Nekromanti Hjälp till att bekämpa FRA-lagen!

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Hej alla forumiter!

På onsdag röstar riksdagen om FRA-lagen som innebär avlyssning av vem som helst av oss i Sverige.

Så, om ni har intresse av att stoppa detta, skicka ett mail till så många riksdagsledamöter i alliansen som möjligt (oppositionen röstar emot redan). Eller kom och demonstrera på onsdag morgon framför riksdagen. För mer info, gå in på www.stoppafralagen.nu !
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Det roliga är ju att folk blir förvånade och upprörda... FRA har hållit på med sånt här rätt länge, det är vardag och helt okonstigt för dem. Det är liksom inget nytt, egentligen, detta.

Om jag ska vara neggig:
Den här lagen är en direkt effekt av det rådande politiska läget.
Den kommer inte att stoppas av mailbombning.
Den kommer inte att stoppas av demonstrationer.
Den kan inte stoppas av att rösta annorlunda, eftersom sveriges båda största partier arbetat under varsina mandatperioder nu för att få till stånd den här sortens lagstiftning.
Det är, överhuvudtaget, för sent.

Och dagen efter omröstningen kommer 90% av de som brydde sig återgå till att kolla på Idol eller fotbollsVM eller någon annan form av bröd och skådespel.

Och bara så ingen lurar sig själv: Socialdemokraterna arbetade även de aktivt för den här sortens lagstiftning. Att oppositionen tycker att det är lönt att rösta mot just nu innebär bara att de, framförallt sossarna, är ett gäng äckliga hycklare. Fast det kan väl inte heller komma som en nyhet för någon.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Att oppositionen tycker att det är lönt att rösta mot just nu innebär bara att de, framförallt sossarna, är ett gäng äckliga hycklare.
Nä, det är ännu värre. Sossarna röstar emot enbart på grund av tekniska detaljer i lagförslaget.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Vad spelar det för roll om de får avlyssna? Nä, när de ändå är på gång så kan de lika gärna sätta upp videokameror överallt också.

/Han som tycker för många värnar om den illusoriska personliga integriteten
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Det spelar givetvis roll; jag har ingen lust att bli avlyssnad.

Däremot är det rätt töntigt att folk tror att vi har någon personlig integritet i dagens samhälle.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag tycker det iaf känns nytt med nivån av uppmärksamhet. Och att det visas upp som en sådan stor polarisering mellan makthavarnas och befolkningens åsikt. Det tycker jag känns uppfriskande, för stunden iaf.

Jag får en diffus känsla av att Kontroll av all kommunikationen även används som mätinstrument över befolkningen i allmänhet, T.ex. för att kunna skräddarsy effekter av alla typer av masspåverkan.

Det kan säkert finnas hur många exempel som helst, med jag höftar till med användningsområden:
Man kan noga analyera effekter av TV-serier, för att uppnå största möjliga masspåverkan.

Tv-serier som t.ex. '24': Man skapar avsnitt som handlar om hur bra det är när hjälten bryter mot FN's konventioner för mänskliga rättigheter och utövar tortyr mot de onda terroristerna. När USA får kritik för tortyrmetoder.

Eller så har man Tv-serier om mordutredningar som förklarar hur bra det have varit för ällmänheten med ett allomfattande dna-register o.s.v.

För någon kanske det låter långsökt, men för mig känns det allvarligt, även om känslan känns diffus.

Jag kommer hänga utanför riksdagshuset kl 8 för jag tror att det blir ett skönt 'häng' och jag vill känna av stämningen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag är rätt övertygad om att det kommer bli som du beskriver oavsett :gremwink: Om inte nationalstaterna gör det så gör företagen det. För egen del spelar det ingen roll, men jag har full förståelse att folk blir upprörda av utvecklingen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Om nu lagen går igenom, vilket jag hoppas att den inte gör (inte för att jag vurmar om integriteten utan för att jag anser att signalspaning är mesigt, ska vi har underrättelsetjänst ska de fan vara spioner och annat man kan göra något av! :gremwink: ) så föreslår jag att vi, som någon kolumnist föreslog, alla skriver in saker som FRA kommer flagga i våra vardagliga mejl ("Tjena din gamle otrogne amerikanske imperialist! Ska vi bomba skiten ur våra levrar på fredag eller?") alternativt läggen in en signatur som spottar ur sig slumpvist valda fraser som innehåller ord som jihad, bomb, IED och "FRA har små penisar", bara för att ge dem så mycket att jobba med att de ångrar sig.

Okej, det kommer aldrig att funka.


Storuggla, lösningar som inte är en kaktus
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det verkar som att vi kom undan den här gången. Förslaget skickas förmodligen på remiss igen, efter att halvdussinet vildar hotat med att säga nej.

Men den kommer tillbaka. Blä.

Idag skäms jag för att vara svensk.
 
G

Guest

Guest
Re: Hjälp till att bekämpa FRA-lagen! [ANT]

Idag skäms jag för att vara svensk.
Word.

/Zorbeltuss som undrar hur många platser vi förlorat till nästa världsundersökning om länder med minst korruption

Ändring: lade till [ANT]
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Re: Think again!

Skit.

Så otroligt deprimerande. Hur man än speglar det så fick sig den representativa demokrakratin sig en törn idag...
 
G

Guest

Guest
Re: Think again!

Och jag som skämdes för att vara svensk igår, imorgon är dedikerad deppdag för mig nu, allt annat är avbokat.

/Z...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Think again!

NÄ NU JÄVLAR SPRÄNGER VI HELA SKITEN I PROTEST ELLER HUR GRABBAR??!?!?!!

JIHAAAAD!!! ALLAH AKHBAAAAR!!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Re: Think again!

Man önskar ju att man visste hur man skulle formulera sig för att det ska fastna i deras fittiga jävla skitsystem.

Själv tycker jag ju att Reinfeldt skulle passa i självmordsbombarväst, att vi ska krasha flygplan in i rosenbad, att FRA har små kukar och att Allah är stor. Vi ses klockan 12 på stationen. Kom ihåg grejerna.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Think again!

Zire said:
Skit.

Så otroligt deprimerande. Hur man än speglar det så fick sig den representativa demokrakratin sig en törn idag...
Inte då. Tänk så mycket lättare det har blivit att ta reda på vad folk tycker... ;-)
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Think again!

Jag spenderade dagen med att ringa på hos några av folkpartiets riksdagsledmöter (bara Ja-sägare). Ingen var hemma, men nu har de varsin skylt med ett stort öga på nedstucken i rabatten.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Hjälp till att bekämpa FRA-lagen! [OT]

...alla skriver in saker som FRA kommer flagga i våra vardagliga mejl...
Rätt apropå undrar jag om det finns något sätt att få se vilka ord och/eller ordföljder som kommer att ingå i detta enorma filter?

För jag har googlat lite, och nu orkar jag inte läsa fler blogg-inlägg om hur Sverige AKA Östtyskland håller på att förvandlas till ett kontrollerat samhälle. Hoppades att någon av er skulle känna sig up for it!
 
Top