Hjälp! Sista spelmötet

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag har två grupper som jag spelleder samma äventyr för just nu, och kommande vecka har vi de sista planerade spelmötena för äventyret.

Äventyret var lite av ett experiment för mig att testa en mer prepp-tung och blorb/mysterieinspirerad approach. Målet grupperna fick ursprungligen var att hitta ett försvunnet tempel i vildmarken bakom fiendens linjer, och återhämta en magisk artefakt därifrån som kan hjälpa deras land att vinna kriget.

Ingen av grupperna är dock speciellt nära att hitta templet i nuläget.

Grupp A har rest i ungefär motsatt riktning för att hitta en gravkammare, och där leta efter spår från en tidigare expedition till templet. Vad de inte vet är att den expeditionen blev korrumperade av artefakten och templet, och nu ser sig själva som gudar över landet. Grupp A har en tendens att inte undersöka platser eller personer de besöker speciellt noggrant, och blev därför instängda i gravkammaren av en stor sten när en patrull från hittade den tidigare expeditionen hittade den.

Grupp B tog en annan approach och gjorde sig bekanta med lokalbefolkningen, och fick av dem veta en del om templet, landskapet och den gamla expeditionen. De valde dock att försöka göra en lång omväg på väg till templet, ”för att ingen skulle lista ut var de var på väg”, och gick brutalt vilse i vildmarken under resan. En person i grupp B blev förfrusen och började se syner, så där har en liten tanke om att artefakten i templet kan ha möjlighet att besätta denne, och kanske göra något med det.

Så, nästa spelmöte med vardera grupp är det sista, men jag är lite osäker på hur vad skall planera inför det och spelleda det. Några tips på hur jag kan tänka? Jag är van vid att kunna få till en ”slutkläm” på scenarion, men här känns den biten svår, förstås.

(Edit: jag är fullt medveten om att jag har fastnat lite i ”vad jag vill ska se hända” som SL - och försöker jobba på det, men inte alltid det lättaste att slåss med ens magkänslor…)
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
DM Karin Boye said:
Den bästa dagen är en dag av törst. Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd.
Eller med andra ord: SL måste inte servera spelarna en slutkläm.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Hur tänker du att det rådet appliceras i praktiken?
Förlåt, det var ett dåligt svar. Eller, det är ett bra svar, men inte här.

Jag bara menar att det kan vara okej att en kampanj tar slut när den tar slut.

Undrar dock varför det måste ta slut nästa möte? Om ett tillfredställande slut är viktigt, varför kan ni inte ge det några möten till.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Undrar dock varför det måste ta slut nästa möte? Om ett tillfredställande slut är viktigt, varför kan ni inte ge det några möten till.
Tid och energi! Att boka 5 vuxna en dag i veckan är mycket jobb. Så när jag pitchade detta avkrävde jag bara 5 spelmöten av grupperna.

Och jag får själv barn om några veckor, så kommer behöva justera om min fritid.
 
Last edited:

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Om grupp A medvetet gick motsatt riktning för att hitta någon stor ledtråd så... låt dom hitta någon stor ledtråd; Det är kanske inte det superslut som du tänkt men det är i alla fall en liten victory. Samtidigt så ligger dörren öppen att fortsätta då de kan använda ledtråden för att gå till det originella målet, om ni någonsin vill fortsätta, eller köra online eller nått.

Grupp B ingen aning :p din text blev kapad i posten också

EDIT: Well det finns ju inget som säger att grupp B inte kan få samma som A, dom stumblar på ett annat tempel som har en ledtråd till målet, så är båda grupperna i synk.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Undrar dock varför det måste ta slut nästa möte? Om ett tillfredställande slut är viktigt, varför kan ni inte ge det några möten till.
Det här undrar jag med över. Det är svårt att arbeta fram mot catharsis om det på förhand är bestämt hur många spelmöten ni kommer att ha.

Men för något konkret då. Har spelarna något som de hakat upp sig på under resans gång som kan vara värt att forma om till någon sorts slut? Någon händelse, SLP, något de hakat upp sig på som de vill/behöver få löst? Att originalmålet var en sak behöver ju inte betyda att spelarnas mål är samma sak.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Tid och energi! Jag Att boka 5 vuxna en dag i veckan är mycket jobb. Så när jag pitchade detta avkrävde jag bara 5 spelmöten av grupperna.

Och jag får själv barn om några veckor, så kommer behöva justera om min fritid.
Lycka till med barnet!

Okej, här kommer det värsta deus et machina slutet sedan första boken i Wheel of Time: bägge grupperna hittar en teleportationscirkel (el dy) som tar dem till templet.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Alltså, du har ju fått in en massa erfarenhet av att SLa på ett nytt sätt, räcker inte det? Att få till ett slutkläm-slut när man 1. testar ett nytt sätt att SLa och 2. när man har begränsat antal spelmöten, det låter som en rätt hög ribba.

