Nekromanti Hjälp: SLP till en WFRP-kampanj i slummen?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hej!

Jag spelleder en WFRP-kampanj som utspelar sig i Altdorfs slum. Det är stora inslag av misär och elände, men också mycket svart humor och skruvade spelledarpersoner.

T.ex. en talande enorm muterad gädda som har tourettes syndrom har blivit rollpersonernas fiende nummer 1, ett gäng hemlösa med psykiska problem är rollpersonernas källa till info om vad som händer under broarna, halvlängdmannen Reggie Fondlebottom (paniknamngiven) som säljer korv och dyker upp på konstiga ställen, en ogre som heter Maurice och som är punschig boxare, gravgrävaren i Morrs trädgård, den skrivkunnige smugglaren, boxningspromotorn med vadslagningsproblem, skurkar, banditer, falskspelare och så vidare. Och en korrupt tryckare, för den delen.

Men som alltid så landar jag i mina vanliga knepiga figurer som mina spelare sett flera gånger och behöver hjälpa av er att skapa nya SLP.

Så om ni vill bidra med en SLP per inlägg, med namn, roll och defekt (alla ska vara defekta på nått sätt) och kanske några äventyrskrokar, så skulle jag vara tacksam!

Som sagt:

- WFRP
- Medeltid
- Stadsmiljö
- Slum
- Misär och elände
- Svart humor

Någon som vill ta betet?

/Magnus
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jorja kallad Jorja den glupska. En av slummens mäktigare kvinnor. enormt rik för att bo i slummen.bor ett stort lagerhus som är lyxigt inrett. Med fina möbler och lyxartiklar sällan skådade in detta område
Jorja själv är magiker (välj själv vad för typ av magiker. men troligtvis inte någonting åt nekromantik hållet) som säljer sina tjänster åt högstbjudande. även en ökänt bra spåkvinna som även om hennes spådomar kan vara vaga eller tvetydiga så är de för det mesta skrämmande korrekta.

Hon åtar sig de flesta uppdrag och uppgifter. så länge det inte kräver att hon lämnar sitt hus där hon bor i lyx och omgiven av fanatisk lojala tjänare och livvakter. Förutom detta åtar hon sig det mesta. även saker som inte kräver magi. Hon har en mängd lojala tjänare, soldater, livvakter, lönnmördare som är kapabla att utföra de flesta uppgifter. så länge betalningen är den rätta så kan det mesta ordnas. Kan ingen av hennes hejdukar göra det så har hon kontakter att leja de som behövs
Förutom tjänster så sägs det att hon kan skaffa fram de flesta varor, ingenting är för exotiskt eller för olagligt. vad man än kan tänka sig att behöva så kan hon skaffa fram det mesta bara priset är rätt

Hon är otroligt girig och gör allt hon kan föra att öka sin redan avsevärda rikedom. Detta leder oss till anledningen att hon aldrig lämnar sitt hus. förutom att omge sig med en otrolig lyx så går en stor del av hennes rikedom åt till att still hennes legenadariska hunger och glupskhet.

Jorja är allt för fet för att ens kunna röra sig. hon har tjänare som ser efter henne och lyder hennes minsta vink. även om hon hållit igång i nästan 40 år ser hon inte äldre ut än 30 år och har ett sött ansikte med långt blont hår som nästan ser missanpassat ut jämfört med hennes enorma kropp, där hin ligger i sin jättelika säng.
Hon kan vara väldigt charmig och trevlig när hon känner för det. men allt detta är en fasad. hon är egoistisk, girig och villig att gå till vilka längder som helst eller offra vem som helst för att nå sina mål.men hon är ytterst intelligent och en verkligt duktig magiker och spåkvinna.
Det mesta av hennes affärer sköts av hennes tjänare och endast de viktigaste eller de som kräver hennes personliga närvaro som viss mag och spådomar tar hon hand om själv

och om någon gästar henne för affärer så bör de hoppas att hon är mätt och belåten, för om inte så är hennes humör uselt. och åt andra hållet om hon allt för nyligt ätit så är hon för mätt för att vara till någon nytta. För efter en vad hon kallar rejäl måltid är hon så mätt att hon är knappt kontaktbar

