Jag har väldigt svårt för det här med att spela intensivt och ha snabba svängar. "Snabbare loop" eller vad man säger. Det är mycket skönare och trevligare om det får ta lite tid. Långsammare loopar är helt enkelt mycket mer njutbara. För mig.
Tänker också ungefär sår här. För att spinna lite på det @Genesis och @Christoffer skriver:Kan nog se det på båda sätten.
Kort kampanj: Kan spela en mer "extrem" rollperson och verkligen ta ut svängarna. Går att spela igenom en stor och snabb förändring. Men, det håller inte i längden, rollpersonen blir "förbrukad".
Lång kampanj: En mer stabil rollperson som kan gå igenom en långsam förändring - ofta mer en utveckling.
---
Jag gillar att ibland spela riktigt extrema rollpersoner som är inne i en process där de verkligen förändras. Men, det funkar bara om kampanjen är kort eller om det funkar att byta rollperson efter ett tag. Det finns en risk att den här typen av personer förstör för de andra i spelgruppen i en lång kampanj.
Jag upplever att jag har en ide med karaktären som sedan växer under kampanjen.
Ja, typ. Jag har ju ofta någon idé på rollpersonens ”grej”, det som berättelsen fokuserar på. Ofta ska ju det definieras direkt i skapandet i de spel jag spelar. Däremot vill jag inte veta hur det ska sluta. Jag planerar inte hur min rollperson ska utvecklas, utan vill upptäcka vad som händer under spel.Tänker också ungefär sår här. För att spinna lite på det @Genesis och @Christoffer skriver:
- I en kortare är en del av nöjet att trycka på med rollpersonens utveckling. Det behöver inte vara kris per se, men något avgörande. Det är roligast så. Då behöver man ha en idé om vad det ska kunna vara och får så klart mer utveckling per speltimme.
- I en längre kampanj är en stor del av charmen för mig att utvecklingen i spel driver rollpersonen utan att planera det som spelare. Jag vet inte om det är tvärtemot vad @Genesis tänker på, men lite att utfallet av spelmoment - som vi lämnar över till mekanik etc. - styr hur rollpersonens utveckling fortsätter. Dog min rollpersons bästa vän i striden mot vättarna? Vände gudarna min rollperson ryggen i ett avgörande ögonblick.