Jo som vissa av er vet så har jag hållit på med att konstruera ett system för snabbt oneshot grottkrälade framförallt på konvent.
I helgen var första betatestandet på Tärnigen avgörs vårkonvent.
Överlag fick jag ett väldigt possetivt motagande av spelet och spelarna hade en kul upplevelse.
Men som alla vet så är beta beta och därför inte helt perfekt i alla avseenden. Vissa ändringar gjordes under pågående spel och andra håller jag på med nu.
Hur fungerar systemet?
Det hela börjar med att man drar sin karkatär från en hög på 54 karkatärer. När/om ens karkatär dör så drar man en ny och kommer inspringande efter striden är klar.
Föremål kan man hitta på utsatta monsterpack och vilken kvalitet de har lämnas åt slumpen med vissa styregler. Tex ett normalt pack kan man hitta canliga och ovanliga föremål, elit vanliga, ovanliga och sällsynta, stora elit vanliga ovanliga, sällsynta episka och minibossar lägger till legendariska.
Dessa föremål dras också från kortlekar.
Varje karkatär har tre attribut (styrka, smidighet, inteligens) för att lyckas med något slår men 2T10+relevant attribut mot 21 (som grund finns högre svårigheter också)
Ett av attributen är också hjältens primära attribut och detta används för attacker och insiativ.
Förutom sina vanliga attacker så har man även tillgångtill 4 förmågor som man kan köpa allt eftersom man går upp i level.
Förmågorna är allt från ren skada, CC, utility och boost och kan köpas i 4 ranker för de vanliga och 3 för en ultimata.
Hur man blir bättre:
Varje hjälte kan gå upp i level underspelts gång. Varje nivå tar 200 exp att komma till och man maxar ut på level 25.
Varje level ger en poäng att lägga på antingen förmågor eller attribut. När manlägger dem på attribut så höjs alla tre med det som står angivet på karkatärsbladet. Lägger man den på en förmåga höjs den förmågan ett steg.
Problem
De större problemen som bägge betagrupperna kom fram till var att föremål varför kraftiga så det spelade mindre roll vilken karkatär du hade och mer vilka föremål du fick tag i samt att motståndet var för krafullt (gobliner sm tålde mer än spelarna och liknande)
För stora siffor. Många spelre fick sita med miniräknare för att hålla koll på hur mycket hälsa de hade kvar. vilket inte är optimalt. Funderingar kring att dra alla sekundära attribut (hälsa, mana, skada) /10 och göra lite avrundningar.
Detta bör också göra att men får en större känsla av dödlighet för tål du 60 och får en smäll på 10 så tänker i alla fall jag shit vad ont det gjorde medan om jag får en smäll på 100 när jag tål 600 är inte lika kännbart.
Föremål: Bör göras om och sätta in en bättre mall där man inte kan få högre boost på ett attribut/sekundärt än 10. För tillfället kan bosstar ligga uppe i 40-50 på episka föremål.
Så i grund en totalt omskrivning av dessa.
Så vad tror ni om grund iden och vad skulle ni vilja se i det hela?
Funderar på att lägga in en skapandesystem där man med rätt föremål kan uppgradera sina nuvarande till ett nytt.
Vore det en kul ide?
I helgen var första betatestandet på Tärnigen avgörs vårkonvent.
Överlag fick jag ett väldigt possetivt motagande av spelet och spelarna hade en kul upplevelse.
Men som alla vet så är beta beta och därför inte helt perfekt i alla avseenden. Vissa ändringar gjordes under pågående spel och andra håller jag på med nu.
Hur fungerar systemet?
Det hela börjar med att man drar sin karkatär från en hög på 54 karkatärer. När/om ens karkatär dör så drar man en ny och kommer inspringande efter striden är klar.
Föremål kan man hitta på utsatta monsterpack och vilken kvalitet de har lämnas åt slumpen med vissa styregler. Tex ett normalt pack kan man hitta canliga och ovanliga föremål, elit vanliga, ovanliga och sällsynta, stora elit vanliga ovanliga, sällsynta episka och minibossar lägger till legendariska.
Dessa föremål dras också från kortlekar.
Varje karkatär har tre attribut (styrka, smidighet, inteligens) för att lyckas med något slår men 2T10+relevant attribut mot 21 (som grund finns högre svårigheter också)
Ett av attributen är också hjältens primära attribut och detta används för attacker och insiativ.
Förutom sina vanliga attacker så har man även tillgångtill 4 förmågor som man kan köpa allt eftersom man går upp i level.
Förmågorna är allt från ren skada, CC, utility och boost och kan köpas i 4 ranker för de vanliga och 3 för en ultimata.
Hur man blir bättre:
Varje hjälte kan gå upp i level underspelts gång. Varje nivå tar 200 exp att komma till och man maxar ut på level 25.
Varje level ger en poäng att lägga på antingen förmågor eller attribut. När manlägger dem på attribut så höjs alla tre med det som står angivet på karkatärsbladet. Lägger man den på en förmåga höjs den förmågan ett steg.
Problem
De större problemen som bägge betagrupperna kom fram till var att föremål varför kraftiga så det spelade mindre roll vilken karkatär du hade och mer vilka föremål du fick tag i samt att motståndet var för krafullt (gobliner sm tålde mer än spelarna och liknande)
För stora siffor. Många spelre fick sita med miniräknare för att hålla koll på hur mycket hälsa de hade kvar. vilket inte är optimalt. Funderingar kring att dra alla sekundära attribut (hälsa, mana, skada) /10 och göra lite avrundningar.
Detta bör också göra att men får en större känsla av dödlighet för tål du 60 och får en smäll på 10 så tänker i alla fall jag shit vad ont det gjorde medan om jag får en smäll på 100 när jag tål 600 är inte lika kännbart.
Föremål: Bör göras om och sätta in en bättre mall där man inte kan få högre boost på ett attribut/sekundärt än 10. För tillfället kan bosstar ligga uppe i 40-50 på episka föremål.
Så i grund en totalt omskrivning av dessa.
Så vad tror ni om grund iden och vad skulle ni vilja se i det hela?
Funderar på att lägga in en skapandesystem där man med rätt föremål kan uppgradera sina nuvarande till ett nytt.
Vore det en kul ide?