Nekromanti Hjälp! Vad 17 hette serierna?

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
Okej, så här ligger det till:
I början av 90-talet såg jag mycket på Cartoon Network (detta var innan det blev en svenskdubbadkanal).
Där gick då två tecknade serier som jag älskade, men jag har heeelt glömt vad de heter. :gremconfused:

Serie nr.1:
Om jag kommer ihåg rätt så söker hjälten efter x antal ädelstenar, de är nån nyckel till något och mycket eftertraktade. Det finns nån flicka med i bilden oxå, kan vara hennes far som hade stenarna från första början...
Folket reser runt i skepp, det är nåt sorts pirattema, och de jagas även av en elaking: tjock, svart hår-/skäggig pirat med ett stort skepp som i fören har som en stor "monsterkäft" (full med vassa "tänder").
Det finns även nån svart sörja i vattnet som fångar och drar ner (äter upp?) de som råkar hamna i det.
I för-/eftertexten fanns det nån bläckfisklogga.
Nån som känner igen detta?

Serie nr.2:
Är ÄNNU mer diffus i beskrivningen... (går det? :gremgrin:)
Huvudpersonen söker vägen in till jordens mitt, där finns en stad (paradisliknande).
Han jagas av elakningar som vill fånga honom/hitta staden/hindra honom att hitta staden...
Jag har en vag minnesbild att mycket av serien utspelas i Sydamerika, med kondorer och annat jox som finns där.
De hittar bland annat en stor flygmaskin (som ser ut som en stor fågel, kondor?) som har "de som bor i staden" har byggt.
Hänger ni med?

Kan någon hjälpa mig...?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Folket reser runt i skepp, det är nåt sorts pirattema, och de jagas även av en elaking: tjock, svart hår-/skäggig pirat med ett stort skepp som i fören har som en stor "monsterkäft" (full med vassa "tänder"). Det finns även nån svart sörja i vattnet

Pirates of Darkwater ("Pirater i mörka vatten" på svenska), har även gått på TV3.
Mer osäker på vad #2 kan vara.

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,936
Location
The Culture
Serie 2

Den andra serien är med största säkerhet "The Mysterious Cities of Gold" (troligen "De gåtfulla guldstäderna" på svenska). Här är ett par länkar du kan uppskatta:

Intro

Infosida

/tobias
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Ah, pirater på mörka vatten, min favoritserie som småtting, (Dubbad på trean såg jag den). Urtuff!

/Marcus
 
Top