Nekromanti Hjältekvinnor i en patriarkal värld

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
[OBS! Ej aprilskämt, kände att det behövde skrivas idag. Slut OBS]

Jag har ett problem som jag skulle behöva lite expert-input på. Det är nämligen så att jag ska spelleda ett gäng från min gamla universitetsklass, allihopa nybörjare, och eftersom de alla gillar Game of Thrones så ska vi spela A song of Ice and Fire RPG. De har alla fått göra karaktärer och ett hus tillsammans i ett litet förmöte som vi hade, och de verkar ganska taggade på att nu få börja spela. So far, so good.

Men nu är det så att en av spelarna är en kvinna, och hon har skapat en kvinnlig rollperson, och utifrån de val hon gjort och hur vi snackat om spelet får jag intrycket av att hon gärna vill spela lite hjälte. Jag har såklart inga problem med det, men när jag började fundera på hur jag skulle lägga upp det på bästa sätt så fick jag lite huvudbry. Detta eftersom världen är ganska starkt patriarkal, och kvinnor som regel förväntas att inte ägna sig åt sysslor som att slå skurkar på käften. Det finns några undantag i canon såklart, men de presenteras också som undantag som ständigt blir påminda om att de är kvinnor.

Det jag först funderade på var att helt enkelt tona ner de patriarkala strukturerna och förväntningarna på kvinnor, och tillåta henne att vara som hon vill utan att någon påpekar att hon är "okvinnlig". Eller så kanske hon har det lättare eftersom hon är en del av adeln, och att hon därför kan få vara lite "excentrisk" utan att någon reagerar nämnvärt. Men så tänkte jag också att det ju faktiskt finns ganska mycket bra story att hämta ur "adelsflicka (hon är 15 år ingame) gör revolt mot samhällsstrukturer och visar männen att kvinnor också kan", att det kanske kan bli bra spel av att hon bryter mot förväntningar osv. Fast jag vet ju samtidigt inte om hon skulle tycka att det sabbade hennes spelupplevelse, att hon liksom bara vill vara en hjälte och slippa bli påmind om sexistiska strukturer i vår värld. Jag är också rädd att jag kommer göra det fel eller för mycket, så att hon känner att hon måste ge efter inför förväntningar och pikar om att hon beter sig "okvinnligt".

Så jag vänder mig till er, visa WRNUare, och undrar: hur hade ni gjort? Har ni varit med om något liknande och hur löste ni det? Får ni några uppslag på hur man kan låta en kvinna vara badass och kicka patriarkatet i bollarna och känna sig cool, på ett bra sätt?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tycker du tänker helt rätt här. Bra att du har de här tankarna och fundera på hur det ska hantera det!För det första, ta en diskssion med spelgruppen. Ställ frågan?

"Vill vi ha kvar sexismen som finns i böckerna/TV serien? Är det viktigt för oss att kvinnliga roller och kvinnor bemöts skitdåligt på grund av deras kön? Är det skitviktigt att vi har med tusen beskrivningar av bröstvårer och minst en våldtäckt i timmen för att vara true to GRR Martin, eller kan vi skippa våldtäcksglorifiering och överdrivet många bröstbeskrivningar?"

Förmodlingen kommer ni fram till svaret "Nej, sexismen är inte speciellt viktig. Den kan vi skita i." eller möjligen "Vi kanske behåller lite sexism men tonar ner den rejält. Typ, vi har kvar patriliärt arv men skippar de andra."


---


Ett annat sätt att hantera det är att faktiskt se att Games of Thrones världen har ganska mycket variation när det kommer till könsroller. Och det finns en massa fläckar på värdskartan där sexismen är betydligt mindre.

Till exempel har Wildling norr om the Wall mindre sexism. The Hill Tribes i som lever vid Montain of the Moon och Vale of Arryn hade bevisligen kvinnliga hövdingar de med. I Dorne är män och kvinnor jämställda i lagens ögon och det verkar vanligt att även kvinnor genomgår millitär träning. Av hur Meera Reed för sig verkar även the Crannogmen ge kvinnor ett ganska stort handlingutrymme. Osv.

