Nekromanti Hjältar, igen...

G

Guest

Guest
Som jag nämnde i ett inlääg för några veckor sen så håller jag på med ett superhjälte spel där alla spelare och spelledarpersoner är superhjältar.
Jag har gjort grunderna i regelsystemet och har skrivit ner ungefär 20 sidor om kampanjvärlden.
Nu behöver jag hjälp med olika superförmågor som spelarna kan köpa när dom skapar sin rollperson (ungefär som i Vampire).

T.P.F..
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Kort om det.

"alla spelare och spelledarpersoner är superhjältar."

- Om alla i din värld har krafter är det väl knappast så att de betraktas som superhjältar, eftersom det är normen? Du borde kanske ha en del "normala" människor som de kan köra över också..?

Steg ett: Spring iväg till något serieantikvariat och köp en kasse Marvelserier; X-Men är en klar favorit. De nutida är ok, men långtifrån bra. 80-talets tidningar regerar! /images/icons/wink.gif
Steg två: Studera krafter på både "hjältar" och "fiender".
Steg tre: Tänk själv och variera det du fått reda på (ex. kontrollera eld; aha! kontrollera eld, is, vatten, gas, metall, luft, väder osv.)

Kom ihåg: Superhjältar har alltid svagheter. Fundera minst lika mycket på svagheter som fördelar. Sätt ut en poängsumma, som du tycker motsvarar fördelen/svaghetens nivå. Lägg upp på forumet och kolla av om folk tycker att det låter rimligt.

<big>Typiska Exempel:</big>
- sådant jag kom på just nu.

FÖRDELAR

Fysiska
Regenereringsförmåga (förmåga att läka sig själv): Wolverine.
Flygförmåga: Åtskilliga, bla. Angel.
Extraordinär fysisk förmåga (ex. 'Toad's tunga, Sabretooths klor)
Förhöjd sinnesnärvaro: Sabretooth, Wolverine.
Förhöjd fysisk styrka: Åtskilliga, bla. Hulken. - använd varierande poäng, beroende på vilken höjning styrkan får.

Mentala
Tankeläsningsförmåga: Professor X, Marvel Girl.
Telekenesi (lyfta föremål med tanken): Marvel Girl.
Styra element (ex. Magnetos metallkontroll, Icemans is-kontroll)

Speciella
Låna superkraft: Rouge.

NACKDELAR:
"Akilleshäl"; speciell plats på kroppen som är speciellt skadlig/dödlig, alternativt något material som är extra skadligt: Stålmannen och kryptonit

I övrigt: Spindelmannen under 90-talet... huga! /images/icons/tongue.gif

[color:red]- §era.</font color=red>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tror att det finns en serie där varenda människa har superförmågor av superkonungen Alan Moore. Jag säger att den heter "Perfect 10" men det gör jag mest för att alla seriefreaks skall skriva ett inlägg och berätta vad den EGENTLIGEN heter, för jag har förmodligen fel. Jag har inte läst den själv, men allt av herr Moore brukar vara bra, så jag kan nästan rekommendera den direkt. Förmodligen ger det bra info.

Om du vill ha det som i Vampire vill du förmodligen ha förmågorna i olika nivåer, så här kommer ett förslag på hur det borde se ut:

Energiurladdning
Nivå ett
Du kan göra din kropp strömförande vid fullständig koncentration. Du kan inte röra dig eller tänka på något annat medans du urladdar, och om du blir överraskad eller anfallen medan du håller på avbryts urladdningen omedelbart.

Nivå två
Du kan skjuta blixtar eller energistrålar från någon kroppsdel. Vanligast är handflatorna, pekfingrarna eller ögonen, men även munnen, näsan och rumpan är typiska val. Energistrålarna gör X i skada och skadar bara organiskt material. Vid upprepat bombardemang kan elektriska komponenter slås ut.

Nivå tre
Du har förmågan att slå ut energi på kommando. Bara genom att titta på en elektrisk komponent kan du antingen stänga av dem eller tömma dem permanent på deras kraftreserver. Små batteridrivna saker som mobiltelefoner och energivapen kan du slå ut obegränsat antal genom att endast förnimma dem, vilket du gör så fort de befinner sig närmare dig än hundra meter, medans stora kraftgeneratorer som kärnkraftverk tar flera timmar att tömma och måste göras så genom beröring. Ingen strålning eller elektricitet kan skada dig.

