Nekromanti Hjälpmedel vid alstring av Magi?

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Hej! Har inte skrivit något alls på ganska länge nu. Om man inte ränkar med de gångerna jag har varit inne på småprat och "tjötat". Det blev lite OT direkt där, det var inte meningen.
Men åter till min fråga. Jag satt jag läste i Mystik och Magi-Boken för någon vecka sedan om de alstringshjälpmedel som finns, typ att man måste ha något dött för att kunna alstra Nekrotropi, det var någon brinnande lampa(?) för pyro eller foto osv. Ataxa kunde man alstra överallt eftersom kaos finns överallt eller något sådant. Använder sig alla av dessa regler? Min spelgrupp har då aldrig gjort det.


Edit: Kan det var så att det är en frivillig regel?
Har jobbat hela dagen och orkar inte skriva om hela mitt inlägg för att det ska bli läsbart! Jag hoppas ni förstår vad jag menar... :gremsleep:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alstringshjälpmedlen är ju till för att man ska ha en aspektkälla där den normalt sett inte finns. Lisksom mitt i sommaren är det ju lite svårt att alstra kryo, då kan det vara bra med ett nedkylt klot med sig och eld finns mig veterligen inte överallt.

Liksom det är väl inte en frivillig regel utan snarare ett måste att man alstrar filament ifrån aspektens källa. Inge vatten t.ex. inge hydrotropi.

/Poseur
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Det är precis det jag menar. Vi har aldrig behövt något sådant. Utan det är bara att alstra pyrotropiska filament mitt i en snöstorm eller när det ösregnar. Jag har alrig tänkt på det förrens nu... Det gör det ju genast mer intressant och klurigare att spela magiker.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det är precis det jag menar. Vi har aldrig behövt något sådant. Utan det är bara att alstra pyrotropiska filament mitt i en snöstorm eller när det ösregnar. Jag har alrig tänkt på det förrens nu... Det gör det ju genast mer intressant och klurigare att spela magiker.
Oh crap! :gremlaugh:
Det kallar jag att missa en regel.

Ja då har ni då verkligen missat mycket om magin. Men bara att att gå tillbaka och göra det rätt.

Liksom där ligger ju nyttan i transformering och kongelat.


/Poseur huvudvärk from hell
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Man kan så klart köra så också, jag vet att vi i vår spelgrupp gjort det rätt ofta, när någon spelar magiker för första gången brukar reglerna trilla in rätt successivt (det känns lite elakt att be dom läsa hela Mystik och Magi och dessutom tjugo sidor i Spelledaren) och en hel massa regler brukar falla bort om det inte är jag som är spelledare (då jag är den som spelat magiker mest och alltså kan magireglerna bäst).
Att ta bort just den här regeln gör det mycket smidigare att vara magiker, med allt som det innebär. Det ger en känsla av en högmagisk miljö, något som EON starkt försökt motverka. Men tycker man att det är för jobbigt (för mycket att hålla koll på) att spela magiker så kan det här vara ett bra ställe att skära ned på. Men om jag skulle skära ned magisystemet så skulle jag helt enkelt skära ned lite vid improvisation. Att man måste slå en massa slag mot magiteori och hålla på... en minut är det va? med att bara tänka efter hur man gör för att sedan magin ska ta dubbelt så lång tid och ha en massa andra nackdelar gör improvisation nästan värdelöst. Skär man ned lite där kan folk vara extemporatörer i ställer, vilket i mina ögon känns mer flexibelt och mycket roligare. Dessutom krävs mindre bokföring.
Transformering är fortfarande bra för att skära ned antalet färdigheter som behövs och kongelat är fortfarande väldigt mäktiga.
 

AnthroLizard

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
19
Det är bara vid "fri improvisation" som man måste slå mot teoretisk mage och sitta och fundera i ca en minut för att lista ut hur man ska få den effekt man vill ha.

Om man är extemporatör och kan en viss effekt så har man fri tillgång till den, och om man är riktigt skicklig så kan man alltid halvera tidsåtgången genom att höja svårigheten med +Ob1T6.
 
Top