Det går många rykten om Jorja och hennes affärsverksamhet. för att nämna några

"Det ryktas att bland hennes tjänare finns varelser som är långt ifrån mänskliga"
"Enligt många så är hennes rikedom ännu större än man kan föreställa sig och att i källarna under hennes tillhåll finns skatter bortom ens vildaste fantasier"
"Jorja är bara ansiktet utåt, i själva verket styrs allt av en demon"
"Jorja själv är en demon som ofta kalasar på människokött "
"Jorja har till slut ätit sig själv till döds" Men än så länge har dessa rykten alltid varit falska. men fortfarande är det ett vanligt rykte på gatorna
"Jorja letar efter en make för att få en arvinge"

Många andra rykten är i omlopp men dessa är bland de vanligaste. Ligger det någon sanning bakom dessa rykten?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Har inget val att editera min post. var stressad när jag skrev och ser nu en hel bunt löjliga stavfel. Men finns inget sätt för mig att editera min post. Mysko
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n152316 said:
Har inget val att editera min post. var stressad när jag skrev och ser nu en hel bunt löjliga stavfel. Men finns inget sätt för mig att editera min post. Mysko
Det finns en gräns för hur länge en kan ändra i ett inlägg. Jag tror den är en timme.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Magnus Seter;n152318 said:
Det finns en gräns för hur länge en kan ändra i ett inlägg. Jag tror den är en timme.

Tror inte det hade gått mer än ca 20 min innan jag försökte editera. Men min tidsuppfattning är inte den bästa så jag kan ju ha fel
Men stavfel åsido tror jag not att det gick att förstå i alla fall
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
I Altdorfs slum kan man finna Sir Beau Botte, tiggarriddaren!

Tittar man två gånger på raden av tiggare som sitter längs grändens väggar, vilket de flesta inte gör, lägger man märkligt nog märke till att en av de arma satarna bär spetsiga sabatons (https://fr.wikipedia.org/wiki/Soleret#/media/File:plate_sabatons.png).

Under trasmanteln är han klädd i en smutsig vapentunika och hans spektakulära mustasch och det ena nonchalant höjda ögonbrynet andas mer nobilitet än vad kejsaren har i hela sitt hov.
Tiggarriddaren är Beau Botte, en Questing Knight från Bretonnia, som efter en rad olyckor under sitt sökande efter graalen hamnat penninglös och bortglömd i Altdorfs slum.

När rollpersonerna ska passera genom gränden kliver Beau Botte vingligt upp och blockerar vägen.

"Ve er, missdådare, ty er stund är kommen! Ja, det är jag som är riddar Beau Botte, den beryktade och berömde. Son till en far, andre förkämpe för Quenelles, kungens kusins sköldbärare sökare av Graalen i främmande land och satt av den gudomliga ladyn att bevaka denna passage. Ingen skall passera gränden, utan att först ha nedlagt mig i duell. Väpnare!"

Han räcker ut handen mot de övriga tiggarna, i väntan på att beväpnas. De ser undrande på varandra. Otåligt viftar han med fingrarna efter sitt svärd, varpå en av tiggarna harklar sig försiktigt. "Ers nåd, de tog ert svärd."

Beau Botte knyter näven i en irriterad gest. "Förbannelse! Nåväl, vi får avgöra det här på ett annat sätt. Tornérar ni? Bönder, gör plats i gränden för rännan! Ordna fram häst och lans!"

Om någon av rollpersonerna bär spritplunta eller vattenskinn kommer han falla på knä i vördnad och utropa: "Bärare av graalens vatten! Den heliga ladyn har sänt dig till mig, efter alla dessa långa år! Visa mig vägen, o vise kämpe! För mig till graalen!"