Niv fyra
Du kan kontrollera all energi med tankekraft. Bara genom att fokusera på något som leder elektricitet kan du driva el från dem och styra blixtarna in i tex. dina motståndares kroppar. Du kan omedelbart få alla elektriska komponenter att kortslutas eller överhettas om du bara kan se eller beröra dem.

Nivå fem
Du kan styra alla elektriska komponenter, inte bara slå ut dem/ tömma dem på energi. Du kan visserligen bara få elektroniken att agera på ett sätt som den är konstruerad till, (inte få CD-spelare att spotta ur sig skivorna som dödliga rakblad i tusen kilometer i timmen osv) och du kan närsomhelst omvandla din kropp till ren energi och förflytta dig i ljusets hastighet som en starkt lysande energipartikel.

Typ. Kanske mindre boffigt.

/Rising
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Mycket riktigt heter Alan Moores serie på samma tema Top 10.

Nå, här kommer en snabb genomgång av tänkbara superkrafter.

"supergrundegenskaper". Superstyrka, supertålighet, superrörlighet, supersinnen (ultrahörsel, Infra- och ultrasyn eller helt enkelt väldigt skarpa sinnen).

Psi-liknande krafter. Telekinesi, pyrokinesi, telepati, klärvoajans, prekognition o.s.v.

Energikontroll: energistråle (eld, eletricitet, laser eller motsvarande) eller "icke-energi"-stråle (köldstråle, t.ex.). Kontroll över krafter och energiformer såsom värme och gravitiation.

Krafter som har med den egna kroppen att göra: tänjbara lemmar, löstagbara kroppsdelar, homunculus-förmåga eller förmåga att göra kloner av sig själv. Utfällbara klor, vingar el.dyl. Förmåga till hamnbyte.

Digitala krafter: krafter som simulerar datoreffekter, t.ex. förmåga att lagra stora mängder data i digital form i hjärnan, förmåga till blixtsnabba kalkulationer el.dyl.Krafter som simulerar olika manicker: en kulspruta i armen, en matberedare i magen, inte vet jag.

Kemiska krafter: förmåga att uthärda eller andas ut giftiga gaser.

Star trek-krafter: Teleportation, traktorstrålar.

Viktorianska krafter: lykantropi, osynlighet.

m.m.
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Seriefreaket svarar...

Serien heter "Top 10". Ska man jämföra med A.M.´s andra verk (som tex. "From Hell" eller "League of Extraordinary Gentlemen") så är den helt ok men om man jämför med serier rent generellt så är den mycket bra. Ett lästips helt enkelt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Sen kan man ju titta på Anime av olika typer...det bara kryllar av superkrafter(eller som de kallar det. Tekniker).

Titta bara på Ninjascroll, Dragon Ball eller Outlaw Star.
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Listan på krafter i Aberrant

Superhjälterollspelet Aberrant har en nätt liten lista på krafter i grundboken.

