Nekromanti Hjälp

Mouth of Sauron

Veteran
Joined
2 Feb 2005
Messages
25
Jag rollspelar som en lönnmördare och nu är det så att jag skall skriva hur jag blev en. Alltså jag är helt hjärndöd och har inga idéer :gremconfused:. Kan man få några tips?
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
En väldigt standardiserad variant kan ju vara att du som ung var en skicklig men mycket fattig tjuv eller liknande. Du kan ha saknat familj eller andra band till ett hederligt/lugnt liv. På något sätt så kan en mäktig person fått upp ögona för dig och "gett dig ett erbjudande du inte kunnat motstå" (som rätten att behålla ditt liv) om du arbetade för honom.
Vad kan ha fått upp hans ögon för dig?
Du kan ju på ett imponerande överlistat honom i allt utom en liten skitdetalj när du skulle sno hans värdefulla ädelsten som han älskade över allt annat. Han kan ha fått tag på dig och "erbjudit" dig en framtid mot att du använde dina förmågor i hans tjänst.

Radera sedan ut den mäktiga personen och så är du fri från dina band.

Nåt sådant kanske?

Förresten så tycker jag att du borde skriva mer specifika titlar än "Hjälp"
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Det finns förmodligen hur många olika anledningar som helst till att bli lönnmördare men mycket beror på hur du vill spela din karaktär och inom vilken kultur det var han (hon?) blev lönnmördare.
Inte för att det var något fel i grunden på WolmerX förslag, men om du vill ha en mer speciell bakrund med lite mer personlighet så får du nog berätta lite om hur du vill spela karaktären och vad det finns för övriga förutsättningar.

/Caesar - känner sig kreativ men misslyckas...
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Lönnmördaren hade en gång en ensamstående far och ett antal småsyskon. Men då fadern misslyckades med skattebetalningar till den ondskefulle fursten blev han tvungen att betala med sina lemmar och familjen kunde inte försörja sig längre med den stmpade fadern. Då den onde fursten vägrade att ge hjälp dog de yngre syskonen en efter en i svält och tillslut klarade sig inte fadern längre.

Som mycket ung fick rollpersonen känna på livets orättvisor. han flyttade till staden och livnärde sig på tiggeri och framigenom småtjuverier. Då alla hans ficktjuvskompisar blev förrådda av en korrupt hälare och stacks ur ögonen flydde rollpersonen innan hann själv blev gripen och litar nu inte på någon annan än sig själv. Han värdesätter ej längre människoliv efter som ingen tagit hänsyn till hans. Han uppäckte sina skickligheter som lönnmördare och blev en sådan.

Ett enkelt förslag. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den tråkiga men enkla: dina föräldrar var lönnmördare, och du fick följa föräldrarnas fotspår.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Man kan även utveckla denna ide lite. Man kan säga så att istället för att familjen svälte till döds eller liknande så kan han som krävde betalt ha tagit din karaktär i sin tjänst så att säga.Att du gick med på att arbeta för han istället för att din far skulle lida. Att du fick börja arbeta och göra det jobbet som egentligen inte var tillåtet, så att han slapp smutsa ned sina händer så att säga. Skulle du skvallra eller liknande så skulle denna arbetsgivare röja undan dig på ett smidigt sätt.
Detta ger lite uphov till äventyr, som tex att du ska mörda din arbetsgivare för att bryta dig fri eller för att han nte höll sitt löfte om att låta din far vara ifred.

- Jocke, spånar lite.
 

Mouth of Sauron

Veteran
Joined
2 Feb 2005
Messages
25
Jag är en människa vanar, tyvärr så har jag redan slagit huvudnäring och mina föräldrar är advokater. Hjälper det?
 
Top