Beau Botte är övertygad om att rollpersonen vet var graalen finns och kommer svära sitt svärd (som någon visserligen tagit ifrån honom) till rollpersonen i utbyte mot att få ta del av kunskapen. Han besitter själv en stor geografisk kunskap om slummen, som han i sitt förvirrade tillstånd betraktar som ett mer episkt landskap än vad det är. En rännsten är en mäktig flod som måste korsas, några staplade tunnor är en bergskedja och ett gathörn måste undvikas eftersom spejarna sagt att där väntar ett bakhåll förberett av den faslige goblin-krigsherren Skarsnik of the Crooked Moon Tribe.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Helmger Wermann är en gammal häxjägare som nu mer framlever sitt eländiga liv som krympling, då han i sin senaste konfrontation med kaosmakternas hantlangare miste båda sina ben. Nu mer hoppar han fram på sina leriga händer genom slummens gränder på spaning efter ondskans makter.

Saken är dock den att den senaste stridens brutala utfall tog knäcken på den gamla stackaren och nu för tiden har Helmger svårt att skilja på verkligheten och sin egen livliga fantasi. Helmger ser häxor och onda omen överallt och när en grupp märkliga figurer(RP) passerar kan Helmger svära vid kejsaren och den allsmäktige Sigmar att de har häxmärket i pannan allihop.

Därefter kommer rollpersonerna att ha en irriterande följeslagare som gör allt för att "skipa rättvisa" genom att gillra sinnrika fällor, kasta sten och glåpord och sprida falska rykten. Hur ofta rollpersonerna än försöker göra slut på den irriterande mannen tycks han alltid undkomma genom otroligt snabba och viga manövrar men även genom en omfattande lokalkännedom.

Men precis som rollpersonerna börjat vänja sig vid tanken att den envise invaliden kanske är svår att fånga men knappast gör någon större skada plockar Helmger fram sitt hemliga ess i rockärmen, nämligen sin vässade tunga. Helmger har trots sin fysiska defekt och sitt sviktande sinne en osannolik förmåga att få med sig massorna, och tvekar inte en sekund att ta hjälp av en fackel och hötjugeviftande lynchmobb om uppgiften att driva ut det onda ur Altdorf verkar honom övermäktig.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Fritz Hager har alltid haft svårt att inte titta för djupt ner i flaskan, vilket på senare tid har fått förödande konsekvenser. Den gravt alkoholiserade mannen har tagit råttfångarens värv till sitt för att tjäna sitt uppehälle och finansiera sitt missbruk. Fritz var fram till för ett månvarv sedan, trots sitt ofta redlösa tillstånd, en av Altdorfs skickligaste råttjägare.

Men så, en stjärnklar natt fick Fritz se en syn som skulle förändra allt. Fritz kunde inte tro sina ögon när en människoråtta plötsligt krälade upp ur en gammal brunn i slumkvarteren. Fritz försökte dränka den traumatiska upplevelsen i ännu mer sprit, och snart gick det så långt att den olycklige mannen började hallucinera. Plötsligt började Fritz övergödda tamråtta Bregermann tala till honom. Bregermann fick Fritz att förstå att Altdorf egentligen var råttornas stad och att de avlat fram en fruktansvärd hybrid mellan människa och råtta som inom kort skulle inta staden och inrätta råttornas ordning. De enda människor som skulle skonas var de som aktivt hjälpt råttorna att återta staden.

Fritz har efter detta, tillsammans med ett antal andra sinnesförvirrade stackare, börjat terrorisera stadens råttfångare och skrämt dem till att sluta utföra sitt värv. Bregermann, som Fritz och hans hantlangare vördnadsfullt kallar "Kejsaren", har på senare tid även börjat kräva att råttorna ska dyrkas med offer och flertalet "Råtthatare" har plötsligt börjat försvinna. Vad händer när Altdorf översvämmas av tusentals råttor?
 
Top