Absorption (absorbera energin i attacker mot dig och utnyttja den)
Animal/Plant Mastery
Armor
Bioluminescence
Body Modification (såsom vingar och tentakler)
Boost (tillfälligt förbättra en grundegenskap)
Claws
Clone (skapa en kopia av dig själv)
Cyberkinesis (styra maskiner)
Density Control (Ökning: du blir tung och smått osårbar. Sänkning: du kan passera genom väggar på de högre nivåerna)
Disintegration
Disorient
Disrupt (mot andra superkrafter)
Domination
Elemental Anima (stryr ett element)
Elemental Mastery (skapa ett element)
Empathic Manipulation
Entropy Control (styr entropiska, nedbrytande energier)
ESP
Flight
Force Field
Gravity Control
Healing
Holo (skapa illusioner)
Homonuculus (en något bisarr kraft: du kan ta loss delar av din kropp och styra dem med tanken)
Hypermovement
Hypnosis
Immobilize
Immolate (tänd eld på dig själv!)
Intuition
Invisibility
Invulnerability (en specifik sådan, t.ex mot eld)
Luck
Magnetic Mastery
Matter Chameleon (låna egenskaper från det material du rör vid)
Matter Creation
Mental Blast
Mirage (skapar en illussion som bara dina "offer" kan se)
Molecular Manipulation (fungerar inte mot levande varelser i Aberrant)
Poison
Premonition (tänk spindel-sinnet)
Pretercogniton (se in i framtiden)
Psychic Link
Quantum Bolt (samlingsnamn för alla sorters energiblixtar folk kan skicka iväg)
Quantum Construct (kan temporärt skapa levande varelser)
Quantum Imprint (kopiera någon annans superkraft)
Quantum Leech (ganska Aberrant-specifik: sug 'kraftpoäng' från andra)
Quantum Regeneration (också Aberrant-specifik: ladda upp på 'kraftpoäng' snabbare än vanligt)
Quantum Vampire (temporärt stjäl någon annans superkraft)
Shapeshift
Shroud (skapa kompakt mörker kring dig)
Sizemorph (öka eller minska din storek)
Strobe (tillfälligt förblinda ditt offer)
Stun Attack
Telekinesis
Telepathy
Teleport
Temporal Manipulation
Warp (skapar en tillfällig "portal" mellan två platser)
Weather Manipulation

Några krafter till, hämtade ur supplement till Aberrant:
Bounce (som det låter: istället för att ta skada av fall eller slag studsar du...)
Deflect/Redirect (kan styra om attacker riktade mot dig)
Disimmunize (gör en fiende sårbar för sina egna superkrafter. Dödligt mot immolate)
Nova Proxy (Aberrant-specifikt namn, men gör att du kan låna ut dina superkrafter till andra)
Quantum Forgery (gör en immun mot andras superkrafter om man får tid att studera dem)
Silence
Spatial Manipulation
Transmit (du kan förflytta dig genom ett bestämt medium, såsom telefonledningar)

Utöver detta finns det "mega-attributes", grundegenskaper förstärkta bortom det mänskliga, och "enhancements" till dessa, men de får vänta till en annan dag.

Jag har inte tillgång till Aberrant Player's Guide, där de verkliga högnivåkrafterna finns. Jag får dock intrycker att sådant som "Universe Creation" inte skulle passa in i ditt spel så bra.

Ridijeck
Aberrant-fan
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Kort om det.

Seraphim sa:
Steg ett: Spring iväg till något serieantikvariat och köp en kasse Marvelserier; X-Men är en klar favorit. De nutida är ok, men långtifrån bra. 80-talets tidningar regerar!

Ett onyanserat men visserligen skämtsamt påstående. Att vara nostalgisk är en naturlig drift och visst tenderar vi alla att t ex gilla den musik vi växte upp med - men om du vill undvika att fastna i gubbfällan och tycka att all modern musik är dunka-dunka (eller alla moderna serier är skräp), kan jag rekommendera följande helsköna superhjälteserier från 90-talet och framåt:

• JLA av Grant Morrison (nya JLA av Joe Kelly är, mycket riktigt, skräp...)
• Doom Patrol av Grant Morrison (även nya Doom Patrol av John Arcudi är skaplig, men inte lika spejsad som Morrisons)
• New X-Men av Grant Morrison
• Astro City av Kurt Busiek (synd bara att den knappt kommer ut längre)
• The Authority av Warren Ellis (dito)
• Power Company av Kurt Busiek
• Rising Stars av J Michael Straczynski
• Powers av Brian Michael Bendis
• Daredevil av Brian Michael Bendis
• Alias av Brian Michael Bendis
• Elektra av Brian Michael Bendis/Greg Rucka
• Punisher av Garth Ennis
• X-Force av Peter Milligan
• Catwoman av Ed Brubaker

Visst, Dark Knight Returns och Watchmen kom under 80-talet (liksom Clermont/Byrnes version av X-men)...men jag vill påstå att det funnits så många olika bra superhjälteserier som nu.

mvh
Örnie
 
Top