Nekromanti Hjälp!!!!!!

Andi

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
1
Location
Oravais Finland
Jag skall börja gjöra ett rollspel och är väldigt oerfaren/images/icons/sad.gif
Jag undrar om man sedan kan tjäna pengar om man säljer det? Hur mycket kan man få tro?
Snälla hjälp!!!!!!! Fort!!!!!!!!!!!!!!!
/images/icons/oink.gif/images/icons/spook.gif/images/icons/sick.gif/images/icons/hairy.gif
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nu tar vi det från början

Du skrev att du var oerfaren. Är du oerfaren med att göra rollspel eller att spela rollspel? Om det är det senare så är det lite oroväckande, eftersom rollspelsmakeri IMHO bör komma på tal först om man har spelat rollspel ett tag och gärna olika slags spel. Annars är det jäkligt svårt att få perspektiv på vad man håller på med.

Om man tjänar pengar på det? Nja, tänkt så lite som möjligt på pengarna och inrikta dig på att få ihop ett trovärdigt spel som du i första hand kan spelleda polarna med. Därefter kan du kanske på lång sikt spinna vidare och försöka lansera eländet. Men ett hett tips. Skaffa dig en gedigen yrkesutbildning och förlita dig inte på att kunna livnära dig som rollspelsnörd på heltid. Ingenting säger att du inte kommer att gå den vägen, men bäst att inte satsa allt på ett osäkert kort.

Fort? Varför så bråttom? Ett rollspel växer fram efter hand. Lägg ett år på ditt projekt, ytterligare ett år på att spela med polarna och revidera eventuella missar. Därefter kan du kanske börja tänka på att lansera eländet på något konvent. Men kort sagt: Hasta inte! Ta det lugnt! Jobba lite i taget och lägg en hel del arbete på research.

Lycka till!
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Nu tar vi det från början

*instämmer med de två föregående talarna*
Det ÄR ett jäkla hundgöra /images/icons/woof.gif att skriva ett rollspel, det tar en hiskelig tid, och man får alltid gå tillbaka och ändra och förbättra regler. Mitt eget rollspel började som en simpel variant av Drakar & Demoner Expert...nu är det ett eget spel, med sitt egna lilla speciella system.
Att tjäna pengar på rollspel är ungefär lika lätt som att försöka bli författare och överleva ekonomiskt på det...själv hade jag tänkt författa både romaner och rollspelsregler, men bara på fritiden. Man måste ha en födkrok, en pålitlig sådan.
För övrigt kan jag bara varmt rekommendera att göra ett eget rollspel. Man lär sig väldigt mycket på det, och det är ett väldigt engagerande och stimulerande arbete.

/Skuggvarg
 

jenzm

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
3
tet tar sin tid!

varför ha så brottom???... jå har hållt på med mitt rollspel i mer än ett halvår nu och har inte skrivit en jävla bokstav!!! istället har ja sammlat ideer och sont till rollspelet så ja inte ska fassna! ja planerar att börja skriva lite efter jul!!!!!! /images/icons/wink.gif så tänk på att allt inte ska gå fort...! ! ! försök att "göra" rollspelet innan du skriver det =) hoppas du fick en tankeställare nu /images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif ha de bra /JEns
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Andra har väl sagt det jag kom att tänka på, men en viktig grej är att du spelar andra spel, och plöjer igenom en massa olika regelsystem så att det du gör inte blir allt för influerat av ett eller ett par som du spelar. Allt för många "egna rollspel" är bara ganska dåliga kopior av andra redan etablerade rollspelssystem. Detta betyder inte att du måste hitta på ett helt eget sätt att slå tärningar i olika kombinationer, men försök att låna så att det inte är uppenbart. Inga STY, FYS, SMI, KAR, INT, PSY och STO rollpersoner med 3T6 i varje, mao. Det är klart, skall du bara spela med ditt gäng är det ju inga problem om det är det ni vill spela med, men chansen att du skulle kunna sälja det är obefintligt om du inte har en bunt egna idéer som gör ditt spel unikt; Varför köpa ett spel som verkar vara en kopia på ett annat när du kan köpa originalet?
Räkna inte heller med att du kommer göra ett spel på under ett år, om du vill ha ett spel som inte är oerhört platt och trist alternativt väldigt enkelt. Själv har jag skrivit massor med spel under mina år som rollspelare, faktum är att jag och två kompisar skrev det första spelet jag spelade. Man var tvungen att använda en karta som var ungefär 2x2m eller så, att flytta omkring rollpersornerna på. "Må Hjalmar Jätte Alltid Finnas I Våra Hjärtan!"

I alla fall, det jag ville säga innan jag flummade iväg i nostalgi var att det är svårt att inte tröttna på det man håller på med och börja på något annat, för att trättna på det och påbörja något tredje. Sedan kan man gå tillbaka på det första och ändra, fila och modifiera när man har fått litet perspektiv, för faktum är att jag känner att man kan bli litet "skrivarblind" efter ett tag och inte riktigt se vad som fungerar och vad som inte fungerar.
För övrigt vill jag rekommendera Krilles lilla uppsats på ämnet rollspelsskapande som du hittar här
Lycka till med jobbet!
 
Top