Hjälp! Stämningstext till DETECT OR DIE

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Spelet DETECT OR DIE har en kul introtext som jag tycker är mycket stämningsgivande, men den är på engelska. Till mitt egna spelande har jag då försökt direktöversätta den i ChatGPT, och sedan städat upp översättningen här och där.

1708108495276.png

Här är min text såhär långt - någon som vill hjälpa till att justera den för att låta bättre på svenska?

Vakna, Detektiv.

Din minnespalats har stängts för hjärnstambyte.

Det förflutnas vatten steg och ryckte allt med sig, frätande som ånger, iskallt som sorg, oböjligt som stolthet. Dina grunder är nu klyvda och splittrade, dina tankebanor är täckta av livets höstlov, ditt medvetandes spegel krossad.

Halvt nedsänkt och halvt vid medvetande, det som är kvar av dig tjänar endast som en varning – men! Blicka uppåt! Res dig ur förtvivlans slam, dina felsteg, ditt spillra av minnen!
I din ödsliga midnattshimmel lyser en stjärna. Det är Fallet. Lös det, Detektiv! Fallet kommer vägleda dig. Återlösa dig.

Återupptäck vem du var.
Besluta vem du vill vara.
DETECT OR DIE.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Hm.

Jag ids inte göra hela, men jag kollar på de två första…

Den första tycker jag låter extremt direktöversatt och knölig. Kan man använda något slangord för detektiv för att mjuka upp? Eller nåt lite mer tallspråkigt? "Upp med ögonen, snok." "Vakna nu, detektiven".

"hjärnstamsbyte" känns konstigt och inte lika poetiskt som originalet. Jag skulle nog försöka behålla översvämningsmetaforen. "Översvämningen har dragit med sig ditt minnespalats". "Ditt minnespalats är borta, slukat av vattnet".

Tredje stycket orkar jag inte hela, men jag skulle nog använda någon variant av att forntidens eller det förflutnas vatten bar med sig, eller bar iväg, det ena eller det andra.

"Fundament" är ett alldeles utmärkt ord för "foundations", tänker jag.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Hah, just "hjärnstambyte" lade jag till själv, för jag tyckte det lät komiskt. Som av en händelse har vi ett liknande projekt igång hemma i mitt lägenhetshus... :D

Jag gillar "upp med ögonen, snok".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Vakna, Detektiv.
Din minnespalats har stängts för hjärnstambyte.
Det förflutnas vatten steg och ryckte allt med sig, frätande som ånger, iskallt som sorg, oböjligt som stolthet. Dina grunder är nu klyvda och splittrade, dina tankebanor är täckta av livets höstlov, ditt medvetandes spegel krossad.
Halvt nedsänkt och halvt vid medvetande, det som är kvar av dig tjänar endast som en varning – men! Blicka uppåt! Res dig ur förtvivlans slam, dina felsteg, ditt spillra av minnen!
I din ödsliga midnattshimmel lyser en stjärna. Det är Fallet. Lös det, Detektiv! Fallet kommer vägleda dig. Återlösa dig.
Återupptäck vem du var.
Besluta vem du vill vara.
DETECT OR DIE.

Snok! Vakna.

Ditt minnespalats har svämmat över.

Stänk från det förflutna frätte som ånger, iskallt som sorg, obevekligt som hybris. Ditt fundamanent är nu klyvt; ditt sinne är en kabelhärva; dina minnesbilder splittrade. Till hälften drunknad, till hälften vaken, det är vad du är nu. Så lyss till mitt bud: res dig!

Res dig ur sandbankens desperata bädd, från dina misstag och minnen.

Det finns en stjärna på den tomma himlen - ditt Fall. Lös det, snoken!

Fallet kommer att vägleda dig.

I att upptäcka vem du var.

I att bestämma vem du är.

Detect or die.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Det finns en stjärna på den tomma himlen - ditt Fall. Lös det, snoken!​

Skulle nog byta detta till "Ovanför dig finns en stjärna på den tomma himlen - ditt Fall. Lös det, snoken!"

Hör då samman mer med meningen innan som säger "res dig".
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Vakna, Detektiv.
Din minnespalats har stängts för hjärnstambyte.
Det förflutnas vatten steg och ryckte allt med sig, frätande som ånger, iskallt som sorg, oböjligt som stolthet. Dina grunder är nu klyvda och splittrade, dina tankebanor är täckta av livets höstlov, ditt medvetandes spegel krossad.
Halvt nedsänkt och halvt vid medvetande, det som är kvar av dig tjänar endast som en varning – men! Blicka uppåt! Res dig ur förtvivlans slam, dina felsteg, ditt spillra av minnen!
I din ödsliga midnattshimmel lyser en stjärna. Det är Fallet. Lös det, Detektiv! Fallet kommer vägleda dig. Återlösa dig.
Återupptäck vem du var.
Besluta vem du vill vara.
DETECT OR DIE.

Snok! Vakna.

Ditt minnespalats har svämmat över.

Stänk från det förflutna frätte som ånger, iskallt som sorg, obevekligt som hybris. Ditt fundamanent är nu klyvt; ditt sinne är en kabelhärva; dina minnesbilder splittrade. Till hälften drunknad, till hälften vaken, det är vad du är nu. Så lyss till mitt bud: res dig!

Res dig ur sandbankens desperata bädd, från dina misstag och minnen.

Det finns en stjärna på den tomma himlen - ditt Fall. Lös det, snoken!

Fallet kommer att vägleda dig.

I att upptäcka vem du var.

I att bestämma vem du är.

Detect or die.
Fint! Jag gillar "Det finns en stjärna på den tomma himlen - ditt Fall", den har bättre melodi än originalet.

"Kabelhärva" är också ett underbart ord.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
"Kabelhärva" är också ett underbart ord.
Ja, jag visste inte vad "skein" var, men när jag såg att det betydde "nystan" så såg jag framför mig hur det var som en gordisk knut, men jag kunde inte få fram det i text, så jag började tänka på liknande företeelser och just "kabelhärva" kändes dessutom passande till någonting cyberpunkigt.
 
Top