Annars bara bryt mot "blorb" och lägg in nåt fett dit RPna råkat gå, och vinka om att det inte var exakt det de letade efter.. men nu blev det såhär.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Men för något konkret då. Har spelarna något som de hakat upp sig på under resans gång som kan vara värt att forma om till någon sorts slut? Någon händelse, SLP, något de hakat upp sig på som de vill/behöver få löst? Att originalmålet var en sak behöver ju inte betyda att spelarnas mål är samma sak.
Tyvärr inte som jag kan komma att tänka på. En spelare trodde jag var intresserad av övernaturligheter och väsen, men visade sig inte vilja interagera med dem när chansen gavs förra spelmötet…

De är främst intresserade av att gestalta sina karaktärer och deras personligheter. Det tydligaste personliga målet är den rollperson som vill avancera i graderna inom det militära. Att lösa uppdraget skulle vara bra poäng där, men det känns inte rimligt baserat på vår takt. Kanske låta dem återvända till huvudlägret och göra en avrapportering? Se om de lyckas vrida vad de gjort till något ärorikt, typ.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Alltså, du har ju fått in en massa erfarenhet av att SLa på ett nytt sätt, räcker inte det? Att få till ett slutkläm-slut när man 1. testar ett nytt sätt att SLa och 2. när man har begränsat antal spelmöten, det låter som en rätt hög ribba.

Annars bara bryt mot "blorb" och lägg in nåt fett dit RPna råkat gå, och vinka om att det inte var exakt det de letade efter.. men nu blev det såhär.
Sorry, min trådstart lade nog lite fel fokus!

Jag måste inte ha en slutkläm, jag tog bara med det för att illustrera mitt huvudbry. Jag har mest ingen inspiration för hur jag ska förbereda mig inför nästa spelmöte. Mitt undermedvetna säger till mig ”om inget ändå kommer hända kan vi väl lika gärna ställa in och småprata om det som var kul och kan förbättras”? Men jag försöker hitta vägar kring den irriterande inre rösten. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Sorry, min trådstart lade nog lite fel fokus!

Jag måste inte ha en slutkläm, jag tog bara med det för att illustrera mitt huvudbry. Jag har mest ingen inspiration för hur jag ska förbereda mig inför nästa spelmöte. Mitt undermedvetna säger till mig ”om inget ändå kommer hända kan vi väl lika gärna ställa in och småprata om det som var kul och kan förbättras”? Men jag försöker hitta vägar kring den irriterande inre rösten. :)
Så förbered inte och bara låt saker hända? Slutkläm är ju egentligen inte naturligt när man följer RPn - även om det såklart kan hända, särskilt om alla runt bordet jobbar mot det. Men att SL ska åstadkomma den helt själv blir nog lätt svårt, eller konstlat?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Grupp A har rest i ungefär motsatt riktning för att hitta en gravkammare, och där leta efter spår från en tidigare expedition till templet. Vad de inte vet är att den expeditionen blev korrumperade av artefakten och templet, och nu ser sig själva som gudar över landet. Grupp A har en tendens att inte undersöka platser eller personer de besöker speciellt noggrant, och blev därför instängda i gravkammaren av en stor sten när en patrull från hittade den tidigare expeditionen hittade den.

Grupp B tog en annan approach och gjorde sig bekanta med lokalbefolkningen, och fick av dem veta en del om templet, landskapet och den gamla expeditionen. De valde dock att försöka göra en lång omväg på väg till templet, ”för att ingen skulle lista ut var de var på väg”, och gick brutalt vilse i vildmarken under resan. En person i grupp B blev förfrusen och började se syner, så där har en liten tanke om att artefakten i templet kan ha möjlighet att besätta denne, och kanske göra något med det.
Klipp aggressivt bara.

Grupp A.
"Ni lyckas efter ett tag ta er ut ur gravkammaren. Väl ute får ni kontakt med den patrull som stängde er inne. De förklarar att den tidigare gruppen slagit sig ner i området och nånting verkar ha gått överstyr. De har övergett uppdraget att hitta artefakten och verkar alla lida av någon form av hybris. Mäktiga krafter verkar ha påverkat dem. Ni rekommenderas av patrullens schaman att bege er till templet där artefakten ska finnas. Efter två mödosamma veckors färd kan ni äntligen se templet i fjärran".

Grupp B.
"Ni irrar runt i ödemarken ett tag men hittar tillslut en helare som slagit sig ner i obygden. Denne hjälper den av er som drabbats av förfrysningen och varnar för att det kan ha varit något onaturligt som drabbat denne. Ni rekommenderas att snarast bege er till templet där artefakten ska finnas och helaren kan också ge en beskrivning av en säker väg dit. Efter två mödosamma veckors färd kan ni äntligen se templet i fjärran".

