Nekromanti Hjälp?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Några kontrollfrågor

1. Är du DM?
2. Är det en spelare rollfigur du beskriver?

M.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Sitter du som DM så är det väl dags att ta ett snack med honom...Om det är det enda underliga han gör så skulle jag väl inte reagera... Gillar han däremot att lägga sig i bakhåll för dagisgrupper för att få tillgång till fallna fienders kroppsvätska att vältra sig i så är det väl dags att ta fram hårdhandskarna och ändra honom till Neutral Evil (åtminstone).

/Lars, som annars tycker att ondska är en fråga om perspektiv.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I ADnD så påverkade alignmentet en karaktärs beteende.
I DnD3E så påverkar en karaktärs beteende hans alignment.
M.a.o. så är det lättare att ändra alignment i nya versionen av DnD.
Om han beter sig ondskefullt tala då om för honom att du funderar på att ändra hans alignment till evil.
Det kan vara så enkelt att ni två helt enkelt har olika syn på vad alignment är och när han inser att du har en annan syn på alignment så kanske han ändrar sitt beteende.

Däremot så är jag mer osäker på vad du menar med: "vältrar sig i fallna fienders blod"
Hoppar han i blodpölarna efter sina fallna fiender på samma sätt som små barn hoppar i vattenpussar?
Om så är fallet låter det mer som en psykiskt störd karaktär än en ond.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Hoppar han i blodpölarna efter sina fallna fiender på samma sätt som små barn hoppar i vattenpussar?
Om så är fallet låter det mer som en psykiskt störd karaktär än en ond.
Jag fick en helt absurd bild av skeendet, visst är han psykiskt störd, ganska gravt, men riktigt onda figurer är nog ofta att beteckna som psykiskt störda.

Så jag tror inte det ena utsluter det andra, bara för man psykiskt störd så behöver man inte låta bli att vara ond.

Men det är ju lite grann en filosofisk diskussion.

Jag tror nog att man i DnD kan vilja ha lite förenklade bilder av ondska och godhet, men det varierar förståss från kampanj till kampanj.

lycka till
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Okej

1. Vad tycker de andra rollpersonerna? Vad har de för alignment? Om det finns andra som är Good, borde de bli upprörda och skrämda av ett sådan beteende. Du skulle till och med kunne ge alla -2 circumstance modifier på BAB i nästa strid, bara för att alla är så utfreakade av halflingens uppträdande.

2. Ge halflingen dåligt rykte i kampanjvärlden. Om det är så att det kommer ut bland vanligt folk kommer de att se halflingen och gruppen med skräck och vara ovilliga att hjälpa till. Detta kommer att isolera gruppen och de måste flytta vidare, vilket kanske får halflingen att lägga av med sitt beteende.

3. En demon eller en djävul tycker att det är ett intressant beteende och börjar lägga ut krokar för att få halflingen att förråda det goda och istället bli ond. Kan ta lång tid, dock.

4. Låt säga att den lokala guden är Good eller Lawful, då kanske han skickar en vision till sina präster att inte hjälpa halflingen, eftersom han uppvisar ett sjukt och möjligtvis kaotiskt beteende. Alltså får inte halflingen några tjänster av clerics (lite långsökt visserligen).

Det var det jag kom på så där på rak arm.

Lycka till!

M.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag fick också en helt absurd bild av händelseförloppet.
En true neutral halfling rogue som inte är blodtörstigare än någon annan i gruppen, men som tvångsmässigt och bokstavligt måste vältra sig i blodet av de fiender som hamnar på minus hp.
 
Top