Så om man har huvudsätet för bettelsen i till exemple Dorne kan man också minska problemen med sexism.


---

Här har vi antal länkar som berör ämnet också:


http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-lady-knights/

http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-expectations/

(Speciellt de här två första länkarna. Det fokuserar närstan exakt på det här problematiken.
Speciellt den andra länken tar upp den här grejen:

"Men så tänkte jag också att det ju faktiskt finns ganska mycket bra story att hämta ur "adelsflicka (hon är 15 år ingame) gör revolt mot samhällsstrukturer och visar männen att kvinnor också kan", att det kanske kan bli bra spel av att hon bryter mot förväntningar osv. Fast jag vet ju samtidigt inte om hon skulle tycka att det sabbade hennes spelupplevelse, att hon liksom bara vill vara en hjälte och slippa bli påmind om sexistiska strukturer i vår värld. Jag är också rädd att jag kommer göra det fel eller för mycket, så att hon känner att hon måste ge efter inför förväntningar och pikar om att hon beter sig "okvinnligt"."
)


http://www.gamingaswomen.com/posts/2...-gaming-group/

(Den här länken har ett par beröringspunkter den med)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag hade pratat med spelaren, och frågat vilken slags ståry som hon vill ha och förväntar sig och framförallt INTE vill ha, samt diskuterat förslag och vinklingar på ståryn. De gånger som något sådant har hänt (både när jag är spelare och spelledare) är också de gånger som det har funkat bäst.

Det som har funkat näst bäst är när kön inte har varit en issue i kampanjen, utan har valt en annan grej att bli ståryns problem (en del skulle säga "som substitut", men det vill jag verkligen inte säga). Problemen för Tauriel handlar om att hon inte är sindar-alv och därför inte värdig en noldor-prins, inte att hon är kvinna.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Standardrekommendation 1, fråga henne. :)

Ta reda på vad hon tycker är lockande och vill utforska i den världen. Nämn att du kan köra efter båda alternativen som du nämnde. Vissa rollspelar för att de vill glömma vardagen, vissa rollspelar för att utforska saker. Det är mycket möjligt att möjligt att svaret är "det låter intressant, bara jag slipper X och Y." Då är det bara att skippa X och Y.

Kom ihåg, hon gillar GoT, du har utlovat GoT, och hon har valt att skapa en kvinna i GoT. Oddsen är att hon vill ha en värld som känns som GoT med den utmaning det ger.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle också frågat henne, och förklara precis de tankar du tar upp här. Alla är olika liksom; en av mina kvinnliga spelare -vill- ofta få kämpa emot patriarkala strukturer och förtryck när hon spelar kvinna i historiska settingar, men för andra är det kanske int alls den typen av culture gaming-immersion de är ute efter, liksom. Det finns ingen generell regel (utöver såtillvida att kvinnliga karaktärer ska skildras lika komplext och intressant som manliga oavsett hur patriarkal världen är), utan det är liksom upp till er i spelgruppen att avgöra hur ni vill ha det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, det låter som om alla dina spelare är insatta i Game of Thrones. Så även din kvinnliga spelare utgår jag ifrån? Då vet hon naturligtvis att det inte är en lek att vara tjej i Westeros. Det finns massor med karaktärer som har "hjälte-potential" om de vore rollpersoner (som Arya Stark, Osha, Daenerys Targaryen, Asha Greyjoy, Brienne av Tarth, Ygritte, Arianne Martell... t.o.m. Cersei Lannister eller Melisandre). Men de måste kämpa mot hur samhället fungerar på olika sätt.

Snacka med din spelare om hon är OK med det.
w176 said:
Eller så vill hon spela en roll av de kön hon själv identiferar sig med. Och så kanske hon gillar Game of Thrones för you know, politiska intriger, drakar, cool magi, epsika storylines.

Inte för att hon är jättesugen på att spela en massa kring våldtäckt. Eller för den delen ha allvetande bröst (GRR Martin är exert på gå från att skriva utoifrån rollen perspektiv till att plötligt gå över till en allvetande berättare som beskriver hur rollens bröst ser ut). Eller någon annan an den sunktiga sexismen i Game of Thrones.