Sent kan ni köra templet, artefakten, slutbossen och slutscenen som planerat.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Så förbered inte och bara låt saker hända? Slutkläm är ju egentligen inte naturligt när man följer RPn - även om det såklart kan hända, särskilt om alla runt bordet jobbar mot det. Men att SL ska åstadkomma den helt själv blir nog lätt svårt, eller konstlat?
Återigen, jag måste inte ha en slutkläm. Det var ett dåligt exempel.

Jag har dock nästan helt tom skalle på vad som kan hända nästa spelmöte. Tror jag är rädd för att det skall bli tråkigt.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
799
och blev därför instängda i gravkammaren av en stor sten när en patrull från hittade den tidigare expeditionen hittade den.

(…)

och gick brutalt vilse i vildmarken under resan. En person i grupp B blev förfrusen och började se syner, så där har en liten tanke om att artefakten i templet kan ha möjlighet att besätta denne, och kanske göra något med det.
Nu vet jag ju inte vilken ton du hittills haft i spelet, men det här är avslut jag gillar i rollspel. Att minnas äventyret som tog slut för att äventyrarna svalt ihjäl instängda i en gravkammare är mycket roligare än att minnas äventyret som tog slut på ett värdshus där äventyrarna satt och planerade nästa anhalt.

Svårt att göra en intressant sista session för grupp A, där hade jag frågat gruppen om de är okej med att skippa sista sessionen, eller bara spela igenom deras sista tankar och samtal i vetskapen om att de svälter ihjäl i mörkret. Med grupp B hade jag spelat sista sessionen med uppvridet hot från vildmarken och hoppats på ett klimaktiskt slut.

Lycka till med barnet!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Nu vet jag ju inte vilken ton du hittills haft i spelet, men det här är avslut jag gillar i rollspel. Att minnas äventyret som tog slut för att äventyrarna svalt ihjäl instängda i en gravkammare är mycket roligare än att minnas äventyret som tog slut på ett värdshus där äventyrarna satt och planerade nästa anhalt.

Svårt att göra en intressant sista session för grupp A, där hade jag frågat gruppen om de är okej med att skippa sista sessionen, eller bara spela igenom deras sista tankar och samtal i vetskapen om att de svälter ihjäl i mörkret. Med grupp B hade jag spelat sista sessionen med uppvridet hot från vildmarken och hoppats på ett klimaktiskt slut.

Lycka till med barnet!
Supertack! Väldigt konkret på hur jag kan tänka inför spelmötet.

Även med grupp A tror jag att det kan vara intressant att bara ses och iaf prata om äventyret. Inser att det är lustigt att det bokstavligen blev ”rocks fall, everybody die”. 😅

Svårigheten med vildmarken för grupp B har varit att även stora flockar med vilddjur inte är någon utmaning för dem, pga deras bra rustning, men jag kan försöka mig på något! Utan att göra det orimligt.

(Och tack! 👶)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Svårigheten med vildmarken för grupp B har varit att även stora flockar med vilddjur inte är någon utmaning för dem, pga deras bra rustning, men jag kan försöka mig på något! Utan att göra det orimligt.
Det är ju fantasy-vildmark. Kanske kan det komma något stort flygfä, lyfta upp rollpersonerna en efter en och släppa dem mot klipporna? Jag har hört att det är så vissa fåglar går till väga för att få upp skaldjur.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Det här beror väl helt på hur man tänker kring sin kampanj, men låter ju lite som du sparkat igång med en ingång av att inte kontrollera utan bara spela, så läs kommentarerna lite utifrån det.

Jag skulle bara fortsätta som du gör, se vad som händer och vad grupperna tar sig för, låter ju som svinkoola utvecklingar. Har du startat med ingången att mer låta vad spelarna göra vara vad som händer börja inte hårdhänt rälsa och justera saker för att få till ett slut, se det som säsongsavslutningen istället. Andra måste väl vara intresserade av templet också? Söker fler efter det och om så, hur ser deras framgång ut? Agera med SLPs och pressa grupperna hårt och se vad som händer. Sen, har de inte hunnit till templet, låt var de är vara där de är, svälter de ihjäl instängda, så är det så en grupps öde ser ut, hittar de andra tillbaka så låt dem göra det och se om de kan hinna fram före andra grupper till templet (FÖR DU HÅLLER VÄL KOLL PÅ TIDEN?????? [för att lite humoristiskt parafrasera någon som sagt något om detta med tid och kampanjer]). Om artefakten är sådan som kan besätta folk, låt en besätta spelaren som du tänkt. Ändra inte om den bara för att, utan låt sådana här sammanträffanden som förfrysning och syner spela roll i sig själva så som de är, att låta honom få syner om hur andra har hittat artefakten, de hittar tillbaka till civilisationen och sen är det säsongsavslutningen är ju inget dåligt sätt att avsluta på heller....
 
Top