Nekromanti Hjälp! Utan hjälm i Morcar.

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Mina spelare envisas med att inte använda standard kit rustningarna. Jag har hitintills inte reglat något om det. Det finns en fåfäng dvärg med tung rustning. Han vill inte använda hjälm för då syns inte hans snygga skägg och vackra ansikte.
En annan har läder utan hjälm.
Barbaren vill inte ha rustning utan bara behornad hjälm. Det är coolt.
Någon ide om något regelförslag? Jag har bara sagt att utan hjälm blir man lättare att knocka. Det är kanske inte så viktigt i ett old school rollspel men ändå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Jag hade struntat i att de kör utan hjälm (tusan, hjältar har aldrig hjälm!). I fallet hjälm och inget mer hade jag nog räknat det som en mindre effektiv rustning helt enkelt, alltså har du en plåthjälm, och kanske lite armskenor eller nått (Det är cool och barbariskt!) så hade jag räknat det som en brynja istället för en full plåtrustning. Eller nått sånt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag brukar inte regla annorlunda om någon har rustning minus hjälm. Men bara hjälm blir väl som en +1 rustning om man har stålhjälm skulle jag säga!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Slå en t6 varje gång de barhuvade blir träffade i strid. Vid en etta: hitta på nåt jobbigt som passar med vapnet de blev träffade med. Typ att örat huggs av.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
i ett old-school spelhade inte bråkat om det utan sett det som ett estetiskt val från spelarnas sida :gremsmile:
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Mr_Si said:
i ett old-school spelhade inte bråkat om det utan sett det som ett estetiskt val från spelarnas sida :gremsmile:
Nej så har jag också sett det, men nu vill jag ha lite mer regler. Hjälm enbart som bara 1 abs kör nog med nästa gång. Jag byter lite regler varje gång, spelarna ska ju inte tro att de kan något :gremwink:
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Arfert said:
Slå en t6 varje gång de barhuvade blir träffade i strid. Vid en etta: hitta på nåt jobbigt som passar med vapnet de blev träffade med. Typ att örat huggs av.
Lite så har jag kört med fast utan slump. Lite blod som rinner i ögonen och sånt. Det är jobbigt att inte kunna se nåt :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
menade att vid resultat 1-5 träffas någon annan kroppsdel, som har rustning, troligen.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag hanterar det ungefär så här. Om man har en rustning som inte täcker hela kroppen, tex om man bara har en lång ringbrynjeskjorta, så ger den 1t mindre försvar. Men om bara en mindre del saknas, som tex hjälm, får man inget minus.

Däremot så får man (förstås) inget rustnings-abs om något träffar en oskyddad kroppsdel. Det kan förstås, i fallet hjälm, gälla fallande stenar ock liknande, men jag låter även vissa (slugare) fiender sikta när de anfaller. Mot en modifikation om låt säga -2t kan de då träffa en del av kroppen där inget dras av från skadan. Givetvis får rollpersonerna göra detsamma när de träffar en slem ork utan hjälm.

(Bonus: dessutom låter jag dylika attacker, om de ger en viss mängd skada, ha bonuseffekter enligt följande:
Huvud- omtöcknad/medvetslös
Ben - kan inte förflytta sig normalt
Arm - kan inte använda föremål i den handen/armen
Bål - utslagen)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag har inte brytt mig om att modifiera när mina spelare vill ha rustning utan hjälm. För den behornade hjälmen (eller för t.ex. en manica) skulle jag ge en extra försvarstärning men inget abs. För att hålla uppe tempot i striderna skulle jag även generellt sett undvika extra slag för att avgöra träffområde.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
luddwig said:
Jag har inte brytt mig om att modifiera när mina spelare vill ha rustning utan hjälm. För den behornade hjälmen (eller för t.ex. en manica) skulle jag ge en extra försvarstärning men inget abs. För att hålla uppe tempot i striderna skulle jag även generellt sett undvika extra slag för att avgöra träffområde.
den här varianten gillar jag!
 
Top