Bara för att man kvinna som spelar en roll med samma kön som sig själ och för att man tycker Game of Thrones är br,a betyder det inte att man uppskattar att spela på den sunkiga sexismen i serien.

Hon kan mycket väl vilja spela kvinna, och vilja spela Game of Thrones av helt andra anledningar än att hennes roll ska utsättas för sexism.
Arfert said:
Som jag sa, han får snacka med sin spelare och höra vad hon tycker. Varför kommenterar du mig med självklarheter? Se Ymirs inlägg ovan, så tänker jag med i den här frågan.
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Tackar för alla era kloka svar! (och länkarna w176, det var mycket bra läsning!)

Har varit lite avigt inställd till att snacka för mycket om förväntningar på spel och spelstil innan med spelarna, eftersom ingen av dem spelat innan och vi nu spelar för att de vill testa vad det här med rollspel faktiskt är för något. Då känns det som att jag kanske bara förvirrar dem mer än nödvändigt, när allt de vill bara är att testa hur det går till. Men ni har ju såklart rätt i att det här är något vi borde snacka om, iaf så ska jag ta ett snack med kvinnan i gruppen om hur hon ser på det här och låta henne bestämma hur hon vill göra. Ska göra det enskilt dock, så det inte blir konstigt och det verkar som att jag pekar ut henne som ett problem inför gruppen. Vi är alla mycket goda vänner, men det kan ju alltid bli avigt ändå.

Som sagt, tack för hjälpen. Fortsätt gärna debattera ämnet om det är någon som har intressanta funderingar eller erfarenheter.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Eftersom alla andra har lämnat så bra och så smarta svar när det är den första April lämnar jag här min egen input till diskussionen.



 

Nyhammar

Veteran
Joined
6 Apr 2014
Messages
6
Jag tror att du kanske måste tänka igenom två saker: Hur realistiskt vill jag att mitt rollspel ska vara, och hur trogen vill jag vara Game of Thrones? Jag skulle rekommendera att du kanske tonar ner realismen och Game of Thrones mer problematiska delar ifall du tror att folk är ute efter en mer "typisk" spelupplevelse. Men det finns också något hemskt intressant att spela med rasism, sexism, våld och orättvisor i ditt spel, av liknande anledningar som rasism, sexism, våld och orättvisor finns med i böcker som A Song of Ice and Fire. Vår värld är orättvis och att utforska delar av dessa orättvisor i ett spel kan vara både givande och, på brist på bättre ord, roligt, men det är också svårt som spelledare att veta var balansgången mellan "rätt" nivå av hemskt går och när man bara gör alla arga, ledsna och upprörda. Sexism är särskilt svårt att porträttera om man själv är man och har kvinnliga spelare, då du antagligen inte har samma erfarenheter som en kvinna och ditt "spelande" av sexism kan lätt tolkas som att du är genuint aggressiv eller bara sexistisk i vekligheten.

Vad de andra har sagt tidigare är definitivt sant: fråga dina spelare vad de vill ha ut av upplevelsen (nu förstår jag att det inte kanske funkar för dig nu, men ha det i bakhuvudet när du spelar). Själv brukar jag ha nästan utvecklingssamtal med mina spelare där jag frågar dem vad de tycker kärnan i kampanjen är och vad de vill ha ut från sin rollperson och sitt spelande. Det gör det mycket enklare sen att planera spelmöten och se till att alla blir nöjda, samtidigt som du själv blir mindre rädd att trampa någon på tårna. Självklart behöver du inte göra detta men tänk lite på vad din "core experince" ska vara: Komedi? Action? Drama? Skräck? Exploration? I vilken proportion ska du prioritera dessa? Ifall ditt svar verkar vara att du lutar mot en mer drama-orienterad eller skräck-orienterad kampanj, så passar orättvisor som rasism och sexism in bra, men i mer "light-hearted" kampanjer så bör de lysa med sin frånvaro (såvida du inte gör som mig och spelar Sam O'cole, redneck and zombie-racist. Goddam brain-muchers, always stealing our jobs and dirtying our water).
 
Top