Hej, alla.. Jag tänkte förlägga en kampanj/äventyr till en liten stad i Gordrions nybyggar områden.
Min spelgrupp kommer bestå av diverse cireflasika äventyrare med olika bakgrunds historia. Troligen kommer en av spelarna bli tvingad till att bli av adlig börd. Detta för att jag tänkte dem ska ha hand om lag, ordning och säkerhet i omrdået. Hit tillkommer att jag tänkte använda mej av förläningsregler, men vill inte binda upp mej till enbart en hovkampanj. Jag har en bra karta över en lämplig stad och en hel del idéer om vad som ska hända.
Alltså kommer förläningen, staden att utgöra ramhistorien varav jag spinner ut det i olika ganska lösa trådar så spelarna känner att dem är fria, men har olika saker att fundelera på samtidigt.
Nu till mina frågor..
1. Vad är en lämplig storlek på en stad? Spelargruppen består av 3-4 spelare. Där till kommer x antal soldater. Jag hade kanske tänkt mej 2-400 fasta boende inklusive gästarbetare och barn..
2. Vad skulle diverse gods kosta i en sån avlägsen håla? 1kg mjöl? 1 hjort? 1 björnpäls? 1 kg potatis? har nån en tabell eller sida för liknande prissättning så är jag tacksam. Självklart följer priserna tillgång&efterfrågan kurvan, men är inte helt säker på vad alla vardagliga saker ens kostar så som mjöl, bröd och liknande
3. Jag har en del scenarion klara.. bland annat ska det finnas 2-4 Proffessorer som studerar borgen som spelarna befinner sej i för att den har varit där långt innan bosättningen fanns där. Dels dem vanliga monsterna om tempot blir lite slött eller fattigt. Jag tänkte även ha med besök av annan adel så lite hovspel och dem dammiga färdigheterna används. Förslag på fler scenarion?
4. Hur ser befolknings demografin ut i en sån stad? dvs förhållandet mellan cirefalier, vanarer, tiraker, dvärgar, gästarbetare och strafffångar? Jag tänkte ha en mindre gruva i närheten där x antal gästarbetande dvärgar jobbar, dock inte en stor sådan för då skulle fler folk vilja ha kontroll över den.
5. Jag tänkte kanske ha med nån sorts mordhistoria. Antingen en vampyr bland folket, men i en så liten stad så märks nog en sån snabbt (stryk min egen fundering).. men skulle vilja ha med lite sherlock holmes stuk.. Några konkreta idéer hur man löser det? DNA och andra CSi metoder är ju inte direkt lämpliga
6. Slutligen.. Åsikter om denna kampanjen.. Något jag ska tänka på? glömt helt eller som ni bara vill upplysa om...
Tacksam för alla svar med innehåll.. MVH, Harff
Min spelgrupp kommer bestå av diverse cireflasika äventyrare med olika bakgrunds historia. Troligen kommer en av spelarna bli tvingad till att bli av adlig börd. Detta för att jag tänkte dem ska ha hand om lag, ordning och säkerhet i omrdået. Hit tillkommer att jag tänkte använda mej av förläningsregler, men vill inte binda upp mej till enbart en hovkampanj. Jag har en bra karta över en lämplig stad och en hel del idéer om vad som ska hända.
Alltså kommer förläningen, staden att utgöra ramhistorien varav jag spinner ut det i olika ganska lösa trådar så spelarna känner att dem är fria, men har olika saker att fundelera på samtidigt.
Nu till mina frågor..
1. Vad är en lämplig storlek på en stad? Spelargruppen består av 3-4 spelare. Där till kommer x antal soldater. Jag hade kanske tänkt mej 2-400 fasta boende inklusive gästarbetare och barn..
2. Vad skulle diverse gods kosta i en sån avlägsen håla? 1kg mjöl? 1 hjort? 1 björnpäls? 1 kg potatis? har nån en tabell eller sida för liknande prissättning så är jag tacksam. Självklart följer priserna tillgång&efterfrågan kurvan, men är inte helt säker på vad alla vardagliga saker ens kostar så som mjöl, bröd och liknande
3. Jag har en del scenarion klara.. bland annat ska det finnas 2-4 Proffessorer som studerar borgen som spelarna befinner sej i för att den har varit där långt innan bosättningen fanns där. Dels dem vanliga monsterna om tempot blir lite slött eller fattigt. Jag tänkte även ha med besök av annan adel så lite hovspel och dem dammiga färdigheterna används. Förslag på fler scenarion?
4. Hur ser befolknings demografin ut i en sån stad? dvs förhållandet mellan cirefalier, vanarer, tiraker, dvärgar, gästarbetare och strafffångar? Jag tänkte ha en mindre gruva i närheten där x antal gästarbetande dvärgar jobbar, dock inte en stor sådan för då skulle fler folk vilja ha kontroll över den.
5. Jag tänkte kanske ha med nån sorts mordhistoria. Antingen en vampyr bland folket, men i en så liten stad så märks nog en sån snabbt (stryk min egen fundering).. men skulle vilja ha med lite sherlock holmes stuk.. Några konkreta idéer hur man löser det? DNA och andra CSi metoder är ju inte direkt lämpliga
6. Slutligen.. Åsikter om denna kampanjen.. Något jag ska tänka på? glömt helt eller som ni bara vill upplysa om...
Tacksam för alla svar med innehåll.. MVH, Harff