Nekromanti Hjälp!

Ninjaman

Veteran
Joined
3 Dec 2001
Messages
27
Location
Stockholm
Jag ska precis börja spela D&D för första gången och jag har några funderingar. Jag hade tänkt att spela magiker och då blev jag lite ställd eftersom det finns två magikerklasser, wisard och sorcerer. Vilken klass är bäst för en nybörjare? och vilka grundegenskaper ska jag ha högt i? Och kan nån klargöra skillnaden mellan dessa två klasser. Jag har förstått att sorcerer har magisktalang och inte behöver lång träning som wisards behöver.

Ninjaman
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Vi börjar med det enkla. En wizard behöver hög int, och en sorcerer hög cha. Detta för att kunna kasta formler av hög nivå, och för att de förhäxade skall få ett svårt räddningsslad (save dc), som bla. beror på den egenskapen.

En wizard kan lära sig hur många formler som helst. Den enda begränsningen är vilka din SL låter dig hitta. Du kan dessutom lära dig ett visst antal formler automatiskt när du går upp i nivå (level). En wizard måste dock i början av varde dag läsa in formler, dvs i förtid bestämma vilka han under dagen skall ha tillgång till.

En sorcerer kan bara lära sig ett visst antal formler. Dessa finns i en tabell som heter något med "spells known". Han kan under inga omständigheter lära sig fler formler. Däremot kan han vid varje givet tillfälle fritt välja vilken av de formler han kan som han vill lägga. Han behöver inte bestämma vilka han skall ha tillgång till per dag.

Hoppas det hjälper.

-J
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Men vad är bäst för en nybörjare att spela? (Jag är en erfaren rollspelare)
Är du erfaren rollspelare borde du klara båda utan problem. Det fixar sig.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Hjälp kommer

Bäst för en nybörjare är nog Wizard. Visserligen har man många besvärjelser att sålla mellan, men om man lär sig sköta en Wizard så är det mycket lättare att fatta de andra magikunniga klasserna. En Sorcerer är ju så att säga ett specialfall av Wizard, precis som Bard. En annan bra klass att börja med skulle kunna vara Cleric, men frågan gällde ju som sagt Wizard eller Sorcerer.

Viktigt:
En Wizard kan alla besvärjelser på de nivåer han kan kasta, men måste bestämma sig i förväg vilka han ska kunna använda den dagen.
Hög Intelligence behövs för det mesta en Wizard vill vara bra på. Glöm inte färdigheterna Concentration och Spellcraft.
Skaffa en Familiar så fort som möjligt. Om DM tillåter skulle jag rekommendera att kika i Tome & Blood på de lite mer ovanliga varianterna.

/Duddmannen
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nja...

En Wizard kan alla besvärjelser på de nivåer han kan kasta

En wizard kan lära sig alla besvärjelser, menar du väl? I motsats till en sorcerer som bara kan lära sig ett visst antal.

-JPS-
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Om man ska vara petig...

...och det ska man ju.

En Wizard kan alla besvärjelser på de nivåer han kan kasta. Han kan inte besvärjelser på level 8 eller 9 om han bara kan kasta level 7-besvärjelser. Däremot stämmer det att en Wizard till skillnad från en Sorcerer kan kasta alla besvärjelser på de nivåer han kan. Sorceren måste som sagt välja ut ett par stycken (enligt tabeller i PHB).
 

Ninjaman

Veteran
Joined
3 Dec 2001
Messages
27
Location
Stockholm
Tack för hjälpen!

Tack för att ni hjälpt mig! Jag har aldrig spelat levelbaseraderollspel tidigare men efter jag spelat Baldurs Gate på datorn blev jag intresserad.

Ninjaman
 

Ninjaman

Veteran
Joined
3 Dec 2001
Messages
27
Location
Stockholm
Hmm...

Jag tänkte faktiskt gör en barbarian först! Men ingen ville vara magiker så jag kände mig tvingad till det.

Ninjaman
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Re: Om man ska vara petig...

Däremot stämmer det att en Wizard till skillnad från en Sorcerer kan kasta alla besvärjelser på de nivåer han kan.

Det var lite väl generöst. En magiker (wizard) kan i själva verket bara preparera och kasta de formler han har i sin formelsamling. Om han ligger i och samlar på sig formler, kan den samlingen naturligtvis bli komplett så småningom.

Men för det mesta har han inte tillgång till mer än en begränsad del av den totala formellistan för magiker. Inte lika begränsad som en trollkonstnär (sorcerer), men ändå begränsad.

Teurgister (divine casters), däremot, kan ju preparera och kasta alla formler på sina listor.

/Mikael
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Re: Hmm...

Varför måste spelgruppen ha en "arcane spellcaster" av typ "sorcerer" eller "wizard"?

I de spelgrupper jag spelleder är det ingen av karaktärerna som valt att spela en sådan och det funkar mycket bra ändå. Däremot finns det en bard i en av grupperna och i den andra har jag en rouge som samlar på scrolls av alla de slag. Så...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Om man ska vara petig...

Om han ligger i och samlar på sig formler, kan den samlingen naturligtvis bli komplett så småningom.

Det är jättebra att det funkar så... Det motiverar magiker att jaga gamla böcker och gräva i bibliotek precis som de bör :gremsmile:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Protest!

Jag skulle nog säga att en sorcerer är bättre för en nybörjare än en wizard - det blir helt enkelt mindre att hålla reda på eftersom man bara kan ett halvdussin spells från början och till och med på högre nivåer har man inte mer än kanske 20-40. Dessutom behöver man inte planera så mycket i förväg vad man ska syssla med under dagen.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Protest!

Men du måste veta mer om besvärjelserna, eftersom du bara får ett begränsat antal. Du måste alltså förstå vad alla besvärjelser gör och hur man skulle kunna använda dem i olika situationer redan i förväg. Som Wizard kan du ju alltid ändra dig från dag till dag.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Protest!

På ett sätt, på ett sätt inte.

Om man skall vara absolut supereffektiv så kanske en wizard kan bli bättre, men det kräver lång planering.

Om en sorceress får hjälp att planera sina besvärjelser av nån erfaren spelare så blir det antagligen ganska bra magi.

Sen slipper nybörjaren tjatet med att du kan inte kasta den nu men imorgon, nått som kan upplevas som helt ologiskt och dumt.

Sorceress som nybörjare tror jag definitivt på. Jag har själv blivit mycket positivt överaskad av att sorceress är så bra och trevlig att spela.

En av de största fördelarna är att man inte förlorar så mycket värdefull speltid som man gör när wizarden hela tiden måste sova för att han förberett fel magi.

Sorceress är en välsignelse för dem som inte vill ägna för mycket realtid åt förberedelser.

Bombu
 
Top