Nekromanti Hjälp!

Van der Maaster

Veteran
Vi är mäkta trötta på D&D vid det här laget och vill ha något annat. Spelsystem brukar inte ha någon betydelse men byte av miljö är efterlängtat.

Jag har spelat Western 2-3 gånger för länge sedan med min spelargrupp. Konceptet är mycket populärt bland spelarna; revolvermän, dueller, ritter över vidsträckta landskap osv. Där finns en filmstämning som slår mångt och mycket.

Tyvärr är inte jag som SL lika positiv. Det mesta känns bara kliché i längden och det känns inte särskilt spännande.
Kanske beror detta på dåligt engagemang från min sida, men jag tror snarare det har att göra med känslan av ett begränsat urval av uppslag. Det blir mest diligens/bankrån och jakt på efterlysta. Har varken tid eller ork att skriva ett eget scenario.

Därför ber jag om hjälp att finna ett ordinärt äventyr till Western. Ett som överraskar och förvånar.
Jag tyckte om det korta äventyret "Det som göms i snö" skrivet av Tove och Anders Gullbring. Men jag vill ha något större att sätta tänderna i...

Förslag?
/Claus van der Maaster

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hjälp?

Förslag?
Det här är inte alls vad du frågar efter, men jag försöker ändå: Om dina spelare är entusiastiska inför Western, men inte du, skulle du inte kunna be någon av dem att vara spelledare. Spelandet blir säkert bättre om spelledaren verkligen gillar genren. Om du alltid har varit spelledare (vilket är det intryck jag får) kan det dessutom vara ett välbehövligt luftombyte.

Titta annars på Rävspels Western-äventyr om du inte redan har gjort det.

/tobias

Kimon

Swordsman
Därför ber jag om hjälp att finna ett ordinärt äventyr till Western. Ett som överraskar och förvånar.

Ett upplägg som ibland återvänt till mig i tanken, är att låta spelarna vara lagmän i en håla ute på landet. Om de är det från början eller om något tidigt äventyr (hålans lagman skjuts av bandidos) kan vi låta vara osagt. Hursomhelst så blir de utsedda till sheriffer och måste nu hantera den lilla stadens större, men framförallt mindre vardagsproblem. Konceptet kräver naturligtvis en hel del arbete, men om man, med hjälp av bra personbeskrivningar och annat, kan få spelarna att verkligen känna för invånarna och deras problem så är mer än hälften vunnet.

När man väl fixat in dem på den smala och krokiga vägen, är det bara att skruva till lite intressanta stora och små händelser.
Exempel på detta kan vara:
* Staden får en ny domare som inte alltid håller sig till lagens bokstav. Rollpersonerna måste nu försöka tillsätta en utredning utan domarens vetskap och få fram materialet till lämplig myndighet.
* Mexikanska banditer letar sig upp över Rio Grande och terroriserar ranchägare och/eller bönder utanför staden, men ändock innan för juristiktionen. Rollpersonerna måste försöka spåra upp banditerna eftersom området är för stort för att helt kunna övervaka. En sådan uppdelning skulle dessutom sprida dem för tunt och de skulle bli en mumsbit för banditerna om de inte kan slå till med full kraft.
* Boskapsfösare västerifrån irriterar sig över de staket som bönderna satt upp för sin boskap. Typiskt för fårfarmare. Spela upp fientligheten mellan nöt och får farmare. Nötboskapen behöver mat och framförallt vatten, men de envisa lokala farmarna förvägrar dem just det.
* Indianer som irriterar sig på att vita män bryter mark på deras territorium.
* En rik handelsman börjar köpa upp mark i trakten, men inget byggs där. Vad sysslar denne ömfoting från öster med? Och varför behöver han så mycket "pistoleros" för att bevaka ödetomter?

Sedan finns det en skräll med mindre händelser som kan inträffa i en stad av den här storleken:

* Bråk och störande av ordningen, på bordeller, salooner och annat. Låt en bråkmakare komma tillbaks och försöka spöa upp en av sherifferna. Gärna någon som de behandlat för hårdhänt vid ett tidigare tillfälle. Hans bror kanske är revolverman?

* Olaglig spelverksamhet utanför saloonerna. Vad gör sherifferna när de påträffar borgmästarens son upp över öronen insyltad i den olagliga verksamheten?

* Farlig sjukdom (gärna Mjältbrand eller något annat lika otäckt). Hur hanterar våra hjältar situationen? Någon måste rida runt till alla hus och kolla läget med jämna mellanrum. Någon annan i staden kanske agerar på situationen och överfaller hjälplösa och sjuka i deras hem.

* Bråk i hemmet. Hustrumisshandel är det mest troliga. Men hur skall de agera? Om de burar in den person som sätter maten på bordet kommer familjen att svälta, om de inte gör det, så fortsätter fyllan och misshandeln.

* Affärsverksamhet. Man blir inte fet på en sherifflön, så någon av rollpersonerna kanske börjar driva handelsbod. En dag höjs plötsligt priserna, leveranser försvinner i tomma intet, rutorna till butiken krossas. Någon gillar inte konkurrensen...

Ja, detta är ju bara några exempel på vad som kan hända.
Det luktar ju lite grisodling över hela konceptet och risken är att det blir lite väl mycket "Lilla huset på prärien"-stämning, men jag tror att det kan fungera om man hittar den rätta balansen.

Tyvärr är inte jag som SL lika positiv. Det mesta känns bara kliché i längden och det känns inte särskilt spännande.
Kanske beror detta på dåligt engagemang från min sida, men jag tror snarare det har att göra med känslan av ett begränsat urval av uppslag. Det blir mest diligens/bankrån och jakt på efterlysta. Har varken tid eller ork att skriva ett eget scenario.

Nu tycker ju jag själv att halva nöjet med western (och de flesta andra rollspel) är just klichéer. De flesta rollspel är ju ganska klichéartade, inte minst D&D. Men som någon sa tidigare kanske du ska försöka övertala någon annan att vara spelledare.

Några äventyr jag verkligen kan rekommendera till western är dollartrilogin som var rävspels konventskampanj för 2001. Dollartrilogin är spaghettiwestern när den är som bäst, där spelarna får spela riktigt übermäktiga gunslingers (som är väldigt inspirerade av karaktärerna i Sergio Leones filmer).

Annars kan du ju använda dig av äventyren i spelledarskärmen och laglöst land som också är jättebra (om du har illgång till dem vill säga).

Willie

Red Dust

Veteran
En idé som jag själv skulle ha kört (om det inte vore för tidsbrist) är att starta en kampanj strax före inbördeskriget och låta karaktärerna deltaga fram genom kriget.

De två kampanjerna som jag drivit (den ena läggs ner nu när jag åker utomlands) har mynnat ut i affärsverksamheter för bägge grupperna. Där har man möjlighet till en fast "setting", ett återkommande "supportcast" och man kan alltid finna rätt intressanta vinklar på äventyren.

Eller så låter du någon annan ta över "rodret".

M.v.h.

Red Dust.