Nekromanti Hjälp

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Jag har ett litet problem. Det är egentligen ett väldigt angenämt problem men jag tänkte se om någon här kommer upp med någon roligare lösning än de jag hittills kommit fram till.

Jag har kommit fram till att figurerna kommer vilja försöka ta sig in i det mystiska landet Mörkerdal. Mörkerdal är inte uttalat ont men inga utomstående får komma in och invånarna får ej heller komma ut. Enda vägen in i landet går via en smal dal som spärras av en bastant mur. Lite Mordor över det hela när jag tänker efter, för det finns givetvis en bakväg in, men där... Ja just det, va fan finns där.

Jag tänkte först en stor fet orm som de håller som vakthund där, eller en drake. Hmm Shelob de luxe.

Okej, någon som kan komma på en mer överraskande variant?

/Robert
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Varför inte flera små av ngt...? kanske en grupp troll, eller kanske bara spöken som är där för att driva vansinne ur rollspelarna med skräck
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
för det finns givetvis en bakväg in, men där... Ja just det, va fan finns där.

[color:\\"red\\"] 1: [/color] Där finns ingenting.
Det är bara att traska in genom den obevakade porten, tyvärr kan man inte traska ut då den magiska porten bara tillåter folk att komma in. Förhoppningsvis hittar RP:na ett ställe de kan komma ut genom.

[color:\\"red\\"] 2: [/color] Gåtmästaren.
Bara de som klarar de 3 kluriga gåtorna befinns värdiga och släpps in.

[color:\\"red\\"] 3: [/color] Breath of Etin (eller nån passande gud).
Sno hindren från "Indiana Jones and the last crusade" (totalt föträngt dess svenska titel). Funkar kanske inget vidare om spelgruppen sett filmen. :gremtongue:

[color:\\"red\\"] 4: [/color] Spegelfiender.
Varje RP tvingas slåss mot en spegelfiende. Det kan vara en direkt spegelbild (planka rollformulären mao) eller nån sort monster som har ett vapen som matchar den största svagheten hos RP:en eller nåt annat passande. Eller att RP:na tvingas möta "sin största skräck" vad nu det är.

[color:\\"red\\"] 5: [/color] Muta portvakten.
Den mäktiga portvakten kräver en avancerad muta för att släppa in någon. Något som RP:na verkligen måste slita för att få tag på.

[color:\\"red\\"] 6: [/color] Not bad for a little furball.
Jag antar att alla har sett Star Wars Episode VI. Annars får ni minsann ta och skärpa er. :gremlaugh: (Det är dock optimistiskt att tro att alla vakter är lika hopplösa som kejsarens trupper...) Avledande manöver hur som helst.

[color:\\"red\\"] 7: [/color] Simma.
Man simmar in i landet via den hemliga kanalen som fallit i glömska sedan den färdigställdes för 400 år sedan.

Eller så finns där någonting helt annat.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Det egentliga vägen är så välbevakad och den andra inte är bevakad alls bör det var av en anledning så att det innebär att någon av rollpersoner eller flera troligtvis kommer dö.

Om inte så är det här ett förslag:
Ta en stor sjö och båtarna välter. Helt plötsligt blir det strömt och båtarna åker iväg rollpersonerna dras med och kanske får tag i dem och sen åker nedför ett vattenfall. En damm har nämligen brustit.
 

Gnöm

Veteran
Joined
15 Oct 2002
Messages
29
Location
Stockholm
Apropå portvakten och gåtan hade jag en gång ett oseriöst torn fyllt med dödsriddare som var och en vaktade ett bibliotek. För att komma in i ett av biblioteken var man tvungen att svara på en gåta. Gåtan in var ofta lätt.
Gåtan ut skulle istället vara djävulskt svår. Skulle säger jag eftersom jag improviserade allting, även gåtorna och ändå lyckades jag haspla fram hyfsade gåtor på några sekunder. Impad av mig själv där.

Det blir ju en blandning av portvakten och den magiska porten men desto snopnare för rollpersonerna när de kommer på att de vill ut. Portvakten får gärna slå ihjäl dem som svarar fel också. :gremlaugh:
 
Top