köpa förmågor i stället för de lösa riktlinjer som finns i reglerna. Personligen tycker jag att man kunde få välja att använda ett kryss för att antingen slå över för att höja färdigheten eller för att slå lika med eller under för att få hjältepoäng som man kan köpa förmågor för. En förmåga skulle i så fall kunna kosta exempelvis åtta hjältepoäng.

Då hade det ändå varit bra att få kryss när man har 18 i färdighet och spelarna hade fått mer kontroll över sin utveckling. Jag hade nog även låtit spelarna använda hjältepoängen i spel, exempelvis för att slå om ett slag eller liknande.

Oj, nu spårade jag visst ut lite och började skapa nya regler så nu avslutar jag det här svaret.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Äventyren i Dimmornas Dal är ju av lite olika kaliber, så jag skulle inte dela ut Hjälteförmågor efter varje äventyr. Kanske efter att ha spelat t.ex. Ridders Rös och Trolletinn så skulle jag kunna tänka mig att dela ut en Hjälteförmåga, eller kanske jag skulle spela ett äventyr till. Alltså om de gör något hjältemodigt som jag kastar på dem som räddar livet på alla i Utkante t.ex. eller vart tredje äventyr.

Samtidigt kan jag tänka mig att dela ut en Hjälteförmåga efter Dimön och efter Gårdagens by. De känns mer substaintiella.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Om man tittar på DoD'91 så är väl det en ok lista. Visst man får tänka på vad motsvarighet är i Dimmornas dal.
* Uppnå 21+ i en färdighet.
- Detta finns redan i DoD'23, man uppnår max i en färdighet (FV18).

* Vinna tornering med fler än 400 deltagare.
- 400 blir nog svårt men 30 kanske. Det viktiga här är att personen från alla fraktioner eller åtminstone så många som möjligt ställer upp. Sedan kanske inte hästar och så är så aktuellt i Dimmornas Dal, kanske mer då 'Grand Melee' (vad heter det på svenska - Fotröj?).

* På kungens uppdrag rädda prinsessa.
- I brist på kungar så kanske man räddar en viktig person för en ledande figur i en fraktion som finns i Dimmornas dal.

* Döda fiendens härförare.
- Om man väl har kommit på vilken fraktion som man känner för att ha som fiende så finns det ju en måltavla här.

* Upptäcka ny kontinent.
- Tror att Dimmornas dal redan är upptäckt, tyvärr.

* Leda belägring och erövring av fientlig borg.
- Vet inte hur mycket belägringar det blir i just Dimmornas dal men man vet ju aldrig.

* Stjäla skatt från monster utan att döda det (alltså från drakar och liknande).
- Det här borde väl kunna gå. Borde väl finnas någon drake eller liknande som har något glittrigt.

* Döda monster (fortfarande drakar och liknande).
- Vissa spelare föredrar det här i stället för att som en simpel tjuv stjäla skatten. Märkligt.

* Rädda kungarike från undergång.
- Rädda Utkante blir det närmaste. Det är ju trots allt en hel by med invånare.

* Besegra annan hjälte.
- Det borde väl finnas en och annan. Åtminstone till slut.

Skämt och sido, visst man kan ha det här som mall och jag kommer nog ha det i åtanke i alla fall (jag är gammal nog för det). Det viktigaste är nog ändå att man ska förtjäna det, alltså göra något bra, för många. Att döda ett troll långt bort i ena hörnet utav utav Dimmornas dal är kanske bra för de som senare färdas där men att rädda Bonden Erks gård från det hemska trollet inte bara räddar Erk och hans familj utan även mat till förmodligen Utkante, det är något helt annat.

Också när man är SL så kan man ju ha i åtanke hur lång kampanjen ska vara. Delar man ut en hjälteförmåga ungefär var femte spelmöte så kommer spelarna vara riktigt stora hjältar efter ungefär 20-25 spelmöten. Har man tänkt sig en kortare kampanj så kanske man måste vara lite mer frikostig vad gäller vad som är ett hjältedåd.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
I nya DoD finns det en massa hjälteförmågor, då vill i alla fall jag att de ska komma i spel på ett annat sätt än i Expert där det bara fanns en handfull.
Det poängsystem hade kanske inte varit helt fel då de känns ganska varierande i hur bra de är. Jag får känslan när jag läser dem att visa aldrig kommer att väljas om man bara kommer få välja typ tre stycken under en karaktärs lifstid.

Eftersom nästan alla förmågor kostar VP blir det kanske ändå en naturlig begränsning i hur många man kan använda och att det istället blir att fler förmågor ge ökad bredd på karaktären istället för mer kraftfull men det måste kanske testas i spel.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Personligen tycker jag att man kunde få välja att använda ett kryss för att antingen slå över för att höja färdigheten eller för att slå lika med eller under för att få hjältepoäng som man kan köpa förmågor för. En förmåga skulle i så fall kunna kosta exempelvis åtta hjältepoäng.
Det ger spelarna lite fler val/beslut när de sätter ut sina kryss och precis som med höjningarna av färdigheterna så kommer förmågorna komma vid lite olika tidpunkt beroende på turen med tärningarna.
 
Top