Nekromanti Hjälp till Scenario *Spoiler*

Harff

Veteran
Joined
17 May 2005
Messages
33
Hej, alla.. Jag tänkte förlägga en kampanj/äventyr till en liten stad i Gordrions nybyggar områden.

Min spelgrupp kommer bestå av diverse cireflasika äventyrare med olika bakgrunds historia. Troligen kommer en av spelarna bli tvingad till att bli av adlig börd. Detta för att jag tänkte dem ska ha hand om lag, ordning och säkerhet i omrdået. Hit tillkommer att jag tänkte använda mej av förläningsregler, men vill inte binda upp mej till enbart en hovkampanj. Jag har en bra karta över en lämplig stad och en hel del idéer om vad som ska hända.

Alltså kommer förläningen, staden att utgöra ramhistorien varav jag spinner ut det i olika ganska lösa trådar så spelarna känner att dem är fria, men har olika saker att fundelera på samtidigt.

Nu till mina frågor..
1. Vad är en lämplig storlek på en stad? Spelargruppen består av 3-4 spelare. Där till kommer x antal soldater. Jag hade kanske tänkt mej 2-400 fasta boende inklusive gästarbetare och barn..

2. Vad skulle diverse gods kosta i en sån avlägsen håla? 1kg mjöl? 1 hjort? 1 björnpäls? 1 kg potatis? har nån en tabell eller sida för liknande prissättning så är jag tacksam. Självklart följer priserna tillgång&efterfrågan kurvan, men är inte helt säker på vad alla vardagliga saker ens kostar så som mjöl, bröd och liknande

3. Jag har en del scenarion klara.. bland annat ska det finnas 2-4 Proffessorer som studerar borgen som spelarna befinner sej i för att den har varit där långt innan bosättningen fanns där. Dels dem vanliga monsterna om tempot blir lite slött eller fattigt. Jag tänkte även ha med besök av annan adel så lite hovspel och dem dammiga färdigheterna används. Förslag på fler scenarion?

4. Hur ser befolknings demografin ut i en sån stad? dvs förhållandet mellan cirefalier, vanarer, tiraker, dvärgar, gästarbetare och strafffångar? Jag tänkte ha en mindre gruva i närheten där x antal gästarbetande dvärgar jobbar, dock inte en stor sådan för då skulle fler folk vilja ha kontroll över den.

5. Jag tänkte kanske ha med nån sorts mordhistoria. Antingen en vampyr bland folket, men i en så liten stad så märks nog en sån snabbt (stryk min egen fundering).. men skulle vilja ha med lite sherlock holmes stuk.. Några konkreta idéer hur man löser det? DNA och andra CSi metoder är ju inte direkt lämpliga

6. Slutligen.. Åsikter om denna kampanjen.. Något jag ska tänka på? glömt helt eller som ni bara vill upplysa om...

Tacksam för alla svar med innehåll.. MVH, Harff
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Låter som en kul idé.
Priset på sådana enkla råvaror kan variera beroende på utbudet. Men det bör inte kosta mer än ett par kopparmynt att köpa "olagad" mat (betänk att i priserna i regelböckerna handlar det ofta om mat på gästgiverier, alt preparerad färdkost, då är det givetvis dyrare).

För att slå två flugor i en smäll (när det gäller punkt 3 och 5).
En maskeradbal med lite adelsfolk och rika köpmän och borgare. För det första så är det ett utmärkt tillfälle att utnyttja sina "social skills". Adelsmän och damer kan (utan tanke på rang) socialiera sig och kurtisera. För det andra så är det en utmärkt plats för en mordhistoria el dyl. Kanske inte ens under balen utan under den följande natten.
Vem gick hem med vem? Att ta reda på vem herren utklädd till "påfågeln" var, kan visa sig knepigt. Sällsynta fjädrar, en upphittad porslinsmask.
Har personligen använt just en maskeradbal med stor framgång i ett äventyr nyligen.
 

Harff

Veteran
Joined
17 May 2005
Messages
33
tackar.. men nackdelen med maskeradbal och många adelsmän är att området är i utkanten.. vet inte vem som skulle komma dit.. men tack för idén.. Kommer bygga något utifrån den :gremsmile:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Den kan helt enkelt vara arrengerad av personer som har blivit fördrivna från Melorion alt. Caserion av ränkspel och som vill få tiden de måste spendera i den avlägsna kolonin att gå lite fortare.

Annars så tycker jag att det är en ganska bra idé att betona det typisk cerifaliska. Äger du Cirefalierboken? Den är en nästan outömlig källa för idéer. Trots allt så är cirefalierna ett av de mest utmärkande människonationerna i något rollspel.

En idé jag har är att säga att adelsmannen har blivit tvungen att åka till staden, och med andra ord inte alls vill befinna sig där. Han blev med andra ord utsedd som ny styesman och eftersom det är en stor ära så kunde han inte tacka nej. Personen som fick honom utsedd, genom intrigmakeri, kan då bli en nemesis för adelsmannen och du kan avsluta kampanjen med att adelsmannen blir hemkallad och kan hämnas på nemesisen.

/Marcus tänkte köra något liknande men med övärlden.
 

Harff

Veteran
Joined
17 May 2005
Messages
33
Jepps, äger boken.. Lite därför jag tvingar dem att spela Cirefalier.. med tanke på allt som är med där..

Nja, klart din idé med arrendering är lockande.. men då hänger det på den spelaren att vilja ha området.. annars an han ju bara.. ta du det.. men just det med "fördriven" adel är lockande.. Men vill inte att hovspel ska ta för mycket av kampanjen.. vill ha en balans mellan smutsgöra och vinetikett

Om man skulle ha en sorts fest med tävling inom förläningen.. Vad för sorts saker borde ingå då? En typisk helig cirza dag blandat med svärdspel.. Om jag inte missminner mej så är inte torneringar något för cireaflier
 
Top