Hjälp! Vildhallon goes international!

Dristig

Veteran
Som förlag ska man ju ha koll på allt som har med förlag att göra. Men let´s face it: Vi är ju alla summan av ett Community och helt ärligt vet jag inte riktigt vad jag pysslar med just nu då det är en helt ny internationell värld ... : )

Vildhallon släpper ju nu alla översättningar via DriveThruRpg som POD och Pdf. Men hur fan når man ut i bruset? Hur får man "buzz" ute där i den globala världen som liten utgivare? Tänker att det finns mycket erfarenheter här på forumet som vi alla bör ta del av. Jag menar, självklart bör man skicka ut gratis pdf:er till olika recensenter men vilka är dessa? Vilka ska man undvika och varför? Hur har ni själva lyckas ta det "internationella steget", oavsett om ni är egenutgivare eller förlag?

Själv har jag landat i att DriveThruRpgs POD-lösning är det enda rätta för oss mindre aktörer och att använda deras PPP-poäng för att skapa banners. Det är ju en lågt hängande frukt, men finns det andra tips & trix? Hellre det än att tjafsa med olika återförsäljare, avtal och distributörer liksom. Ping @ceruleanfive : )

Så.

Se det här som en tråd där vi hjälper varandra att nå ut på den internationella marknaden. Bring it on!

Kan ge ett konkret tips: PPP-poängen på DrivethruRPG sparas bäst ihop till "Deal of the Day". Banners är väldigt ineffektiva.

Jag sålde 150 exemplar av min bok på en enda dag när den var Deal of the Day.
Det speglar mina erfarenheter av DotD, jag skulle inte ödsla mina PPP på banners och grejer, jag har testat det med och det ger inte så mycket.

Något som jag inte gjort själv, men övervägde under indievågen när min sorts spel var på tapeten, är att åka på konvent och spelleda spelet för utlänningar för att skapa kontakter. Inte så lätt på nollbudget-verksamhet, men personliga kontakter är värda mycket. Förr i tiden verkar "Games on Demand" på GenCon varit en fantastisk plats för sådant nätverkande, oklart om det fortfarande är en grej, jag tappade all kontakt med den amerikanska scenen i takt med att de podcasts jag följde dog.

Bygga sig ett varumärke är ju superviktigt, där gör ni rätt med era högklassiga omslag - som ni sedan kan backa upp med innehåll. Jag är ju partisk, så DB Discorden är ju nummer ett för att generera adoption rate initialt, få folk testa dina produkter och rekommendera dem till andra i andra forum et c. De flesta mindre aktörer kör ju Kickstarters, så ni kommer in sådär från sidan. Mycket punk!

Vi lyckades ganska bra med att nå en internationell marknad med rollspelet Astro Inferno.
(~1,5 miljoner kronor på Kickstarter för grundboken 2022 och ~350k för kampanjen 2025)

Främst så betalade vi väldigt mycket pengar för att synas i social media med sponsrade inlägg (både FB och Instagram). Vi betalade en känd konstnär (Helge C. Balzer) för några orginalbilder, vilket gjorde att han också pratade om spelet i sina kanaler. Då vår hiss-pitch var ett väldigt "satanistiskt" spel så fångade vi även intresset runt om i Europa, främst i Italien, Polsen, Spanien och Tyskland pratade man om det ganska tidigt. Även om majoriteten av våra backare kommer från USA så upplevde vi inte att det fick lika mycket hype där.

Vi var väldigt aktiva på många olika forum och skrev om spelet och jobbade rätt mycket med att promota och prata om det. Släng dig i väggen jante lagen - vi sa att vi hade skapat världen mest unika och bäst rollspel. Allt handlade om att bygga hype. Vi var kaxiga/stolta över produkten.

Vi gjorde dock en enorm miss med AI. En stor del av bilderna till spelet var framtagna med AI, men bearbetade i Photoshop. Tror vi hade över 200 arga kommentarer där ett tag. Det gav ju viss marknadsföring (för all publicitet är bra pubilcitet?). Dock drog vi tillbaka alla bilder och ritade nya, det försenade spelet med ~2år. Dock fanns det inte tid och energi för att fixa bilderna till Tarot-leken, dom är fortsatt AI genererade med PS efterbehandling.

Testade att kontakta lite content creator (främst på YouTube) för att få lite recensioner av spelet. Men inga samarbeten blev av då vi tyckte att dom krävde orimligt mycket pengar för relativt liten exponering. När spelet väl var släppt så har vi gett bort en del recensionsexemplar, men det är svårt att säga om det gett någon effekt.

Nu har vi en Discord med över 500 medlemmar och vi försöker vara aktiva där och fortsätta skapa hype. Det hjälpte till viss del vår andra Kickstarter kampanj som gick i mål 2025. Nu blir det även ett försök att sprida den lite i någon AP-podcast. Kan även hända att boken blir översatt till något annat språk.

Bygga sig ett varumärke är ju superviktigt, där gör ni rätt med era högklassiga omslag - som ni sedan kan backa upp med innehåll. Jag är ju partisk, så DB Discorden är ju nummer ett för att generera adoption rate initialt, få folk testa dina produkter och rekommendera dem till andra i andra forum et c. De flesta mindre aktörer kör ju Kickstarters, så ni kommer in sådär från sidan. Mycket punk!

Vi har ju gjort Kickstarters förut, men numera har jag landat i att det är för mycket jobb kopplat till vad som faktiskt säljs (och KS-kostnader). Den svenska marknaden är det enklare att rakt av köra förhandsbeställningar via webshopen. Att aktivt välja bort KS och istället köra POD via DrivethruRPG är också ett medvetet val då frakt utomlands via KS är ett smärre helvete som leder till utbrändhet. Typ : )

Vi har ju gjort Kickstarters förut, men numera har jag landat i att det är för mycket jobb kopplat till vad som faktiskt säljs (och KS-kostnader). Den svenska marknaden är det enklare att rakt av köra förhandsbeställningar via webshopen. Att aktivt välja bort KS och istället köra POD via DrivethruRPG är också ett medvetet val då frakt utomlands via KS är ett smärre helvete som leder till utbrändhet. Typ : )
Oja. Rekommenderar inte att skeppa saker till staterna när Trump slänger ur sig nya tariffer/tullar var och varannan dag. Inget vet hur mycket man ska betala och till vem :rolleyes:

Möjligheten att stå på konvent och prata/visa upp spelet upplevde jag verkligen hjälpte till att sälja. Har dock bara varit på GothCon och LinCon.

Har ingen erfarenhet ännu av Lasertryck, men de verkar kunna göra böcker i mindre upplaga. Något som jag funderar på till ett kommande projekt.

Back