Nekromanti Hjälp!!!

westernamatör

Veteran
Hej!

På sida 18 i regelboken så står det i ett exempel (första hjälpen) att kostnaden är 1/5??? Hur kom han fram till det? Han har ju fem i utbildning?!
I ett annat exempel (Vapenfärdighet) så står det Grundsnabbhet??? Varifrån får man den? Det är också en annan sak jag undrar över och det är, att i ett annat exempel på samma sida (Träffsäkerhet) så har han skrivit 16 under "Grund". Vad är "grund" och varifrån fick han 16? I samma exempel står det även kostnad 5/0 och 3/0 i kostnad. Varifrån fick han de kostnaderna ifrån?
Jag har aldrig spelat ett rollspel förut så det vore kul om ni kunde hjälpa mig med dessa frågor.

Tack så mycket!

Gus

Veteran
Hej!

Kostnaderna för färdigheter anges som köpa/behålla, dvs första siffran anger vad det kostar att köpa ytterligare ett steg medan andra siffran är antal poäng som måste spenderas varje månad för att inte riskera att bli sämre. Så vitt jag kan se står det i exemplet att kostnaden är 1/0 för Första hjälpen. Alla kostnader fås ur färdighetstabellen på sidan 37.

Grundsnabbhet är en färdighet som andra med undantaget att den använder rollpersonens VÄRDE i snabbhet som bonus (i övrigt använder man sin Bonus i respektive grundegenskap.).

De fyra stridsfärdigheterna som står överst på rollformuläret är grundfärdigheter. Det FN du får i dessa används som Grund i
Träffsäkerhet eller Vapensnabbhet. I det aktuella exemplet har man alltså använt FN i Projektilvapen som Grund i Träffsäkerhet/Revolver och /Gevär och FN i Grundsnabbhet som Grund i Vapensnabbhet/Revolver. Mer om detta hittar du på sidan 48.

Hoppas att det har klarnat något.

/Magnus