Nekromanti Hjälp!

Belion

Veteran
Joined
4 Dec 2001
Messages
34
Location
Njurunda
Hejsan!
Jag har ett problem... rättelse min spelgrupp har ett problem att hålla sig till ämnet. Det blir lätt offande och det som ni kanske redan vet förstör spelet enormt. Jag undrar nu om det är fler som har detta problem, jag är ganska säker på det, och dessutom om ni har någon lösning på hur detta kan stoppas eller åtminstone lindras...

Här följer ett litet exempel på hur ett off kan bli något mycket roligt klockan 03:00 på morgonen.
SL Mouja hade varnat oss att alla off skulle tas bokstavligen, alltså allt vi sa, sa våra karaktärer...

Det lilla värdshuset var tomt nu under lunch tid. Det var inte många vandrare som brukade stanna till på stackars gamla Jaspers värdshus längre. Den runde värdshus värden hade fullt upp med att torka av några bord då ytterdörren slogs upp. In staplade en ung, sanari alvinna. Efter henne kom två misslor.
Hennes ansikte var halvt dolt av huvan som var fäst vid hennes kåpa. Det man såg av hennes anlete visade en mystisk skönhet, något som var svårt att föreställa sig även fast en hon var alv. Hennes korpsvarta doldes även det av huvan, förutom några slingor som smitit ut och ned över hennes bröst. Hon gick graciöst och satte sig vid ett av borden och tittade på hennes reskamrater.
Den äldre av misslorna behärskade magi och när man närmade sig honom kände man en skrämmande ondska sprida sig inom sig. Även hans ansikte var dolt av en huva och han gick klädd i blåa mycket luftiga kläder. Denna missla var vida känd som Enigma (ett dåligt namn om du frågar mig) - Svartkonstnären. Hans illdåd var kända över hela mundana och alla som försökt stoppa honom har fallit offer för hans magi. Han går fram och sätter sig vid alvinnan.
Den tredje resenären, en liten missla på bara 2,5 fot gick även han och satte sig vid dem. Han såg ut att vara runt fem år. Tillskillnad från de andra var hans stora, gröna ögon oskyldiga och fulla med hopp. Han gick runt i en naturfärgad lurva och ett par bastanta kängor. Den lille höll ett fast tag om en teddybjörn han fått av sin far för länge sedan.
Jasper skyndar sig fram till deras bord och frågar med sin åldriga röst vad herrskapet önskade spisa.
Utan orsak såg den onda misslan på honom under ifrån hans mörka huva. Jasper kände hur hans hjärta fryste till is då misslan öppnade sin mun för att tala.
"Jag haar en bubbla i halsen"
(Det var här Enigmas spelare flippade ut totalt)

Det är så det kan gå om man inte lyssnar på SL. Med det här exemplet vill jag bara förklara att vi är i behov av hjälp. Snälla EON spelare hjälp min spelgrupp...

Ps
Om ni vill ha fler missförstånd och tabbar så är det bara att be om dem... vi har en hel dem. ds
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Tja, först och främst så brukar misslor inte vara av elak natur. Alls.

Sedan har jag lite svårt att förstå varför värdshusvärden har fullt upp med att torka av bord när han inte längre har så många kunder...

Nä, men seriöst. Det ser ut som något som nästan skulle kunna hända i vår grupp. Det är nämligen så att vi kan slå om från seriöst till oseriöst och sedan tillbaka igen på några sekunder, gärna om någon kommer in med nått lustigt mitt i allt (undertecknad brukar vara bra på det, men även andra). Det blir m.a.o. svårt att spela skräck med vår grupp. Fast vi tar det som det är, jag tror det är det bästa. Iaf i vårt fall...
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Det där tror jag nog är normalt, man får säga till spelarna när dom börjar offa, men det är lättare att man glider ut ur rollen om man tycker det blir tråkigt, när rollspelet blir mer spännande blir det mindre off, man måste lyckas fånga rollspelarna... Det jobbigaste jag vart med om var när hale min grupp brast ut i gapskrat när jag sa att dom skulle till staden Jukon... :gremtongue: Det tog typ en halvtimme innan vi kunde börja spela igen... Och senare i rollspelet så skämtade dom om Jukon hela tiden, och det har dom fortsatt med, om man frågar, 'Vilken hemort har du?' då kan svaret gott och väl bli 'Jukon!' och så brister nåra ut i skratt....
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Om någon offar i vår spelgrupp räcker det med att jag som SL säger att spelare sa det i spelet....då brukar det skärpa sig direkt...när jag själv också börjar då går det åt helvete. Så länge SL skärper sig går det oftast bra iaf hos oss :gremwink:
 
Top